Sultan Abdülmecid'in
saltanatının son dönemlerinde Eylül 1859
tarihinde Tatar Hasan Paşa'nın ihbarı ile başkent İstanbul'da mevcut Sultan ve
yönetime karşı silahlı eylem hazırlığında olan bir cemiyet ortaya çıkarıldı.
Muhalif oluşum ifşa edildiği andan itibaren dönemin yerli ve yabancı gazeteleri
yaşanan hadiseyi yakinen takip etmişlerdi. Nitekim tutukluların halka kapalı
mahkeme edilmesi nedeniyle Osmanlı kamuoyu olay hakkındaki bilgileri basın
üzerinden elde etmişti. Padişaha karşı bir suikast tertiplenerek yönetimi
değiştirme amacı güden cemiyet, Süleymaniyeli Şeyh Ahmet adında bir medrese
hocası tarafından Nisan-Mayıs 1859 tarihinde vücuda getirilmeye başlandı. Kısa
süre içinde cemiyet, Müşir Hüseyin Daim Paşa, Caferdem Paşa, Binbaşı Rasim Bey,
Şeyh Feyzullah, Şeyh İsmail, Tophane müftüsü Bekir Efendi gibi ulemadan hocalar
ve askeriyeden subay ile Paşaların katılımı ile genişledi. Muhalif cemiyete
göre Sultan Abdülmecid ortadan kaldırıldığı taktirde onun bünyesine gelişme
fırsatı bulan ıslahat hareketleri yok olacak, Şeyh Ahmet'in değimiyle
"Tanzimat'ın def'i" sağlanmış olacaktı. Sanıklar Kuleli kışlasında
görülen mahkemelerinin neticesinde idam, sürgün, kalebentlik gibi muhtelif cezalar
aldılar. Sultan Abdülmecid'in idam cezalarını ömür boyu hapis cezasına
dönüştürmesiyle de amacı suikast olan bu siyasi vak'a kansız şekilde kapandı.
Başarısızlıkla sonuçlanan bir suikast teşebbüsü olan Kuleli Vak'ası, padişaha
karşı -Osmanlı tarihindeki diğer isyan teşebbüslerinin aksine- kitlesel bir
isyan karakteri taşımamakla birlikte Tanzimat devrinin siyasi konjonktürü
bağlamında modern anlamdaki darbe girişiminin bir prototipi olarak karşımıza
çıkmaktadır. Nitekim bu muhalif cemiyet kendinden sonraki muhalif hareketlere
bir meşruiyet kaynağı olarak modern dönem Osmanlı siyasetinde evvela Genç
Osmanlılar hareketi daha sonra ise Jöntürk oluşumu meşruiyetini 1859 yılındaki
bu hadisede arayacaktır.
Journal Section | Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 1 |