Many studies conducted in different fields of
social sciences have tried to explain the process of the government with the
concept of accommodation. The accommodation relations are closely associated
with elements such as; adoption, valuation and restriction. Businesses may accommodate
their employees by providing lodging and catering. This study examines the
provided accommodation to the employees of the 4 and 5 star hotels in Kuşadası
in the framework of disciplinary government. 27 semi-structured interviews form
the basis of the data collected in the study. In this context, the hotels
provide accommodation for their employees in dormitories/lodgments of the
business. Furthermore, the hotels aim to make their employees more beneficial
and loyal to them by providing accommodation. For this reason, they control the
daily habits of the employees, their relationships with each other, with their
managers and with tourists. Living in the hotel lodgments causes a lot of
problems for the employees as well. On the other hand, the employees may break
the rules of the accommodation with daily resistances. In conclusion,
accommodation practices play a significant role in making employees more
submissive and productive.
Son
yıllarda sosyal bilimlerin farklı alanlarında birçok çalışmada ağırlama kavramı
iktidarın işleyişini ele almak için kullanılmaktadır. Ağırlama ilişkileri;
sahiplenme, değer biçme, kısıtlama gibi unsurlarla yakın ilişkilidir.
İşletmeler, çalışanlarına konaklama ve yiyecek-içecek sağlayarak
ağırlayabilmektedirler. Bu çalışma Kuşadası’ndaki 4 ve 5 yıldızlı otellerin
çalışanlarını nasıl ağırladıklarını disipline edici iktidar çerçevesinde
incelemiştir. Çalışmanın verileri 27 yarı-yapılandırılmış görüşmeye dayanmaktadır.
Bu kapsamda, oteller işgücü temini için çalışanlarını işletme
koğuşlarında/lojmanlarında ağırlamaktadırlar. Ayrıca, oteller çalışanlarını
ağırlayarak, onları yararlı ve itaatkâr kılmayı amaçlamaktadırlar. Bunun için
çalışanların gündelik pratikleri, birbirleriyle, yöneticileriyle ve turistlerle
olan ilişkileri yönetilmektedir. Otel lojmanlarında kalmak çalışanlar için
birçok sıkıntıyı da getirmektedir. Bununla birlikte, çalışanlar gündelik
direnişlerle de otellerin ağırlama kurallarını delebilmektedirler. Sonuç
olarak, ağırlama pratikleri çalışanların daha uysal ve verimli hale
getirilmesinde rol oynamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 |