Research Article
BibTex RIS Cite

YAZMA GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARLA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN BİLİMSEL DAYANAKLI UYGULAMALAR HAKKINDA GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 1125 - 1145, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1421683

Abstract

Bu araştırmanın amacı, yazma güçlüğü (disgrafi) olan çocuklarla çalışan öğretmenlerin bilimsel dayanaklı uygulamalar hakkında görüşlerini belirlemektir. Bu çalışma nitel araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Nitel araştırma yönteminin desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu özel eğitim öğretmenliği programından mezun olmuş ve yazma güçlüğü olan çocuklarla çalışan 16 öğretmen (8 kadın-8 erkek) oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak demografik (öğretmen) bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizi, içerik ve betimsel analiz (analiz çeşitlemesi) kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak özel eğitim öğretmenlerinin bu uygulamalara yönelik görüşlerinin incelendiği çalışmada bulgular, araştırma soruları doğrultusunda kapsamlı bir biçimde başlıklar altında sırayla alt alta sunulmuştur. Kod, kategori ve temalar doğrultusunda araştırmaya katılan öğretmenlerin verdikleri cevaplar doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Araştırmada, öğretmenlerin bilimsel dayanaklı uygulamalara yönelik yüzeysel ve sınırlı bilgiye sahip olduğu aynı zamanda yazma güçlüğü (disgrafi) çocukların eğitiminde bu uygulamalara ilişkin yeterli bir mesleki deneyime sahip olmadığı sonuçlanmıştır. Buna karşın çalışma sonucu öğretmenlerin bu uygulamalara ilişkin olumlu bir yaklaşım benimsedikleri, etkili buldukları ve desteklediklerini belirttikleri gözlenmiştir. Yine öğretmenlerin bu uygulamalara olumlu bir yaklaşım sergiledikleri, avantajlı, etkili buldukları ve desteklediklerini belirttikleri gözlenmiştir. Sonuç olarak bilgi düzeyinin arttırılması için bu uygulamalara ilişkin çeşitli eğitimlerin düzenlenmesi ve lisans eğitimlerinde ders içeriklerinin arttırılması, kapsamlı olması önerilmektedir.

Ethical Statement

Yapılan bu çalışmada araştırma etiği ilkeleri gözetilmiş olup gerekli etik kurul izinleri alınmıştır. Etik kurul izni kapsamında; (Biruni Üniversitesi Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurul’u), (29.03.2023) tarihinde (2023/79-18) sayılı karar ile belge alınmıştır. Ayrıca katılım gösteren özel eğitim öğretmenlerinden hem sözlü hem de yazılı onamları alınmıştır.

Supporting Institution

Araştırmada yazarlar arasında ya da diğer kişi/kurum/kuruluşlarla herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır.

Project Number

14

Thanks

Araştırmada kullanılan görüşme sorularının geliştirilmesine katkı sağlayan akademisyen hocalarıma teşekkür ederim. Yine çalışmaya gönüllü olarak katılım gösteren Mardin’in İlçelerine bağlı okullarda görev yapan değerli özel eğitim hocalarına da saygılarımı sunarım.

References

  • Baldemir, B. (2020). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının diskalkuliye ilişkin görüşleri [Yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye.
  • Bogdan, R. C. ve Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition). Pearson education.
  • Cavkaytar, S. (2010). İlköğretimde yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde yazma süreci modelinden yararlanma. Journal of International Social Research, 3(10), 133-139.
  • Cavkaytar, S., & Yaşar, Ş. (2010). Yazılı anlatım becerilerinin öğretiminde dengeli okuma yazma yaklaşımından yararlanma: Bir eylem araştırması. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 24-37. https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsaqual/issue/20071/213598
  • Chmiliar, L. (2010). Multiple-Casedesigns. In: Encyclopedia of case study research. Mills A J, Eurepas G, Wiebe E, (Eds.). SAGE Publications, 582-583.
  • Cook, B. G., & Cook, S. C. (2013). Unraveling evidence-based practices in special education. The Journal of Special Education, 47(2), 71-82. https://doi.org/10.1177/0022466911420877
  • Cook, B. G., & Odom, S. L. (2013). Evidence-based practices and implementation science in special education. Exceptional Children, 79(2), 135-144. https://doi.org/10.1177/001440291307900201
  • Cook, B., Smith, G., & Tankersley, M. (2012). Evidence-based practices in education. 493-525. https://doi.org/10.1037/13273-017.
  • Cortiella, C., & Horowitz, S. H. (2014). The state of learning disabilities: Facts, trends and emerging issues. National Center For Learning Disabilities, 25(3), 2-45.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design, qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Third Edition). SAGE Publications.
Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 1125 - 1145, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1421683

Abstract

Project Number

14

References

  • Baldemir, B. (2020). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının diskalkuliye ilişkin görüşleri [Yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye.
  • Bogdan, R. C. ve Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition). Pearson education.
  • Cavkaytar, S. (2010). İlköğretimde yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde yazma süreci modelinden yararlanma. Journal of International Social Research, 3(10), 133-139.
  • Cavkaytar, S., & Yaşar, Ş. (2010). Yazılı anlatım becerilerinin öğretiminde dengeli okuma yazma yaklaşımından yararlanma: Bir eylem araştırması. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 24-37. https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsaqual/issue/20071/213598
  • Chmiliar, L. (2010). Multiple-Casedesigns. In: Encyclopedia of case study research. Mills A J, Eurepas G, Wiebe E, (Eds.). SAGE Publications, 582-583.
  • Cook, B. G., & Cook, S. C. (2013). Unraveling evidence-based practices in special education. The Journal of Special Education, 47(2), 71-82. https://doi.org/10.1177/0022466911420877
  • Cook, B. G., & Odom, S. L. (2013). Evidence-based practices and implementation science in special education. Exceptional Children, 79(2), 135-144. https://doi.org/10.1177/001440291307900201
  • Cook, B., Smith, G., & Tankersley, M. (2012). Evidence-based practices in education. 493-525. https://doi.org/10.1037/13273-017.
  • Cortiella, C., & Horowitz, S. H. (2014). The state of learning disabilities: Facts, trends and emerging issues. National Center For Learning Disabilities, 25(3), 2-45.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design, qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Third Edition). SAGE Publications.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Special Education and Disability (Other)
Journal Section Articles
Authors

Vedat Dinç 0000-0002-8505-5697

Project Number 14
Early Pub Date May 25, 2024
Publication Date May 30, 2024
Submission Date January 18, 2024
Acceptance Date March 16, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Dinç, V. (2024). YAZMA GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARLA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN BİLİMSEL DAYANAKLI UYGULAMALAR HAKKINDA GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 1125-1145. https://doi.org/10.24315/tred.1421683