Research Article
BibTex RIS Cite

GÖÇMEN ÖĞRENCİLERİN YOĞUN OLDUĞU OKULLARDA OKUL VE SINIF YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN DURUMLAR

Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 121 - 147, 31.01.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1332347

Abstract

Bu araştırmada göçmen öğrencilerin yoğun olduğu okullarda okul ve sınıf yönetiminde karşılaşılan olumlu-olumsuz durumlar incelenmiştir. Araştırmada nitel metodoloji içerisinde yer alan durum çalışması deseni tercih edilmiştir. Veriler 2022-2023 eğitim öğretim yılında Düzce ili merkez ilçesinde göçmen öğrencilerin yoğun olduğu okullarda görev yapan 5 okul yöneticisi ve 11 öğretmen ile yüz yüze görüşülerek alınmıştır. Veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinden sonra üç ana temaya ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına göre sınıf ve okul yönetiminde olumsuz durumlar daha fazla olsa da olumlu durumlar ile de karşılaşılmıştır. Yaşanılan bu durumun, okula, sınıfa, öğretmenlerin mesleki gelişimlerine, öğrencilerin akademik ve sosyal gelişimlerine hem olumlu hem de olumsuz etkilerini olduğu görülmektedir. Ayrıca okul yöneticileri, göçmen öğrencilerin uyum süreçleri için hem akademik hem yönetsel bazı özel çalışmalara da yer vermektedir.

References

  • Aydeniz, S. & Sarıkaya, B. (2021). Göçmen çocukların eğitiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(Özel Sayı), 385-404.
  • Aydın, A.R. (2009). Öğretmen – öğrenci ilişkilerinde empati ve öğretmenlerin rol modelliği üzerine. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 9(1), 75-84.
  • Babuç, Z.T. & Çolak, C.B. (2022). Suriyeli öğrencilerin Türk eğitim sistemine entegrasyonuna ilişkin ortaokul öğretmenlerinin deneyimleri: Osmaniye ili örneği. İnsan Hareketliliği Uluslararası Dergisi, 2(2), 166-199.
  • Baldık, Y. (2018). Ana dili Türkçe olmayan göçmen toplulukların eğitim sistmine katılımında Türkçe öğretiminin önemi. Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Benavides, A.H., Midobuche, E. & Kostina-Ritchey, E. (2012). Challenges in educating immigrant language minority students in the United States. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 2302-2306.
  • Biçer, S. (2023). Mülteci çocukların sosyal ve akademik uyumları: Sorunlar ve çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Büyükgöze, H., Şayır, G., Gülcemal, E. & Kubilay, S. (2018). Examining the relationship between social justice leadership and student engagement among high school students. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 932-961.
  • Cebolla-Boado, H., & Fernández-Reino, M. (2021). Migrant concentration in schools and students’ performance: does it matter when migrants speak the same language as nonmigrant students? American Behavioral Scientist, 65(9), 1206–1221.
  • Creswell, J.W. (2017). Eğitim araştırmaları (Çev. Ed. Halil Ekşi). EDAM.
  • Çakmak, H. (2021). Suriyeli öğrencilere yönelik algının kaynakları: Türk öğretmen, öğrenci ve veliler. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Çelebi, E. (2015). Farklı kültürel ortamlara göçte yaşanılan kaygı ve belirsizlik sorunu. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 15(34), 27-39.
  • Dağlı, K. (2020). Suriyeli sığınmacı öğrencilerin matematik dersi kazanımları elde etme sürecinde ikinci sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Delen, A. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin bulunduğu ilkokullarda istenmeyen öğrenci davranışlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Dilber, Y. (2022). Yetenek yönetimi ve eğitim örgütlerinde uygulanabilirliği. Alanyazın (Eğitim Bilimleri Eleştirel İnceleme Dergisi), 3(1), 67-83.
Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 121 - 147, 31.01.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1332347

Abstract

References

  • Aydeniz, S. & Sarıkaya, B. (2021). Göçmen çocukların eğitiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(Özel Sayı), 385-404.
  • Aydın, A.R. (2009). Öğretmen – öğrenci ilişkilerinde empati ve öğretmenlerin rol modelliği üzerine. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 9(1), 75-84.
  • Babuç, Z.T. & Çolak, C.B. (2022). Suriyeli öğrencilerin Türk eğitim sistemine entegrasyonuna ilişkin ortaokul öğretmenlerinin deneyimleri: Osmaniye ili örneği. İnsan Hareketliliği Uluslararası Dergisi, 2(2), 166-199.
  • Baldık, Y. (2018). Ana dili Türkçe olmayan göçmen toplulukların eğitim sistmine katılımında Türkçe öğretiminin önemi. Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Benavides, A.H., Midobuche, E. & Kostina-Ritchey, E. (2012). Challenges in educating immigrant language minority students in the United States. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 2302-2306.
  • Biçer, S. (2023). Mülteci çocukların sosyal ve akademik uyumları: Sorunlar ve çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Büyükgöze, H., Şayır, G., Gülcemal, E. & Kubilay, S. (2018). Examining the relationship between social justice leadership and student engagement among high school students. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 932-961.
  • Cebolla-Boado, H., & Fernández-Reino, M. (2021). Migrant concentration in schools and students’ performance: does it matter when migrants speak the same language as nonmigrant students? American Behavioral Scientist, 65(9), 1206–1221.
  • Creswell, J.W. (2017). Eğitim araştırmaları (Çev. Ed. Halil Ekşi). EDAM.
  • Çakmak, H. (2021). Suriyeli öğrencilere yönelik algının kaynakları: Türk öğretmen, öğrenci ve veliler. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Çelebi, E. (2015). Farklı kültürel ortamlara göçte yaşanılan kaygı ve belirsizlik sorunu. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 15(34), 27-39.
  • Dağlı, K. (2020). Suriyeli sığınmacı öğrencilerin matematik dersi kazanımları elde etme sürecinde ikinci sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Delen, A. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin bulunduğu ilkokullarda istenmeyen öğrenci davranışlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Dilber, Y. (2022). Yetenek yönetimi ve eğitim örgütlerinde uygulanabilirliği. Alanyazın (Eğitim Bilimleri Eleştirel İnceleme Dergisi), 3(1), 67-83.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Bergut 0000-0003-3929-482X

Taner Atmaca 0000-0001-9157-3100

Early Pub Date January 26, 2024
Publication Date January 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Bergut, M., & Atmaca, T. (2024). GÖÇMEN ÖĞRENCİLERİN YOĞUN OLDUĞU OKULLARDA OKUL VE SINIF YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN DURUMLAR. Trakya Eğitim Dergisi, 14(1), 121-147. https://doi.org/10.24315/tred.1332347