Bu araştırma ile savaş alanı turizmi kapsamında Gelibolu Yarımadasını ziyaret eden yabancı turistlerin seyahat deneyimlerini unutulmaz kılan unsurların belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda nitel bir araştırma metodolojisi kullanılmıştır. Gelibolu yarımadasını ziyaret etmiş olan yabancı turistlerin Trip Advisor’da paylaşmış olduğu yorumlar içerik analizine tabi tutulmuş ve bu kapsamda elde edilen veriler MAXQDA programı ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları temelinde ziyaretçilerin unutulmaz turizm deneyimini şekillendiren unsurların duygusal ve bilişsel olmak üzere iki kategoride ve yedi alt boyutta değerlendirilmiştir. Ancak savaş alanı turizminin diğer alanlardan farklılaşan özellikleri ile paralel şekilde söz konusu alt boyutlarda da bir farklılaşma mevcuttur. Araştırma kapsamında bir turizm deneyimini unutulmaz kılan unsurlar Duygusal Unsurlar– Dokunaklı ve Etkileyici Duygular (Kayıp Hissi, Gurur ve Duygusallık alt boyutları ile) ile Bilişsel Unsurlar – Anlamlılık, Bilgi, Tur Rehberi, Katılım, Yenilik ve Yerel Kültür olarak ifade edilmektedir.
Trakya Üniversitesi BAP
2019/08
The aim of this research is to identify the elements that make the travel experiences of foreign tourists unforgettable visited the Gallipoli Peninsula within the scope of the battlefield tourism. In this context, a qualitative research methodology was used. The comments shared by foreign tourists who visited the Gallipoli peninsula on Trip Advisor were subjected to content analysis, and the data obtained in this context were analyzed with the MAXQDA. Based on the findings of the research, it is seen that the factors that shape the unforgettable tourism experience of the visitors are evaluated in two categories as emotional and cognitive, and seven sub-dimensions. However, there is a differentiation in these sub-dimensions in parallel with the characteristics of battlefield tourism that differ from other areas. The elements that make a tourism experience unforgettable within the research scope are Emotional Domain- Moving Emotions (with Feel of Loss, Being Proud and Emotionality sub-dimensions), and Cognitive Domains - Meaningfulness, Knowledge, Tour Guide, Involvement, Novelty, and Local Culture.
2019/08
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 2019/08 |
Publication Date | July 29, 2020 |
Submission Date | May 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.