Sürdürülebilir kalkınmanın birbiriyle karşılıklı
etkileşimde olan toplumsal, ekonomik ve çevresel olmak üzere üç boyutu vardır. Son
yıllarda sürdürülebilir kalkınma eğitimi, araştırmalarda ve öğretim
programlarında önem yer tutmaya başlamıştır. Türkiye’de sürdürülebilir
kalkınmaya yönelik eğitime, öğretmenlik lisans programlarında ve ilköğretim fen
bilimleri dersi öğretim programlarında önemli yer verilmektedir. Mevcut
çalışmada, ortaokul 8. sınıf öğrencilerin sürdürülebilir kalkınma konusuna
ilişkin farkındalıklarını belirlemek üzere çevresel, ekonomik ve toplumsal
boyutları olan “Sürdürülebilir Yaşama Yönelik Farkındalık Ölçeği” (SYYFÖ)
geliştirilmesi amaçlanmıştır. SYYFÖ’nin maddelerinin yazımında; alan yazın
incelenmesi ve uzman görüşlerinden yararlanılmış ve güvenirlik ve geçerlik
analizleri için 319 öğrenciden veri toplanmıştır. Güvenirlik ve geçerlik
analizleri için betimsel analizler, madde analizi, açımlayıcı ve doğrulayıcı
faktör analizi, iç tutarlılık katsayısı Croanbach Alfa hesaplanmıştır. Sonuç olarak,
araştırmacı tarafından geliştirilen SYYFÖ üçlü likert tipinde hazırlanmış olup,
20 madde içermektedir. SYYFÖ’nin yapısı; çevre boyutu 7 maddeden, ekonomi
boyutu 5 maddeden ve toplumsal boyutu 8 maddeden oluşturulmuştur. SYYFÖ,
öğretmenlerin derslerinde kullanabileceği bir araç olmasının yanı sıra, ileride
sürdürülebilir yaşama yönelik farkındalık üzerine yapılacak araştırmalara katkı
sağlayabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 |