In the current study, it is aimed to determine the extent to which career satisfaction on teachers predict their life satisfaction. For this purpose, the relational screening model was used in the research. The study was conducted on 208 teachers working in schools affiliated to the Ministry of National Education located in the central district of the city of Burdur the academic year of 2020-2021. The mean age of the study group is 34.13. The data of the study were collected by the personal information form developed by the researchers, the Life Satisfaction Scale adapted to Turkish by Dağlı ve Baysal (2016) and the Career Satisfaction Scale adapted to Turkish by Çamur (2019). In the analysis of the collected data, percentage, frequency, arithmetic mean, standard deviation were used; In addition, pearson correlation coefficient and simple linear regression analysis were used to determine the relationship between variables. For all the statistical analyses, SPSS 22.0 program package was used and the significance level was set to be .05. As a result of the research, it was found that the life satisfaction levels of teachers are positively and significantly predicted by their career satisfaction. Findings of the study were discussed in light of the literature.
Bu araştırmada, öğretmenlerin kariyer tatminlerinin yaşam doyumlarını ne derece yordandığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Burdur ilinin Merkez ilçesinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda çalışmakta olan 208 öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunun yaş ortalaması 34.13’tür. Araştırmada veriler; araştırmacıların geliştirdiği kişisel bilgi formu, Dağlı ve Baysal (2016) tarafından Türk kültürüne uyarlanan Yaşam Doyumu Ölçeği ve Çamur (2019) tarafından Türk kültürüne uyarlanan Kariyer Tatmini Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma kullanılmış olup; değişkenlerin arasındaki ilişkinin saptanması için ise pearson korelasyon katsayısı ile basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Tüm bu istatistiksel analizlerde SPSS 22.0 programı kullanılmış olup, anlamlılık düzeyi olarak .05 alınmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin yaşam doyumu düzeylerinin kariyer tatminleri tarafından pozitif yönde anlamlı bir şekilde yordandığı bulgusuna ulaşılmıştır. Çalışma bulguları ilgili alanyazın ışığında tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 3 |