Research Article
BibTex RIS Cite

İİlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği)

Year 2020, Volume: 10 Issue: 1, 285 - 302, 31.01.2020
https://doi.org/10.24315/tred.561001

Abstract

Bu çalışma ilköğretim
okulu öğretmenlerinin karşılaştıkları çatışma durumlarını ve çatışma yönetimi
stratejilerini incelenmiştir. Araştırma tarama modelinde nicel bir çalışmadır.
Araştırmada kullanılan 400 “Çatışma Yönetimi Stratejileri Ölçeği”  değerlendirme kapsamına alınmıştır. Öğretmenler
en fazla öğrenciler ve veliler ile çatışma yaşarken, en az hizmetliler ve
diğerleri ile çatışma yaşamaktadır. Öğretmenlerin en fazla çatışma yaşadığı
konu öğrenci davranışları iken, en az çatışma yaşadıkları konu ise okul içinde
sigara içmedir. Öğretmenlerin en fazla çatışma yaşama nedenleri, iletişim
yetersizliği ve bozukluğu iken, en az çatışma nedenleri kaynak ve mekân
eksikliği,  para toplama işleri olarak
belirlenmiştir. Öğretmenler çatışma sonrası kendilerinin ve karşı tarafın
morallerinin olumsuz yönde etkilendiğini büyük bir oranla belirtmelerine karşın
çatışma sonrası hem kendilerinin hem de karşı tarafın iş performanslarında
etkilenme olmadığını belirtmişlerdir. Çalışma stratejileri medeni durum,
istihdam türü değişkenlerine göre öğretmenler arasında görüş farklılığı yokken;
cinsiyet, medeni durum, kıdem,  aynı
kurumda çalışma süresi değişkenlerinde görüşleri farklılıklar göstermektedir.

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Aydın, A., Üçüncü, K. ve Taşdemir, K. (2011). Akademik performansı etkileyen stres kaynaklarının belirlenmesine yönelik bir alan çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2).
  • Aydın, M. (1984). Örgütlerde çatışma. Ankara: Bas-Yay Matbaası.
  • Aydın, M. (1986). Eğitim yönetimi: ders notları. Ankara: Eğitim Araştırma Yayın Danışmanlık A.Ş.
  • Başaran, İ. E. (2008). Örgütsel davranış: insanın üretim gücü. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Bursalıoğlu, Z. (2010). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç-Çakmak,E.,Akgün,Ö.E., Karadeniz,Ş., ve Demirel,, F. (2012). Bilimsel araştırma Yöntemleri ( Geliştirilmiş 13. Baskı) Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, H. (2002). Organizasyon ve yönetim. Ankara: Siyasal Kitapevi
  • Can, A. (2013). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Elma, C. (1998). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Çatışmayı Yönetme Yeterlikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimlr Enstitüsü, Ankara.
  • Eren, E. (2001). Yönetim ve organizasyon. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Güllüoğlu, Ö. (2013). Kayseri’de Hizmet Veren Özel İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Faktörlerinin ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin Analizi. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36.
  • İpek, C., Elma C. ve Demir, K. (2003). örgütsel çatışma ve çatışma yönetiminde uygulanabilecek örgüt geliştirme aracıları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Karataş, S. (2007). Afyonkarahisar ili merkez ilköğretim okullarında görev yapan sınıf ve branş öğretmenlerinin kurum içi çatışmaları yönetim biçemine ilişkin görüşleri. Bilim Eğitim Düşünce Dergisi, 7(2) .
  • Karip, E. (2010). Çatışma yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kılınç, T. (1986). Örgütlerde çatışma başa çıkma yöntemleri ve yönetimi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 15(1), 149- 165.
  • Koçel, T. (1998). İşletme yönetimi. Ankara: Beta Yayınevi.
  • Köklü, N.(2002). Açıklamalı istatistik terimleri sözlüğü. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özgan, H. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin çatışma yönetim stratejilerinin incelenmesi (Gaziantep Örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Öztekin, A. (2002). Yönetim bilimi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Rahim, M. A. (2002). Toward a theory of managing organizational conflict. The International Journal of Conflict Mangement, 13(3), 206–23.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Türk Dil Kurumu (2014). http://www.tdk.org.tr. ”intirilme 11.06.2014”
  • Uzgören, N. (2012). Bilimsel araştırmalarda kullanılan temel istatiksel yöntemler ve SPSS uygulamaları. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım
Year 2020, Volume: 10 Issue: 1, 285 - 302, 31.01.2020
https://doi.org/10.24315/tred.561001

Abstract

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Aydın, A., Üçüncü, K. ve Taşdemir, K. (2011). Akademik performansı etkileyen stres kaynaklarının belirlenmesine yönelik bir alan çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2).
  • Aydın, M. (1984). Örgütlerde çatışma. Ankara: Bas-Yay Matbaası.
  • Aydın, M. (1986). Eğitim yönetimi: ders notları. Ankara: Eğitim Araştırma Yayın Danışmanlık A.Ş.
  • Başaran, İ. E. (2008). Örgütsel davranış: insanın üretim gücü. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Bursalıoğlu, Z. (2010). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç-Çakmak,E.,Akgün,Ö.E., Karadeniz,Ş., ve Demirel,, F. (2012). Bilimsel araştırma Yöntemleri ( Geliştirilmiş 13. Baskı) Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, H. (2002). Organizasyon ve yönetim. Ankara: Siyasal Kitapevi
  • Can, A. (2013). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Elma, C. (1998). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Çatışmayı Yönetme Yeterlikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimlr Enstitüsü, Ankara.
  • Eren, E. (2001). Yönetim ve organizasyon. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Güllüoğlu, Ö. (2013). Kayseri’de Hizmet Veren Özel İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Faktörlerinin ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin Analizi. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36.
  • İpek, C., Elma C. ve Demir, K. (2003). örgütsel çatışma ve çatışma yönetiminde uygulanabilecek örgüt geliştirme aracıları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Karataş, S. (2007). Afyonkarahisar ili merkez ilköğretim okullarında görev yapan sınıf ve branş öğretmenlerinin kurum içi çatışmaları yönetim biçemine ilişkin görüşleri. Bilim Eğitim Düşünce Dergisi, 7(2) .
  • Karip, E. (2010). Çatışma yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kılınç, T. (1986). Örgütlerde çatışma başa çıkma yöntemleri ve yönetimi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 15(1), 149- 165.
  • Koçel, T. (1998). İşletme yönetimi. Ankara: Beta Yayınevi.
  • Köklü, N.(2002). Açıklamalı istatistik terimleri sözlüğü. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özgan, H. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin çatışma yönetim stratejilerinin incelenmesi (Gaziantep Örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Öztekin, A. (2002). Yönetim bilimi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Rahim, M. A. (2002). Toward a theory of managing organizational conflict. The International Journal of Conflict Mangement, 13(3), 206–23.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Türk Dil Kurumu (2014). http://www.tdk.org.tr. ”intirilme 11.06.2014”
  • Uzgören, N. (2012). Bilimsel araştırmalarda kullanılan temel istatiksel yöntemler ve SPSS uygulamaları. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Adem Yurdunkulu 0000-0001-7879-3184

Aygül Oktay 0000-0003-1912-3142

Publication Date January 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Yurdunkulu, A., & Oktay, A. (2020). İİlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği). Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 285-302. https://doi.org/10.24315/tred.561001