Research Article
BibTex RIS Cite

TOPLULUK ÖNÜNDE KONUŞMA TUTUM ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 1780 - 1789
https://doi.org/10.24315/tred.1450885

Abstract

Konuşma becerisi, bir kişinin doğrudan kendini ifade ettiği, duygu ve düşüncelerini başkalarına açıkça aktardığı bir yetenektir. Bu beceri kişinin yalnızca kendi ihtiyaçları için değil, aynı zamanda başkalarıyla iletişim kurarken de kullanması gereken en önemli yetilerden biri olarak değerlendirilmektedir. Konuşma becerisi, diğer becerilerden farklı olarak, kişinin sosyal ilişkileri geliştirmesiyle doğrudan ilişkilendirildiği için psikoloji, sosyal psikoloji, davranış bilimleri, iletişim bilimleri gibi disiplinlerle yakından ilişkilidir ve kişinin bu alandaki davranışlarıyla da gelişir. Bu noktada kişilerin konuşma tutumlarının konuşma becerileri üzerinde önemli bir etkisinin olduğunu, özellikle topluluk önünde konuşmaya yönelik tutumların gerek akademik yaşamda gerekse sosyal yaşamda önemli bir etken olduğunu söylemek mümkündür.
Alanyazın incelendiğinde konuşmaya ilişkin konuşma tutumlarını ölçmeye yönelik ölçme araçlarının bulunduğu ancak bunların bireysel veya birebir konuşmaları değerlendirmeye yönelik olduğu; bireylerin bir topluluk önünde konuşmaya yönelik tutumlarını belirlemeye uygun ölçme aracının bulunmadığı görülmüştür. Alanyazındaki bu eksikliğin giderilmesi için Brown ve Welch (2022) tarafından geliştirilen ölçeğin Türkçeye uyarlanması amaçlanmıştır. Araştırma, bir grubun belirli özelliklerini tespit etmek için verilerin toplanmasını amaçlayan tarama modelinde yürütülmüştür.

References

  • Alkan, H., Bümen, N. T., & Uslu, Ö. (2019). İngilizce konuşma kaygısı ölçeğinin Türkçeye uyarlanma çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 1157-1180.
  • Aksoy, S. H., Arıcı, M. A., & Kan, M. (2021). Ortaokul öğrencileri için konuşma özyeterlik ölçeği geliştirme çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 18(41), 3631-3653.
  • Aydın, İ. S. (2013). Öğretmen adaylarının konuşma öz yeterliklerine ilişkin ölçek geliştirme çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, 33-46.
  • Bartholomay, E.M., & Houlihan, D.D. (2016). Public speaking anxiety scale: Preliminary psychometric data and scale validation. Personality & Individual Differences, 94, 211–215. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.01.026
  • Brown, C., & Welch, J. R. (2022). Development and Validation of the Public Speaking Attitude Scale: A Theoretical Approach to Assess Student Performance in Public Speaking Courses in Higher Education. Journal of Higher Education Theory & Practice, 22(12). 141-155.
  • Çabuker, N. D., Çelik, S. B., & Aldemir, A. (2020). Topluluk önünde konuşma kaygısı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 1601-1610.
  • Coulmas, F. (Ed.). (2011). Conversational routine: Explorations in standardized communication situations and prepatterned speech. Hague: Mouton Publisher.
  • Dölek, O. (2021). Konuşma tutumunun konuşma başarımını yordama gücü. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (Teke) Dergisi, 10(4), 1477-1492.
  • Gündüz, A., & Demir, S. (2021). Konuşma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(1), 145-159.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 1780 - 1789
https://doi.org/10.24315/tred.1450885

Abstract

References

  • Alkan, H., Bümen, N. T., & Uslu, Ö. (2019). İngilizce konuşma kaygısı ölçeğinin Türkçeye uyarlanma çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 1157-1180.
  • Aksoy, S. H., Arıcı, M. A., & Kan, M. (2021). Ortaokul öğrencileri için konuşma özyeterlik ölçeği geliştirme çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 18(41), 3631-3653.
  • Aydın, İ. S. (2013). Öğretmen adaylarının konuşma öz yeterliklerine ilişkin ölçek geliştirme çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, 33-46.
  • Bartholomay, E.M., & Houlihan, D.D. (2016). Public speaking anxiety scale: Preliminary psychometric data and scale validation. Personality & Individual Differences, 94, 211–215. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.01.026
  • Brown, C., & Welch, J. R. (2022). Development and Validation of the Public Speaking Attitude Scale: A Theoretical Approach to Assess Student Performance in Public Speaking Courses in Higher Education. Journal of Higher Education Theory & Practice, 22(12). 141-155.
  • Çabuker, N. D., Çelik, S. B., & Aldemir, A. (2020). Topluluk önünde konuşma kaygısı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 1601-1610.
  • Coulmas, F. (Ed.). (2011). Conversational routine: Explorations in standardized communication situations and prepatterned speech. Hague: Mouton Publisher.
  • Dölek, O. (2021). Konuşma tutumunun konuşma başarımını yordama gücü. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (Teke) Dergisi, 10(4), 1477-1492.
  • Gündüz, A., & Demir, S. (2021). Konuşma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(1), 145-159.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Sibel Aydoğan 0000-0002-0699-6510

Handan Çelik 0000-0003-1125-5386

Early Pub Date September 20, 2024
Publication Date
Submission Date March 11, 2024
Acceptance Date June 28, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 3

Cite

APA Aydoğan, S., & Çelik, H. (2024). TOPLULUK ÖNÜNDE KONUŞMA TUTUM ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3), 1780-1789. https://doi.org/10.24315/tred.1450885