Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeylerinin duygusal düzenleme, empati ve başa
çıkma stillerine göre yordanmasıdır. Çalışmanın örneklemini tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenen 2016-2017
eğitim ve öğretim yılında öğrenim gören 450 Anadolu Lisesi öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak
Bilinçli Farkındalık Ölçeği, Temel Empati Ölçeği, Duygu Düzenleme Ölçeği, Ergenler İçin Başa Çıkma Ölçeği ve Kişisel
Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında kullanılan Bilinçli Farkındalık Ölçeği’nin lise öğrencilerine
uyarlama çalışması gerçekleştirilmiştir. Analizlerde, çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgular, bilinçli
farkındalığın duygusal dışavurumu bastırma ile negatif ve bilişsel yeniden değerlendirme ile pozitif yönde ilişkili
olduğunu ortaya koymuştur. Bilinçli farkındalığın, bilişsel empati ile pozitif ve duyuşsal empati ile negatif yönde
ilişkili olduğu bulunmuştur. Ayrıca bilinçli farkındalığın kaçınan başa çıkma ve olumsuz başa çıkma ile negatif ve
aktif başa çıkma ile pozitif yönde ilişkili olduğu bulunmuş görülmüştür. Ayrıca, ölçek puanlarının birlikte bilinçli
farkındalığın %50’sini anlamlı olarak yordadığı; fakat duyuşsal empatinin bilinçli farkındalığı anlamlı düzeyde
yordamadığı bulunmuştur. Bulgular, ilgili alanyazın ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 55 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.