Research Article
BibTex RIS Cite

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EDEBİYAT ÖĞRETMENLERİNİN MİZAH DAVRANIŞLARI ALGILARI İLE EMPATİK SINIF ATMOSFERİ ALGILARI

Year 2023, Volume: 25 Issue: 2, 443 - 462, 29.12.2023
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1183092

Abstract

Bu çalışmada lise öğrencilerinin edebiyat öğretmenlerinin mizah davranışları algıları ile edebiyat dersi empatik sınıf atmosferi algılarının tespit edilmesi ve lise öğrencilerinin edebiyat öğretmenlerinin mizah davranışları algıları ile edebiyat dersi empatik sınıf atmosferi algıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Bu nedenle araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada örneklem rastgele örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Bursa ili Osmangazi ilçesinde resmi Fen ve Anadolu liselerinde öğrenim gören 9, 10 ve 11. sınıflardan toplam 943 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Cemaloğlu vd. (2012) tarafından geliştirilen Mizah Davranışları Ölçeği ve Özbay ve Şahin (2000) tarafından geliştirilen Empatik Sınıf Atmosferi Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada öğrenciler edebiyat öğretmenlerinin mizah davranışlarını daha çok onaylayıcı algılama eğilimindedir. Öğretmenlerin mizah davranışlarını 9. Sınıflar 10 ve 11. Sınıflara göre daha az onaylayıcı ve daha çok reddedici ve mizahi olmayan mizah davranışları olarak algılamaktadır. Erkek öğrenciler ise kız öğrencilere göre öğretmenlerinin mizah davranışlarını daha çok alaycı ve reddedici olarak algılamaktadır. Empatik sınıf atmosferi algılarının çok yüksek olmamakla birlikte empatik ve olumlu algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyete ve sınıf düzeyine göre lise öğrencilerinin empatik sınıf atmosferi algıları anlamlı bir şekilde farklılaşmamıştır. Lise öğrencilerinin edebiyat öğretmenlerinin mizah davranışları algıları ile edebiyat dersi empatik sınıf atmosferi arasındaki ilişkiler incelendiğinde ise olumlu mizah davranışları olan onaylayıcı ve üretici-sosyal mizah davranışları ile empatik sınıf atmosferi alt ölçekleri arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkilere rastlanmıştır. Alaycı, reddedici ve mizahi olmayan mizah davranışları ile empatik sınıf atmosferi alt ölçekleri arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Açıkgöz, K. Ü., Özkal, N., ve Kılıç, A. G. (2003). Öğretmen adaylarının sınıf atmosferine ilişkin algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25).
  • Aydın, İ. S. (2006). Türkçe Derslerinde Mizah Kullanımının Öğrenci Tutum ve Başarısına Etkisi (İzmir İlköğretim 8.Sınıf Örnekleminde). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir.
Year 2023, Volume: 25 Issue: 2, 443 - 462, 29.12.2023
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1183092

Abstract

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Açıkgöz, K. Ü., Özkal, N., ve Kılıç, A. G. (2003). Öğretmen adaylarının sınıf atmosferine ilişkin algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25).
  • Aydın, İ. S. (2006). Türkçe Derslerinde Mizah Kullanımının Öğrenci Tutum ve Başarısına Etkisi (İzmir İlköğretim 8.Sınıf Örnekleminde). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Cansu Turgut 0000-0002-0627-1974

Hülya Güvenç 0000-0003-2031-7622

Publication Date December 29, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Turgut, C., & Güvenç, H. (2023). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EDEBİYAT ÖĞRETMENLERİNİN MİZAH DAVRANIŞLARI ALGILARI İLE EMPATİK SINIF ATMOSFERİ ALGILARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 443-462. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1183092
AMA Turgut C, Güvenç H. LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EDEBİYAT ÖĞRETMENLERİNİN MİZAH DAVRANIŞLARI ALGILARI İLE EMPATİK SINIF ATMOSFERİ ALGILARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. December 2023;25(2):443-462. doi:10.26468/trakyasobed.1183092
Chicago Turgut, Cansu, and Hülya Güvenç. “LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EDEBİYAT ÖĞRETMENLERİNİN MİZAH DAVRANIŞLARI ALGILARI İLE EMPATİK SINIF ATMOSFERİ ALGILARI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 25, no. 2 (December 2023): 443-62. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1183092.
EndNote Turgut C, Güvenç H (December 1, 2023) LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EDEBİYAT ÖĞRETMENLERİNİN MİZAH DAVRANIŞLARI ALGILARI İLE EMPATİK SINIF ATMOSFERİ ALGILARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 25 2 443–462.
IEEE C. Turgut and H. Güvenç, “LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EDEBİYAT ÖĞRETMENLERİNİN MİZAH DAVRANIŞLARI ALGILARI İLE EMPATİK SINIF ATMOSFERİ ALGILARI”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 25, no. 2, pp. 443–462, 2023, doi: 10.26468/trakyasobed.1183092.
ISNAD Turgut, Cansu - Güvenç, Hülya. “LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EDEBİYAT ÖĞRETMENLERİNİN MİZAH DAVRANIŞLARI ALGILARI İLE EMPATİK SINIF ATMOSFERİ ALGILARI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 25/2 (December 2023), 443-462. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1183092.
JAMA Turgut C, Güvenç H. LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EDEBİYAT ÖĞRETMENLERİNİN MİZAH DAVRANIŞLARI ALGILARI İLE EMPATİK SINIF ATMOSFERİ ALGILARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2023;25:443–462.
MLA Turgut, Cansu and Hülya Güvenç. “LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EDEBİYAT ÖĞRETMENLERİNİN MİZAH DAVRANIŞLARI ALGILARI İLE EMPATİK SINIF ATMOSFERİ ALGILARI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 25, no. 2, 2023, pp. 443-62, doi:10.26468/trakyasobed.1183092.
Vancouver Turgut C, Güvenç H. LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EDEBİYAT ÖĞRETMENLERİNİN MİZAH DAVRANIŞLARI ALGILARI İLE EMPATİK SINIF ATMOSFERİ ALGILARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2023;25(2):443-62.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.