Bu çalışma, iki kere farklı öğrenciler ile ilgili eğitim araştırmaları ve psikoloji kategorilerinde yapılan araştırmaların bibliyometrik analizini yapmayı hedeflemektedir. En güvenilir veri tabalarında biri olan, Web of Science (WoS) veri tabanı temele alınmıştır. Bu minvalde bibliyometrik analiz iki kere farklı çocukların eğitimi alandaki araştırmaların yıllara , atıf sayısına, en çok yayın yapan yazarlara, etki sahibi dergilere, ülkelere, kurumlara, yazar çapında ve ülke çapında işbirliklerini ve anahtar kelimeleri incelemektedir. Çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. VoSviewer programı kullanılarak yapılan analiz sonuçlarına göre, bu alanda en çok yayının olduğu ülkenin Amerika Birleşik Devletleri olduğu, en çok yayının bulunduğu derginin Gifted Child Quarterly olduğu ve en çok yayın yapan ve atıf alan yazarın Assouline S.G olduğu belirlenmiştir. Konu ile ilgili gelişen trendler tartışılmıştır.
This study aims to conduct a bibliometric analysis of educational research involving twice-exceptional students and studies conducted in the psychology category. The analysis is based on the Web of Science (WoS) database, considered one of the most reliable databases. In this context, bibliometric analysis examines the years of research, citation counts, most prolific authors, influential journals, countries, institutions, author-level and country-level collaborations, and keywords related to research on twice-exceptional children in the field of education. A descriptive scanning model was employed in the study. According to the analysis conducted using VoSviewer software, the United States is identified as the country with the highest number of publications in this field, the journal Gifted Child Quarterly has the highest number of publications, and Assouline S.G is the most prolific author with the highest citation count. Emerging trends related to the topic are discussed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Talented Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 20, 2024 |
Publication Date | September 27, 2024 |
Submission Date | March 6, 2024 |
Acceptance Date | May 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 3 |