Aim: The aim of our study was to evaluate the knowledge gained and retained by neonatal nurses following neonate resuscitation program NRP course Material and Method: The study comprised 30 neonatal nurses A 3 day course was held in the Department of Pediatrics Medical School Trakya University A written test with 80 questions derived from the standard test contained in the American Heart Association and the American Academy of Pediatrics Neonatal Resuscitation Manual was given to the neonatal nurses before at the end and six months after the course Results: The percentages of correct answers significantly improved immediately after the course 33 6 ± 10; 92 4 ± 6 1 The percentages at the six months follow up course test were significantly reduced as 56 2 ± 12 6 compared to the post course results but remained higher with respect to pre course results The knowledge gained and retained had increased significantly after the NRP course particularly in the administration of medications and fluids step Conclusions: These data suggest that a NRP course may be required prior the end of the usual two year certification period of NRP courses especially one year after the course Turk Arch Ped 2007; 42: 153 5 Key words: Knowledge neonatal nurse neonatal resuscitation program course
Amaç: Yenidoğan “Resüsitasyon” Programı YRP kursu sonrası yenidoğan hemşirelerinin bilgi kazanım ve sürdürmelerinin değerlendirilmesidir Gereç ve Yöntem: Çalışmaya katılan 30 yenidoğan hemşiresi Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı’nda düzenlenen dört basamaktan oluşan üç günlük bir YRP kursuna alındı Katılımcılara Amerikan Çocuk Akademisi’nin önerileri doğrultusunda kurs öncesi kurs sonrası ve kurstan altı ay sonra aynı sorulardan oluşan 80 soruluk bir yazılı sınav uygulandı Bulgular: Katılımcıların doğru yanıt yüzdelerinin kurs öncesine göre 33 6 ± 10 kurs sonrası 92 4 ± 6 1 önemli oranda arttığı saptandı Kurstan altı ay sonra yapılan sınavın doğru yanıt yüzdelerinde ise 56 2 ± 12 6 kurs sonrasına göre azalma saptanırken kurs öncesine göre belirgin olarak yüksek kaldığı belirlendi Kurstan sonra bilgi kazanımı özellikle sıvı ve ilaçların yönetimi basamağında belirgindi Çıkarımlar: Bu bulgular; YRP kurslarının iki yıllık süresi dolmadan özellikle kurstan en geç bir yıl sonra tekrar edilmesi gerekebileceğini göstermiştir Türk Ped Arş 2007; 42: 153 5 Anahtar kelimeler: Bilgi yenidoğan hemşiresi yenidoğan “resüsitasyon” program kursu nbsp;
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 42 Issue: 4 |