The construct of student engagement has been interest of the researchers due to its importance for the problems like school disconnection, school dropout, substance and alcohol use and commit an offense. During the school years, student engagement with school may decrease, initially at the psychological domain and later at the cognitive domain. The Student Engagement Instrument measures the students’ psychological and cognitive engagement with school. This study aims to adapt the instrument for Turkish students from secondary school through high school. The instrument was translated into Turkish by expert as an initial step. Later, this instrument was administered to 2043 students. The factor structure of the instrument was examined through confirmatory factor analysis. A series of CFA’s was conducted and the six-factor structure of the original instrument was confirmed for Turkish language. Reliability evidences for these measures have been provided by calculating Cronbach α values. Based on CFA results and Cronbach α values, it is concluded that the instrument could yield valid and reliable measures of psychological and cognitive engagement and their five components for Turkish students
Öğrencinin okula bağlılığı yapısı; öğrencilerin okuldan kopması, okul terki, uyuşturucu madde ve alkol kullanımı ile suç işleme gibi sorunlar açısından önemi nedeniyle, eğitimcilerin giderek daha fazla ilgisini çekmektedir. Okul yılları boyunca, genellikle, öğrencilerin okula bağlılık düzeylerinde önce psikolojik sonra bilişsel boyutta azalmaların görüldüğü belirtilmektedir. Bu çalışma, öğrencilerinin okula psikolojik ve bilişsel boyutlarda bağlılık düzeylerini ölçen Öğrencinin Okula Bağlılığı Ölçeği’nin, Türk 6.-12. sınıf öğrencileri için kültürel uyarlamasının yapılması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda çevirinin başka uzmanlarca denetlenmesi yöntemine dayalı olarak ölçeğin çeviri formu oluşturulmuştur. Ölçeğin çeviri formu, çalışma grubunda yer alan 2043 öğrenciye uygulanmıştır. Ölçeğin faktör yapısı, doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmiştir. Yapılan bir seri DFA sonucunda, ölçeğin orijinaline ilişkin altı faktörlü yapının, Türk kültürü için de doğrulandığı gözlenmiştir. İlgili ölçümlerin güvenirlik düzeylerine ilişkin kanıtlar elde etmek üzere bu ölçümlere ilişkin Cronbach α değerleri hesaplanmıştır. DFA sonuçları ve hesaplanan Cronbach α değerlerine dayalı olarak, ölçeğin Türk öğrenciler için, psikolojik ve bilişsel boyutlarda bağlılığa ilişkin geçerli ve güvenilir ölçümler sağlayabildiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 14, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 42 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.