Research Article
BibTex RIS Cite

MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN YENİ MEDYA PLATFORMLARINDAKİ BEĞENİLME TUTKULARI

Year 2024, Volume: 26 Issue: 2, 435 - 460, 13.12.2024
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1465426

Abstract

Teknolojik gelişmelerle birlikte insanlar arasında fiziksel birliktelik oluşturma bakımından toplumsal uzaklaşma ve kopukluk yaşanmaktadır. İnternetin küresel anlamda yayılım göstermesi ile yeni medya platformlarının insanlar arasında kullanımı oldukça genişlemektedir. Bu genişleme nedeniyle toplumlar arasındaki fiziki bağlar yerini uzaktan iletişime bırakmaktadır. İnsanların fiziksel bağlardan uzak kalması yeni medya platformlarında kendi kişisel dünyalarını oluşturmalarına ve öz benliklerini içinde bulunmuş olduğu toplumlara kanıtlamaya ve kabul ettirme çabalarına itmiştir. Bu araştırmada Bitlis Eren Üniversitesi, Güroymak Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin yeni medya platformlarında paylaşmış oldukları gönderilerde beğenilme beklentisi içinde olduklarının gösterilmesi ve bu beklentinin nedenlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Araştırmada fenomonolojik yaklaşım kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları random (rastgele) örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Öğrencilerin görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Verilerin analiz edilmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda yeni medya platformlarında gönderi paylaşan öğrencilerin yüz yüze iletişim olanaklarının kısıtlı olması nedeniyle akranlarına ve yakınlarına karşı sosyal kabullenme düşüncesi içinde oldukları görülmektedir. Öğrencilerin yapılan paylaşımlarında beğenilme ve kabul görme beklentisi içinde hareket ettikleri görülmektedir. Beklentilerin karşılanması sonucunda öğrencilerde mutluluk, özgüven, sosyal çevreyle olan ilişkilerde iyileşme ve hayata karşı bakış açılarında düzenleme görülmektedir. Öğrenciler arasında, beğenilme ve kabul görme endişesinin oluşmasına teknolojik ilerlemelerin ve internet olgusunun medya platformlarına dâhil olması neden olmaktadır. Ayrıca katılımcılara mülakat/görüşme yönteminin uygulanmış olması nedeniyle “Bitlis Eren Üniversitesi Etik İlkeleri ve Etik Kurulunun 2024/03-29 ve E.5281 sayılı kararıyla etik kurul izni uygun görülmüştür.

References

  • Alemdar, K. ve Erdoğan, İ. (2005). Öteki Kuram. Erk Yayınları.
  • Alioğlu, N. (2011). Yeni Medya Sanatı ve Estetiği. Papatya Yayıncılık.
  • Altunay, A. D. (2015). Bir sosyalleşme aracı olarak yeni medya. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 410-428.
  • Aydoğan, F. & Akyüz, A. (2010). İkinci Medya Çağında İnternet. Alfa Yayıncılık.
  • Aydoğan, F., & Kırık, A. M. (2012). Alternatif medya olarak yeni medya. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (18), 58-69.
  • Bahar, H. İ. (2009). Sosyoloji. USAK Yayınları.
  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorunlar ve Yöntem Sorunu. Yeni Medya Çalışmaları. Dipnot Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2004). Tam Ekran. Yapı Kredi Yayınları.
  • Çambay, S.O. (2015). Bir toplumsallaşma aracı olarak yeni medya: kuramsal bir değerlendirme. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015, 5 (2),237-247 243
  • Dilmen, N. E. (2007). “Yeni medya kavramı çerçevesinde internet günlükleri- bloglar ve gazeteciliğe yansımaları.” Marmara İletişim Dergisi.
  • Doğu, B., Özçetin, B., Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T. ve diğerleri. (2014). Siyasetin Yeni Hali Vaka-i Sosyal Medya. Kalkedon Yayınları.
  • Dolgun, U. (2005). Enformasyon Toplumundan Gözetim Toplumuna. Ekin Kitabevi.
  • Geray, H. (2003). İletişim ve Teknoloji Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları. Ütopya Yayınları.
  • Horejsi, C. R. & Sheafor B.W. (2003). Techniquies and guidelines for social work practice. Sixth Edition.
  • Karagülle, A.E. ve Çaycı, B. (2014). Ağ toplumunda sosyalleşme ve yabancılaşma. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 4(1), 1-9.
  • Karaismailoğlu, E. (2014). İnsanlık Toplumu Eski Medya Köleliğinden Dijital Medya Efendiliğine Geçebilecek Mi? Ütopya Yayıncılık
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Halkla İlişkilerde Yeni Medyanın Kullanımı. Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi, Araştır, Planla, Uygula. Seçkin Yayıncılık.
  • Marvin, C. (1988) When Old Technologies Were New: Thinking About Electric Communication in the Late Nineteenth Century. Oxford University Press.
  • McLeod, J. M. (2000). Media and civic socialization of youth. Journal of Adolescent Health, 27(2), 45-51.
  • Neuman, L. W. (2007). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Yayın Odası.
  • Pavlik, J. and McIntosh, S. (2004) Converging Media: An Introduction to Mass Communication. Pearson Books.
  • Sevilla, Jr, HM. (1948). The challenge of the new media: Television, FM and facsimile. Journalism Quarterly Newsletter. 25 (1), 3-11.
  • Şener, G. (2013). Toplumsal Mücadele Alanı Olarak Sosyal Medya. Sosyal Medya ve Ağ Toplumu: II: Kültür, Kimlik, Siyaset. Reklam Yaratıcıları Derneği Yayınları.
  • Yengin, D. (2012). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. Derin Yayınları.

MYO STUDENTS' DESIRE TO BE LIKED ON NEW MEDIA PLATFORMS

Year 2024, Volume: 26 Issue: 2, 435 - 460, 13.12.2024
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1465426

Abstract

With technological developments, there is social distancing and disconnection in terms of creating physical unity between people. With the global spread of the Internet, the use of new media platforms among people is expanding considerably. Due to this expansion, physical ties between societies are replaced by remote communication. The fact that people stay away from physical ties has pushed them to create their own personal worlds on new media platforms and to prove and accept their self-identity to the societies they are in. In this study, it is aimed to show that students studying at Bitlis Eren University, Güroymak Vocational School are in the expectation of being liked in the posts they have shared on new media platforms and to reveal the reasons for this expectation. Phenomonological approach was used in the research. The participants of the study were selected by random sampling method. Students' opinions were collected through semi-structured interview technique. Content analysis method was used to analyze the data. As a result of the study, it is seen that students who post on new media platforms are in the idea of social acceptance towards their peers and relatives due to limited face-to-face communication opportunities. It is seen that students act in the expectation of being liked and accepted in their posts. As a result of the fulfillment of expectations, students experience happiness, self-confidence, improvement in their relations with the social environment and an adjustment in their perspectives towards life. Technological advances and the inclusion of the internet phenomenon in media platforms cause the concern of being liked and accepted among students. In addition, since the interview/interview method was applied to the participants, the ethics committee permission was deemed appropriate with the decision of "Bitlis Eren University Ethical Principles and Ethics Committee numbered 2024/03-29 and E.5281.

References

  • Alemdar, K. ve Erdoğan, İ. (2005). Öteki Kuram. Erk Yayınları.
  • Alioğlu, N. (2011). Yeni Medya Sanatı ve Estetiği. Papatya Yayıncılık.
  • Altunay, A. D. (2015). Bir sosyalleşme aracı olarak yeni medya. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 410-428.
  • Aydoğan, F. & Akyüz, A. (2010). İkinci Medya Çağında İnternet. Alfa Yayıncılık.
  • Aydoğan, F., & Kırık, A. M. (2012). Alternatif medya olarak yeni medya. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (18), 58-69.
  • Bahar, H. İ. (2009). Sosyoloji. USAK Yayınları.
  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorunlar ve Yöntem Sorunu. Yeni Medya Çalışmaları. Dipnot Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2004). Tam Ekran. Yapı Kredi Yayınları.
  • Çambay, S.O. (2015). Bir toplumsallaşma aracı olarak yeni medya: kuramsal bir değerlendirme. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015, 5 (2),237-247 243
  • Dilmen, N. E. (2007). “Yeni medya kavramı çerçevesinde internet günlükleri- bloglar ve gazeteciliğe yansımaları.” Marmara İletişim Dergisi.
  • Doğu, B., Özçetin, B., Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T. ve diğerleri. (2014). Siyasetin Yeni Hali Vaka-i Sosyal Medya. Kalkedon Yayınları.
  • Dolgun, U. (2005). Enformasyon Toplumundan Gözetim Toplumuna. Ekin Kitabevi.
  • Geray, H. (2003). İletişim ve Teknoloji Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları. Ütopya Yayınları.
  • Horejsi, C. R. & Sheafor B.W. (2003). Techniquies and guidelines for social work practice. Sixth Edition.
  • Karagülle, A.E. ve Çaycı, B. (2014). Ağ toplumunda sosyalleşme ve yabancılaşma. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 4(1), 1-9.
  • Karaismailoğlu, E. (2014). İnsanlık Toplumu Eski Medya Köleliğinden Dijital Medya Efendiliğine Geçebilecek Mi? Ütopya Yayıncılık
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Halkla İlişkilerde Yeni Medyanın Kullanımı. Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi, Araştır, Planla, Uygula. Seçkin Yayıncılık.
  • Marvin, C. (1988) When Old Technologies Were New: Thinking About Electric Communication in the Late Nineteenth Century. Oxford University Press.
  • McLeod, J. M. (2000). Media and civic socialization of youth. Journal of Adolescent Health, 27(2), 45-51.
  • Neuman, L. W. (2007). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Yayın Odası.
  • Pavlik, J. and McIntosh, S. (2004) Converging Media: An Introduction to Mass Communication. Pearson Books.
  • Sevilla, Jr, HM. (1948). The challenge of the new media: Television, FM and facsimile. Journalism Quarterly Newsletter. 25 (1), 3-11.
  • Şener, G. (2013). Toplumsal Mücadele Alanı Olarak Sosyal Medya. Sosyal Medya ve Ağ Toplumu: II: Kültür, Kimlik, Siyaset. Reklam Yaratıcıları Derneği Yayınları.
  • Yengin, D. (2012). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. Derin Yayınları.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communications and Media Policy
Journal Section Research Article
Authors

Tolgay Durmuş 0000-0002-1703-6996

Publication Date December 13, 2024
Submission Date April 5, 2024
Acceptance Date August 12, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 26 Issue: 2

Cite

APA Durmuş, T. (2024). MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN YENİ MEDYA PLATFORMLARINDAKİ BEĞENİLME TUTKULARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 435-460. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1465426
AMA Durmuş T. MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN YENİ MEDYA PLATFORMLARINDAKİ BEĞENİLME TUTKULARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. December 2024;26(2):435-460. doi:10.26468/trakyasobed.1465426
Chicago Durmuş, Tolgay. “MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN YENİ MEDYA PLATFORMLARINDAKİ BEĞENİLME TUTKULARI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 26, no. 2 (December 2024): 435-60. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1465426.
EndNote Durmuş T (December 1, 2024) MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN YENİ MEDYA PLATFORMLARINDAKİ BEĞENİLME TUTKULARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 26 2 435–460.
IEEE T. Durmuş, “MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN YENİ MEDYA PLATFORMLARINDAKİ BEĞENİLME TUTKULARI”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 26, no. 2, pp. 435–460, 2024, doi: 10.26468/trakyasobed.1465426.
ISNAD Durmuş, Tolgay. “MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN YENİ MEDYA PLATFORMLARINDAKİ BEĞENİLME TUTKULARI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 26/2 (December 2024), 435-460. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1465426.
JAMA Durmuş T. MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN YENİ MEDYA PLATFORMLARINDAKİ BEĞENİLME TUTKULARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;26:435–460.
MLA Durmuş, Tolgay. “MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN YENİ MEDYA PLATFORMLARINDAKİ BEĞENİLME TUTKULARI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 26, no. 2, 2024, pp. 435-60, doi:10.26468/trakyasobed.1465426.
Vancouver Durmuş T. MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN YENİ MEDYA PLATFORMLARINDAKİ BEĞENİLME TUTKULARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;26(2):435-60.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.