Maria Montessori, yirminci yüzyıl
eğitimindeki en önemli figürlerden biri olarak kabul edilmektedir. Tıp eğitimi
alan Montessori, araştırmaları sırasında engelli çocuklarla karşılaşarak
çalışmalarında bu çocukların eğitimine ağırlık vermiştir. Uygun yaklaşımlarla
engelli çocukların eğitilebileceğine inanan Montessori; Itart ve Seguin’in engelli
çocuklarla yaptıkları çalışmaları inceleyerek kendi eğitim materyallerini
geliştirmiştir. Materyallerin sunumlarına ve çocuklara sunulan eğitim ortamının
engelli çocukların ihtiyaçlarına hitap etmesini, ilgilerini çekmesini ve onları motive
etmesini temel alan Montessori geliştirdiği materyallerle engelli çocuklarla
uygulamalar yapmış ve bu çocukların ihtiyaçları doğrultusunda materyallerinde
değişiklikler yaparak sistematik bir şekilde çalışmıştır. Çalışmaları sonucunda
engelli çocukların beklediğinin çok ötesine ilerleme kaydettiğini fark
etmiştir. Kendi adını verdiği eğitim metodunu geliştiren Montessori dönemin
şartları nedeniyle normal gelişim gösteren çocukların eğitimine yönelerek
çalışmalarına devam etmiştir; fakat Montessori’nin ilk özel eğitimcilerde
olduğu araştırmacılar tarafından kabul edilmektedir. Montessori eğitim
metodunun bireysel eğitim, çocukların kendi hızıyla ilerlemesi, duyu temelli
materyaller kullanılması gibi temel ilkeleri özel eğitimin müfredatına
girmiştir. Montessori eğitim metodu ülkemizde ve dünyada halen kullanılmaya
devam edilmektedir. Metot ülkemizde normal gelişim gösteren çocukların
eğitimlerinde kullanılırken, yurt dışında özel gereksinimli çocukların
eğitimlerinde de kullanıldığı literatür incelendiğinde ortaya çıkmaktadır.
Otizm, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, öğrenme güçlüğü, fiziksel
engel, işitme ve görme bozuklukları, Montessori eğitim metodunun eğitimleri
için kullanıldığı engel gruplarının içerisinde yer almaktadır. Bu çalışmada
Montessori eğitim metodu özel eğitim çerçevesinde ele alınmış, çeşitli engel
gruplarında metodun kullanılabilirliği irdelenmiştir. Çalışmanın yerli
literatürdeki bu açıklığı gidereceği ve yerli literatüre yeni bir bakış açısı
kazandıracağı beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derleme Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 22 Issue: 2 |