Netflix entered the Turkish market in 2016. Netflix Original Turkey, on the other hand, started to broadcast local productions in 2019, with the first local series Hakan: Muhafız, and local productions in 2020. Netflix, which is known to bring innovations to series durations and watching habits, makes use of established melodrama patterns (such as good-bad contrast, poor but happy, rich but unhappy characters, emotional excesses and lack of cause and effect in the development of events) in its local production films. Formal innovations are not seen in Netflix's film language. Films often use the codes and genre characteristics of mainstream cinema, such as the brave and seen in public sphere male, the altruistic and seen in private sphere female. In films that present the oedipal trajectory of the male protagonist to the audience, the female characters are generally seen as an element of mystery or an object for the male hero to achieve his goal. While this ensures the reproduction of gender roles and stereotypes, it strengthens the power of men.
In the study, digital broadcasting and Netflix, melodrama genre and melodrama in Turkish cinema and oedipal trajectory in feminist film theory will be examined. The films that are discussed in the study, Beni Çok Sev (Mehmet Ada Öztekin, 2021), Babamın Kemanı (Andaç Haznedaroğlu, 2022) and Cici (Berkun Oya, 2022) have the conventions of the melodrama genre and follow the oedipal trajectory of the male protagonist. It will be examined whether these films, which will be discussed in the themes of melodrama and oedipal orbit, stand out from the classical narrative tradition and Yeşilçam melodramas.
Netflix, 2016 yılında Türkiye pazarına girmiştir. Netflix Orijinal Türkiye ise 2019 yılında ilk yerli dizi olan Hakan: Muhafız dizisi ile yerli yapım dizileri ve 2020 yılında yerli yapım filmleri yayınlamaya başlamıştır. Dizi süreleri ve izleme alışkanlıklarına yenilikler getirdiği bilinen Netflix, bünyesinde bulunan yerli yapım filmlerinde yerleşik melodram kalıplarından (iyi-kötü zıtlığı, fakir ama mutlu, zengin ama mutsuz karakterlerin karşıtlığı, duygusal aşırılıklar ve olayların gelişmesinde neden-sonuç eksikliği gibi) yararlanmaktadır. Biçimsel yenilikler, Netflix’in kullandığı film dilinde görülmemektedir Filmler, sıklıkla ana-akım sinemanın cesur ve kamusal alana ait erkek, fedakâr ve özel alana ait kadın gibi kodlarını ve türsel özelliklerini kullanmaktadır. Erkek kahramanın ödipal yörüngesini seyircilere sunan filmlerde kadın karakterler ise genelde bir gizem unsuru ya da erkek kahramanın amacına ulaşması için nesne olarak görülmektedir. Bu durum, toplumsal cinsiyet rollerinin ve kalıp yargılarının yeniden üretilmesini sağlarken erkeğin gücünü sağlamlaştırmaktadır.
Çalışmada dijital yayıncılık ve Netflix, melodram türü ve Türk sinemasında melodram ve feminist film kuramında ödipal yörünge başlıkları incelenecektir. Çalışmada ele alınan Beni Çok Sev (Mehmet Ada Öztekin, 2021), Babamın Kemanı (Andaç Haznedaroğlu, 2022) ve Cici (Berkun Oya, 2022) filmleri, melodram türünün uylaşımlarına sahiptir ve erkek kahramanın ödipal yörüngesini izlemektedir. Melodram ve ödipal yörünge temalarında ele alınacak bu filmlerin klasik anlatı geleneğinden ve Yeşilçam melodramlarından sıyrılıp sıyrılmadığı incelenecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cinema Sociology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 2 |