Research Article
BibTex RIS Cite

FRYDERYK FRANCISZEK CHOPIN’İN “ŻYCZENIE” ADLI ŞARKISI İLE FRANZ LISZT’İN “MÄDCHENS WUNSCH” ADLI TRANSKRİPSİYONUNUN KARŞILAŞTIRMALI ÇÖZÜMLEMESİ

Year 2022, Volume: 24 Issue: 2, 539 - 556, 20.12.2022
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1177640

Abstract

On dokuzuncu yüzyılda yaşanan sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmeler müzik alanındaki gelenekleri değiştirmiş ve yeni geleneklerin temelini atmıştır. Konservatuvarların, sahnelerin, konserlerin ve basımevlerinin çoğalması birbirinin gelişimini tetiklemiş ve parlak virtüözlerin yolunu açmıştır. Sanat merkezlerinden biri olan Paris, birçok besteci-icracıya ev sahipliği yapmıştır. Franz Liszt ve Fryderyk Franciszek Chopin bu müzisyenler arasındadır.
Küçük formlu, minyatür eserler veren Chopin, çoğunlukla piyano için bestelemiştir. Piyano eserlerinin yanı sıra yayımlamak amacı gütmeden on dokuz şarkı yazmıştır. Büyük çalgı toplulukları için yazılan eserlerin dönemin olanakları dâhilinde tanıtılması, yayılması, seslendirilmesi ve öğrenilmesi amacıyla yapılan uyarlamaların popüler olduğu on dokuzuncu yüzyılda Liszt, Chopin’in şarkıları arasından altı tanesini seçerek onları solo piyano için uyarlamıştır.
Bu çalışmada, Życzenie adlı şarkının Chopin’in yazdığı orijinal hali ve Liszt’in yaptığı Mädchens Wunsch adlı uyarlama karşılaştırmalı olarak melodik açıdan incelenmiştir.

References

  • Referans1 Chopin, Fryderyka, Zbiór śpiewów polskich, Z towarzyszeniem fortepianu, Op. 74, Musik-Verlag der Schlesinger’schen Buch- und Musichandlung, Berlin 1859.
  • Referans 2 Colton, Glenn David, “The Art of Piano Transcription as Critical Commentary”, (Yüksek Lisans Tezi, McMaster University, 1992).
  • Referans3 Holt, Roxanne M., “Six Chants Polonais (Sechs Polnische Lieder): Liszt’s Transcriptions from Chopin’s Songs, Opus 74”, (Doktora Tezi, The University of North Carolina, 2000).
  • Referans4 Lin, Chia-Yin, The Liszt Transcriptions for Piano of Songs by Beethoven, Chopin and Mendelssohn: Inspiration, Process and Intention”, (Doktora Tezi, University of Washington, 2003).
  • Referans5 Liszt, Franz, Klavierwerke, Band 9: Lieder-Bearbeitungen für Klavier zu zwei Händen, Ed. Emil von Sauer, Edition Peter, Leipzig 1918.
  • Referans6 Rafal, Jeremy, “Songs for Piano Alone A Look at Franz Liszt’s Buch der Lieder für Piano Allein Books I and II”, (Doktora Tezi, Indiana University, 2012).
  • Referans7 Symphronia, Mary, “Chopin and his Nineteen Polish Songs”, (Yüksek Lisans Tezi, Newark State College, 1971).
  • Referans8 Zega, Alfred, “The Songs of Chopin”, Music Journal, Cilt 18, Sayı 2, 1960.

COMPARATIVE ANALYSIS OF FRYDERYK FRANCISZEK CHOPIN’S SONG NAMED “ŻYCZENIE”AND FRANZ LISZT’S TRANSCRIPTION NAMED “MÄDCHENS WUNSCH”

Year 2022, Volume: 24 Issue: 2, 539 - 556, 20.12.2022
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1177640

Abstract

The social, economic and cultural develeopments in the nineteenth century changed the musical traditions and contributed to the new ones. The increase in the number of conservatories, stages, concerts and publishing houses triggered each other’s development and paved the way for brilliant virtuosos. Paris, one of the centers of art, was home to many composer-performers. Among these musicians are Franz Liszt and Fryderyk Franciszek Chopin.
Chopin whose compositions are in small, miniature forms, mostly composed for the piano. In addition to his piano works, he wrote nineteen songs with no intention of publishing. In the nineteenth century, when transcriptions for the purpose of promoting, disseminating, performing and learning works written for large ensembles were popular, Liszt chose six of Chopin's songs and adapted them for solo piano.
In this study, Chopin's original version of the song Życzenie and its transcription Mädchens Wunsch made by Liszt are comparatively analyzed in terms of melodies.

References

  • Referans1 Chopin, Fryderyka, Zbiór śpiewów polskich, Z towarzyszeniem fortepianu, Op. 74, Musik-Verlag der Schlesinger’schen Buch- und Musichandlung, Berlin 1859.
  • Referans 2 Colton, Glenn David, “The Art of Piano Transcription as Critical Commentary”, (Yüksek Lisans Tezi, McMaster University, 1992).
  • Referans3 Holt, Roxanne M., “Six Chants Polonais (Sechs Polnische Lieder): Liszt’s Transcriptions from Chopin’s Songs, Opus 74”, (Doktora Tezi, The University of North Carolina, 2000).
  • Referans4 Lin, Chia-Yin, The Liszt Transcriptions for Piano of Songs by Beethoven, Chopin and Mendelssohn: Inspiration, Process and Intention”, (Doktora Tezi, University of Washington, 2003).
  • Referans5 Liszt, Franz, Klavierwerke, Band 9: Lieder-Bearbeitungen für Klavier zu zwei Händen, Ed. Emil von Sauer, Edition Peter, Leipzig 1918.
  • Referans6 Rafal, Jeremy, “Songs for Piano Alone A Look at Franz Liszt’s Buch der Lieder für Piano Allein Books I and II”, (Doktora Tezi, Indiana University, 2012).
  • Referans7 Symphronia, Mary, “Chopin and his Nineteen Polish Songs”, (Yüksek Lisans Tezi, Newark State College, 1971).
  • Referans8 Zega, Alfred, “The Songs of Chopin”, Music Journal, Cilt 18, Sayı 2, 1960.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Bilge Su Karaca 0000-0002-3928-6136

Early Pub Date December 20, 2021
Publication Date December 20, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 24 Issue: 2

Cite

APA Karaca, B. S. (2022). FRYDERYK FRANCISZEK CHOPIN’İN “ŻYCZENIE” ADLI ŞARKISI İLE FRANZ LISZT’İN “MÄDCHENS WUNSCH” ADLI TRANSKRİPSİYONUNUN KARŞILAŞTIRMALI ÇÖZÜMLEMESİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 539-556. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1177640
AMA Karaca BS. FRYDERYK FRANCISZEK CHOPIN’İN “ŻYCZENIE” ADLI ŞARKISI İLE FRANZ LISZT’İN “MÄDCHENS WUNSCH” ADLI TRANSKRİPSİYONUNUN KARŞILAŞTIRMALI ÇÖZÜMLEMESİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. December 2022;24(2):539-556. doi:10.26468/trakyasobed.1177640
Chicago Karaca, Bilge Su. “FRYDERYK FRANCISZEK CHOPIN’İN “ŻYCZENIE” ADLI ŞARKISI İLE FRANZ LISZT’İN ‘MÄDCHENS WUNSCH’ ADLI TRANSKRİPSİYONUNUN KARŞILAŞTIRMALI ÇÖZÜMLEMESİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24, no. 2 (December 2022): 539-56. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1177640.
EndNote Karaca BS (December 1, 2022) FRYDERYK FRANCISZEK CHOPIN’İN “ŻYCZENIE” ADLI ŞARKISI İLE FRANZ LISZT’İN “MÄDCHENS WUNSCH” ADLI TRANSKRİPSİYONUNUN KARŞILAŞTIRMALI ÇÖZÜMLEMESİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24 2 539–556.
IEEE B. S. Karaca, “FRYDERYK FRANCISZEK CHOPIN’İN “ŻYCZENIE” ADLI ŞARKISI İLE FRANZ LISZT’İN ‘MÄDCHENS WUNSCH’ ADLI TRANSKRİPSİYONUNUN KARŞILAŞTIRMALI ÇÖZÜMLEMESİ”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 24, no. 2, pp. 539–556, 2022, doi: 10.26468/trakyasobed.1177640.
ISNAD Karaca, Bilge Su. “FRYDERYK FRANCISZEK CHOPIN’İN “ŻYCZENIE” ADLI ŞARKISI İLE FRANZ LISZT’İN ‘MÄDCHENS WUNSCH’ ADLI TRANSKRİPSİYONUNUN KARŞILAŞTIRMALI ÇÖZÜMLEMESİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24/2 (December 2022), 539-556. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1177640.
JAMA Karaca BS. FRYDERYK FRANCISZEK CHOPIN’İN “ŻYCZENIE” ADLI ŞARKISI İLE FRANZ LISZT’İN “MÄDCHENS WUNSCH” ADLI TRANSKRİPSİYONUNUN KARŞILAŞTIRMALI ÇÖZÜMLEMESİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022;24:539–556.
MLA Karaca, Bilge Su. “FRYDERYK FRANCISZEK CHOPIN’İN “ŻYCZENIE” ADLI ŞARKISI İLE FRANZ LISZT’İN ‘MÄDCHENS WUNSCH’ ADLI TRANSKRİPSİYONUNUN KARŞILAŞTIRMALI ÇÖZÜMLEMESİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 24, no. 2, 2022, pp. 539-56, doi:10.26468/trakyasobed.1177640.
Vancouver Karaca BS. FRYDERYK FRANCISZEK CHOPIN’İN “ŻYCZENIE” ADLI ŞARKISI İLE FRANZ LISZT’İN “MÄDCHENS WUNSCH” ADLI TRANSKRİPSİYONUNUN KARŞILAŞTIRMALI ÇÖZÜMLEMESİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022;24(2):539-56.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.