Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMENLERİN VE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK PROBLEMLERİNİN ÇÖZÜMÜNDE DİYAGRAM KULLANIMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 1666 - 1684
https://doi.org/10.24315/tred.1437436

Abstract

Diyagramlar, matematiksel bir problemi anlamak veya bir plan geliştirmek için kullanılabilen güçlü temsillerden biridir. Bazı öğrenciler diyagramları, matematiksel düşünmeye ve öğrenmeye yardımcı bir araç olarak kullanırken bazıları ise bir aşamadan sonra kullanma ihtiyacı duymayabilir. Bu çalışmada özel eğitim öğretmenleri ve öğrencilerinin sözel matematiksel problemlerin çözümünde diyagram yöntemi eğitimi verilerek yöntemi kullanımlarına yönelik görüşleri incelenmiştir. Çalışmaya 13 özel eğitim öğretmeni ile dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, otizm spektrum bozukluğu, hafif düzeyde zihinsel yetersizlik ve özel öğrenme güçlüğü tanısı bulunan 17 özel gereksinimli öğrenci katılmıştır. Öğretmenlere matematik problemlerinin çözümünde diyagram kullanımına yönelik geliştirilen 12 saatlik bir eğitim verilmiştir. Öğretmenler kendi eğitimlerini tamamladıktan sonra bir ay süresince farklı tanı gruplarındaki özel gereksinimli öğrencileri ile diyagram kullanımı çalışmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olay deseni üzerinden planlanan çalışmada, öğretmenlerden ve öğrencilerden yarı yapılandırılmış görüşme formları ile diyagram yöntemi kullanımına yönelik görüşleri toplanmıştır. Çalışmanın verileri analiz edildikten sonra belirlenen temalar altında toplanarak frekans ve yüzde tablosu şeklinde sunulmuştur. Çalışmanın sonuçları, sözel matematiksel problemlerin çözümünde diyagram kullanmanın öğretmenler ve özel gereksinimli öğrenciler tarafından faydalı bulunduğunu göstermektedir.

References

  • Ainsworth, S. (2006). DeFT: A conceptual framework for considering learning with multiple representations. Learning and Instruction,16(3), 183–198. doi: 10.1016/j.learninstruc.2006.03.001
  • Baglama, B., Yikmis, A. ve Demirok, M. S. (2017). Special education teachers’ views on using technology in teaching mathematics. European Journal of Special Education Research, 2(5), 120-134. doi:10.46827/ejse.v0i0.936
  • Battista, M. T., Wheatley, G. H. ve Talsma, G. (1982). The importance of spatial visualization and cognitive development for geometry learning in preservice elementary teachers. Journal for Research in Mathematics Education, 13(5), 332-340. doi:10.5951/jresematheduc.13.5.0332
  • Booth, J. L. ve Koedinger, K. R. (2012). Are diagrams always helpful tools? Developmental and individual differences in the effect of presentation format on student problem solving. British Journal of Educational Psychology, 82(3), 492-511.
  • Bouck, E. C. (2005). Secondary special educators: Perspectives of preservice preparation and satisfaction. Teacher Education and Special Education, 28(2), 125-139. doi:10.1177/0888406405028002
  • Brownell, M. T., Ross, D. D., Colón, E. P. ve McCallum, C. L. (2005). Critical features of special education teacher preparation: A comparison with general teacher education. The Journal of Special Education, 38(4), 242-252. doi:10.1177/002246690503800406
  • Carbonneau, K. J., Marley, S. C. ve Selig, J. P. (2013). A meta-analysis of the efficacy of teaching mathematics with concrete manipulatives. Journal of Educational Psychology, 105(2), 380–400. https://doi.org/10.1037/a0031084
  • Chu, J., Rittle‐Johnson, B. ve Fyfe, E. R. (2017). Diagrams benefit symbolic problem‐solving. British Journal of Educational Psychology, 87(2), 273-287. doi:10.1111/bjep.12149
  • Collins, A., Brown, J. S. ve Newman, S. E. (2018). Cognitive apprenticeship: Teaching the crafts of reading, writing, and mathematics. In Knowing, learning, and instruction (pp. 453-494). Routledge.
  • Creswell, J.W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri- Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev.:M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 1666 - 1684
https://doi.org/10.24315/tred.1437436

Abstract

References

  • Ainsworth, S. (2006). DeFT: A conceptual framework for considering learning with multiple representations. Learning and Instruction,16(3), 183–198. doi: 10.1016/j.learninstruc.2006.03.001
  • Baglama, B., Yikmis, A. ve Demirok, M. S. (2017). Special education teachers’ views on using technology in teaching mathematics. European Journal of Special Education Research, 2(5), 120-134. doi:10.46827/ejse.v0i0.936
  • Battista, M. T., Wheatley, G. H. ve Talsma, G. (1982). The importance of spatial visualization and cognitive development for geometry learning in preservice elementary teachers. Journal for Research in Mathematics Education, 13(5), 332-340. doi:10.5951/jresematheduc.13.5.0332
  • Booth, J. L. ve Koedinger, K. R. (2012). Are diagrams always helpful tools? Developmental and individual differences in the effect of presentation format on student problem solving. British Journal of Educational Psychology, 82(3), 492-511.
  • Bouck, E. C. (2005). Secondary special educators: Perspectives of preservice preparation and satisfaction. Teacher Education and Special Education, 28(2), 125-139. doi:10.1177/0888406405028002
  • Brownell, M. T., Ross, D. D., Colón, E. P. ve McCallum, C. L. (2005). Critical features of special education teacher preparation: A comparison with general teacher education. The Journal of Special Education, 38(4), 242-252. doi:10.1177/002246690503800406
  • Carbonneau, K. J., Marley, S. C. ve Selig, J. P. (2013). A meta-analysis of the efficacy of teaching mathematics with concrete manipulatives. Journal of Educational Psychology, 105(2), 380–400. https://doi.org/10.1037/a0031084
  • Chu, J., Rittle‐Johnson, B. ve Fyfe, E. R. (2017). Diagrams benefit symbolic problem‐solving. British Journal of Educational Psychology, 87(2), 273-287. doi:10.1111/bjep.12149
  • Collins, A., Brown, J. S. ve Newman, S. E. (2018). Cognitive apprenticeship: Teaching the crafts of reading, writing, and mathematics. In Knowing, learning, and instruction (pp. 453-494). Routledge.
  • Creswell, J.W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri- Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev.:M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Special Education and Disability (Other)
Journal Section Articles
Authors

Sıla Doğmaz Tunalı 0000-0001-8040-8409

Early Pub Date September 20, 2024
Publication Date
Submission Date February 15, 2024
Acceptance Date August 7, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 3

Cite

APA Doğmaz Tunalı, S. (2024). ÖĞRETMENLERİN VE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK PROBLEMLERİNİN ÇÖZÜMÜNDE DİYAGRAM KULLANIMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3), 1666-1684. https://doi.org/10.24315/tred.1437436