Although there exist limited studies within the related literature
regarding the use of social networks on education, few studies are present with
the focus on educationally designated social network tools. Furthermore, there
is no such study of use of social networks on education that compares all the
sharers. Therefore, the evaluation of employability of Edmodo platform, that
targets education and teaching applications, by the sharers (students,
teachers, parents etc.) is the main goal of the research. 142 secondary school students, 6 teachers and 17 parents
have participated in the research. The students were separated into three
groups; the first group completed the task with the existing method, the second
group utilized Moodle platform and the third group employed Edmodo platform.
The data were collected through two distinct scales and interview forms.
Educational Materials Evaluation Scale and Educational Materials Motivation
Scale were used for collection of quantitative data whereas interview forms
were used for the collection of
qualitative forms. By the end of the study, it was found that students rated
Edmodo platform highly and Facebook interface of Edmodo was impactful in such
rating. It was understood that teachers had problems in preparing content in
spite of positive inspect toward Edmodo
system .It was concluded that the parents carried the concerns of privacy,
primarily for social networks, and thus adopted negative manners; and these
manners could be altered with the help of systems such as Edmodo.
İlgili alanyazında sosyal ağların
öğretimde kullanılmasına odaklanan birçok çalışma bulunmasına rağmen öğretimsel
açıdan tasarlanan ve sosyal ağ araçlarına odaklanan sınırlı sayıda çalışma
bulunmaktadır. Ayrıca sosyal ağların öğretimde kullanımı ile ilgili tüm
paydaşları karşılaştıran bir çalışma bulunmamaktadır. Bu nedenle amacı öğretim
faaliyeti olan Edmodo platformunun kullanılabilirliğinin ana paydaşlarca
(öğrenci, öğretmen, veli) değerlendirilmesi araştırmanın ana temel amacı olarak
belirlenmiştir. Araştırmaya 142 ortaokul öğrencisi, 6 öğretmen ve 17 veli
katılmıştır. Öğrenciler üç farklı gruba ayrılmış ve birinci grup süregelen
yöntemle, ikinci grup Moodle platformuyla, üçüncü grup ise Edmodo platformuyla
görevleri tamamlamıştır. Katılımcılardan veriler iki farklı ölçek ve görüşme
formlarıyla toplanmıştır. Nicel verilerinin toplanmasında Öğretim Materyali
Değerlendirme Ölçeği ve Öğretim Materyali’ne İlişkin Motivasyon Ölçeği, nitel
verilerinin toplanması içinse görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda
öğrencilerin Edmodo sistemini yüksek puanla değerlendirdikleri, bu
değerlendirmede Edmodo’nun Facebook arayüzünün etkisi olduğu yorumu
yapılmıştır. Öğretmenlerin Edmodo sistemine karşı olumlu görüş bildirmelerine
rağmen bu tür ortamlara içerik hazırlamada sorun yaşadıkları anlaşılmıştır.
Velilerin başta sosyal ağ olmak üzere dijital ortamlarda gizlilik kaygılarının
olduğu bu nedenle olumsuz bir tutum içinde oldukları anlaşılmış, Edmodo vb.
sistemlerle bu olumsuzlukların giderilebileceği sonucuna erişilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 2 |