Research Article
BibTex RIS Cite

KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ

Year 2017, Volume: 19 Issue: 1, 351 - 369, 30.06.2017

Abstract

Seramik eğitimi
sanat eğitiminin ayrılmaz bir parçası olarak, çocukların dil gelişimi, kas
gelişimi, duygusal gelişim ve birlikte üretebilme becerilerinin
kazandırılmasında önemli bir unsurdur. Bu bağlamda çalışmada, zihinsel
yetersizliği olan ve olmayan okul öncesi çocuklara verilen seramik eğitiminin
etkililiği incelenmeye çalışılmıştır. Çalışma grubunu, Abant İzzet Baysal
Üniversitesi anaokuluna devam eden 36 çocuk oluşturmuştur. Çocuklar tesadüfi
yöntemle 18 deney, 18 kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmış ve her iki
grupta da özel gereksinimli ikişer çocuk yer almıştır. Karma yöntem olarak
desenlenen çalışmada nicel veriler; Kişisel Bilgi Formu, Descoeudres Lügatçe
Testi (DLT) ve Peabody Resim-Kelime Testi (PRKT) ile toplanmıştır. Nitel
veriler ise; odak görüşme ve çalışmaya katılan çocukların ailelerinden ve
seramik eğitimi veren iki eğitimciden yarı yapılandırılmış görüşme ile
toplanmıştır. Verilerin analizinde seramik eğitiminin çocukların dil
becerilerine olan etkilerini test etmek amacıyla Tek Faktör Üzerinde Tekrarlı
Ölçümler İçin İki Faktörlü ANOVA, deneysel işlemlerin kalıcılığını test etmek
amacıyla İlişkili Örneklemler İçin t-Testi, deney grubu ve kontrol grubundaki
çocukların dil becerileri ile sınıf, cinsiyet, yaş değişkeni arasındaki ilişkiyi
test etmek amacıyla İlişkisiz Örneklemler İçin t-Testi ya da İlişkisiz Ölçümler
İçin Mann Whitney U-Testi kullanılmıştır. Nitel verilerin değerlendirilmesinde
betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda seramik eğitiminin deney
grubundaki çocukların dil becerilerinde kısmen artışa neden olduğu, ancak deney
ve kontrol grupları arasında anlamlı fark gözlenmediği sonucuna ulaşılmıştır.
Ailelerle yapılan odak görüşmede; aileler çalışmadan çok memnun olduklarını,
programın sürmesini istediklerini, hem yetersizliği olan hem de olmayan
çocuklarına programın çok yarar sağladığını, çalışma sonundaki sergiden ve
kaynaştırma kapsamındaki çalışmadan çok memnun olduklarını ve kaynaştırma
kapsamında yeni sanat etkinlikleri içeren çalışmalar istediklerini belirtmişlerdir.
Eğitimciler ise böyle bir çalışmada ilk kez bulunduklarını, tüm çocukların
kolayca kaynaştıklarını, yetersizliği olan ve olmayan çocukların
yaratıcılıklarını sergilediklerini ve sonuçta her iki grupta da başarılı
sonuçlar elde ettiklerini belirtmişlerdir.

References

  • Ayancı, Y. (2006). 3-6 Yaş Okulöncesi Çocuklarında Seramik Eğitiminin Yeri ve Önemi İle Yeterliliği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Barmore, K. (2011). National Standarts. www.artsandactivities.com. February, 28-29.
  • Blackwell, E. (2012). What A Chracter! Art & Activities. February. www.artsandactivities.com. 36-41.
  • Coşkun, H.D. (2007). 4 Yaş Grubundaki Çocuklara Uygulanan Seramik Eğitimi Programında Ürünlerin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Daddino, M. (2010). Picasso Masks Cubism in Clay. www.artsandactivities.com. February. 29.
  • Eracar, N. (2013). Sözden öte. Sanatla terapi ve yaratıcılık. İstanbul: 3P Yayıncılık.
  • Erdoğan, S., Bekir, Ş. H. & Aras, E.S. (2005). Alt Sosyo Ekonomik Bölgelerde Ana Sınıfına Devam Eden 5-6 Yaş Grubundaki Çocukların Dil Gelişim Düzeylerine Bazı Faktörlerin Etkisinin İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1): 231-246.
  • Erinç, M. Sıtkı. (1988). Sanat ve Eğitim. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3.
  • Ertok Atmaca, A. (2014). Özel gereksinimli çocuklar için sanatsal etkinlikler. (Ed. Eratay, E.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Feiner, L. (2011). Birds of a Feather… And Clay, Wire, Tissue and Paint. www.artsandactivities.com. February, 36-42.
  • Gibson, M. (2007). Tea in the Garden. www.artsandactivities.com. February. 32-44.
  • Gibson, M. (2008). Charming Chalices Inspired By Beatrice Wood. www.artsandactivities.com. February. 26.
  • Herman, D.V. (2008). Response Ability Pathways Celebrating the Gifts. Reclaiming Children and Youth. www.reclaiming.com. Summer 17(2): 54-55.
  • Kacar, B. (2010). İlköğretim Okullarına Yönelik Seramik Eğitimi Program Önerisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • King, L. (2008). The Brick Sculptures of Peter Lange Tokens from the Game. Ceramics: Art and Perception. 72: 69-72.
  • Köse, E. (2005). Özel Eğitim Gereksinimi Olan Çocukların Gelişimine Seramik Eğitiminin Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kulaksızoğlu, A. (2003). Farklı Gelişen Çocuklar. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Lily, D. (2007). Clay Corner. www.artsandactivities.com. October. 48-49.
  • Öner, N. (2006). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler, Bogaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • Öztürk, Ö. (2006). İlköğretim I. Kademe 3. Sınıf Öğrencilerinin Sanat Eğitiminde Üç Boyutlu Seramik Çalışmalarının Gerekliliğine Yönelik İnceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Paksoy, S. (2003). 8-12 yaş eğitilebilir zihinsel engelli çocukların resim-iş eğitimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Ramirez, K. (2010). Corsicana. www.texasmonthly.com. February. 38-40.
  • Salderay, B. (2001). Zihin engelli bireylerle çalışan özel eğitim öğretmenlerinin plastik sanatlar eğitimine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • San, İ.. (1979). Sanatsal Yaratma Çocuklukta Yaratıcılık. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • San, İ. (1985). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim BilimleriFakültesi Yayınları,151.
  • San, İ. (2004). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Sucuoğlu,B.,Kargın,T.(2005).İlköğretimde Kaynaştırma: Yaklaşımlar, stratejiler ve Yöntemler. İstanbul: Morpa Yayınları. Sustar, M. (2005). Finding a Language to Share. Ceramics Technical. 20: 110.
  • Terwiel, C. (2010). Okulöncesi Sanat Eğitiminde Bir Malzeme Olarak “Kil” in Yeri. Ankara: Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları, 258.
  • Vuran, S., Vuran, S. & Bakar, S. (2001). 10. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri. Antakya-Hatay: İkiz Ofset, 207-214.
  • Vuran, S. (2008). Empowering leisure skills in adults with autism: An experimental investigation on through the most to least prompting procedure. International Journal of Special Education. 23(1): 174-181.
Year 2017, Volume: 19 Issue: 1, 351 - 369, 30.06.2017

Abstract

References

  • Ayancı, Y. (2006). 3-6 Yaş Okulöncesi Çocuklarında Seramik Eğitiminin Yeri ve Önemi İle Yeterliliği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Barmore, K. (2011). National Standarts. www.artsandactivities.com. February, 28-29.
  • Blackwell, E. (2012). What A Chracter! Art & Activities. February. www.artsandactivities.com. 36-41.
  • Coşkun, H.D. (2007). 4 Yaş Grubundaki Çocuklara Uygulanan Seramik Eğitimi Programında Ürünlerin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Daddino, M. (2010). Picasso Masks Cubism in Clay. www.artsandactivities.com. February. 29.
  • Eracar, N. (2013). Sözden öte. Sanatla terapi ve yaratıcılık. İstanbul: 3P Yayıncılık.
  • Erdoğan, S., Bekir, Ş. H. & Aras, E.S. (2005). Alt Sosyo Ekonomik Bölgelerde Ana Sınıfına Devam Eden 5-6 Yaş Grubundaki Çocukların Dil Gelişim Düzeylerine Bazı Faktörlerin Etkisinin İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1): 231-246.
  • Erinç, M. Sıtkı. (1988). Sanat ve Eğitim. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3.
  • Ertok Atmaca, A. (2014). Özel gereksinimli çocuklar için sanatsal etkinlikler. (Ed. Eratay, E.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Feiner, L. (2011). Birds of a Feather… And Clay, Wire, Tissue and Paint. www.artsandactivities.com. February, 36-42.
  • Gibson, M. (2007). Tea in the Garden. www.artsandactivities.com. February. 32-44.
  • Gibson, M. (2008). Charming Chalices Inspired By Beatrice Wood. www.artsandactivities.com. February. 26.
  • Herman, D.V. (2008). Response Ability Pathways Celebrating the Gifts. Reclaiming Children and Youth. www.reclaiming.com. Summer 17(2): 54-55.
  • Kacar, B. (2010). İlköğretim Okullarına Yönelik Seramik Eğitimi Program Önerisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • King, L. (2008). The Brick Sculptures of Peter Lange Tokens from the Game. Ceramics: Art and Perception. 72: 69-72.
  • Köse, E. (2005). Özel Eğitim Gereksinimi Olan Çocukların Gelişimine Seramik Eğitiminin Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kulaksızoğlu, A. (2003). Farklı Gelişen Çocuklar. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Lily, D. (2007). Clay Corner. www.artsandactivities.com. October. 48-49.
  • Öner, N. (2006). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler, Bogaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • Öztürk, Ö. (2006). İlköğretim I. Kademe 3. Sınıf Öğrencilerinin Sanat Eğitiminde Üç Boyutlu Seramik Çalışmalarının Gerekliliğine Yönelik İnceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Paksoy, S. (2003). 8-12 yaş eğitilebilir zihinsel engelli çocukların resim-iş eğitimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Ramirez, K. (2010). Corsicana. www.texasmonthly.com. February. 38-40.
  • Salderay, B. (2001). Zihin engelli bireylerle çalışan özel eğitim öğretmenlerinin plastik sanatlar eğitimine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • San, İ.. (1979). Sanatsal Yaratma Çocuklukta Yaratıcılık. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • San, İ. (1985). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim BilimleriFakültesi Yayınları,151.
  • San, İ. (2004). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Sucuoğlu,B.,Kargın,T.(2005).İlköğretimde Kaynaştırma: Yaklaşımlar, stratejiler ve Yöntemler. İstanbul: Morpa Yayınları. Sustar, M. (2005). Finding a Language to Share. Ceramics Technical. 20: 110.
  • Terwiel, C. (2010). Okulöncesi Sanat Eğitiminde Bir Malzeme Olarak “Kil” in Yeri. Ankara: Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları, 258.
  • Vuran, S., Vuran, S. & Bakar, S. (2001). 10. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri. Antakya-Hatay: İkiz Ofset, 207-214.
  • Vuran, S. (2008). Empowering leisure skills in adults with autism: An experimental investigation on through the most to least prompting procedure. International Journal of Special Education. 23(1): 174-181.
There are 29 citations in total.

Details

Journal Section Article
Authors

Emine Eratay

Yasemin Aydoğan

Melehat Altundağ This is me

Mustafa Ural This is me

Publication Date June 30, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 19 Issue: 1

Cite

APA Eratay, E., Aydoğan, Y., Altundağ, M., Ural, M. (2017). KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 351-369.
AMA Eratay E, Aydoğan Y, Altundağ M, Ural M. KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. June 2017;19(1):351-369.
Chicago Eratay, Emine, Yasemin Aydoğan, Melehat Altundağ, and Mustafa Ural. “KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19, no. 1 (June 2017): 351-69.
EndNote Eratay E, Aydoğan Y, Altundağ M, Ural M (June 1, 2017) KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19 1 351–369.
IEEE E. Eratay, Y. Aydoğan, M. Altundağ, and M. Ural, “KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 19, no. 1, pp. 351–369, 2017.
ISNAD Eratay, Emine et al. “KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19/1 (June 2017), 351-369.
JAMA Eratay E, Aydoğan Y, Altundağ M, Ural M. KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017;19:351–369.
MLA Eratay, Emine et al. “KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 19, no. 1, 2017, pp. 351-69.
Vancouver Eratay E, Aydoğan Y, Altundağ M, Ural M. KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017;19(1):351-69.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.