Yoğun
ve kapsamlı programlarda öğrencilerin sınavlara hazırlanmak için oldukça
sınırlı zamanları bulunmaktadır ve öğrenciler bu zamanı daha verimli
kullanabilmek adına da hayatlarından, beslenmelerinden, uykularından, vb.
feragat etmektedirler. Öğrenciler sınav sürecinde oluşan yorgunluğun etkilerini
azaltmak ve dikkatlerini toplayabilmek adına ise çalıştıkları süre boyunca
enerji içeceği, çay, kahve, gibi kafein oranı yüksek ürünler tüketmektedir.
Kafeinli içecekler öğrenciler için sınav dönemlerinde çoğu zaman bir can simidi
olarak görülmekte ancak bazı öğrenciler için kafeinli içeceklerde yer alan
kafein miktarı yetersiz kalabilmektedir. Bu da öğrencileri uyarıcı etkisi daha
fazla olan, odaklanmayı, hafızayı ve konsantrasyonu arttıran psikositümülan
ilaçların suistimaline itmektedir. Bu çalışmada da üniversite öğrencilerinin
akademik başarı uğruna tedavi dışı bu ilaçları kullanıp kullanmadıklarını
saptamak ve bir tutum ölçeği geliştirerek öğrencilerin bu ilaçları kullanma
eğilimlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında ölçeğin deneme
uygulaması için 470, nihai form uygulaması için ise 305 öğrenciden veri
toplanmıştır. Deneme uygulamasından elde edilen bulgular ölçeğin güvenilir ve
geçerli ölçme yaptığını ortaya koymuştur. Çalışma kapsamında elde edilen
bulgulardan öğrencilerin sınav dönemlerinde %62,3’ünün kafeinli içecek
tükettiğini, %2’inin vitamin aldığını ve %8,3’ünün de tedavi dışı psikostimülan
ilaç kullandığını göstermiştir. Ölçeğin nihai form uygulamasından ise çalışmaya
katılan bireylerin sınav dönemlerinde tedavi dışı ilaç kullanımlarına ilişkin
tutumlarının sınıf düzeyiyle birlikte arttığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 |