4.0 ÇAĞINDA ÖĞRETMEN ADAYI OLMAK: ÖĞRETMEN ADAYLARINA GÖRE METAVERSE
Yıl 2024,
Cilt: 14 Sayı: 3, 1846 - 1864, 27.09.2024
Ayça Kartal
,
Ayten Arslan
Öz
Bu araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının metaverse fenomenini nasıl anlamlandırdıkları tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji (olgubilim) kullanılmıştır. Araştırmada çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. 2023-2024 eğitim öğretim yılında Doğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir üniversitenin eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği anabilim dalı 2. ve 3. sınıflarında öğrenim gören 70 (24 erkek ve 46 kadın) öğretmen adayıyla çalışmalar yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak zihin haritaları kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Elde edilen sonuçlarda öğretmen adaylarının zihin haritalarında kavramın sanal gerçek gözlükleri, 3D gözlük, robot, uçan araba gibi teknolojik araç gereçlerle ilişkilendirildiği; metaverse kavramına ilişkin derinlemesine bir ilişkilendirme yapacak bilgilerinin olmadığı ve öğretmen adaylarının eğitimle ilgili boyutu dışında metaverse kavramı ile ilgili daha çok sosyal medyadan takip edilen bir algıya sahip oldukları tespit edilmiştir. Bu sonuçlara yönelik öğretmen adaylarının metaverse kavramı ile ilgili algılarının eğitim ortamında metaverse kavramını kullanmaya yönelik geliştirilmesi ve metaverse ortamlarında deneyim kazanmaları için etkinlikler yürütülmesi önerilmektedir. Ayrıca öğretmen adaylarının sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve metaverse arasındaki bağlantıyı kurabilmeleri için bu boyutta öğrenme ortamları denemeleri gerçekleştirilebilir.
Kaynakça
- Ağgül, E., Altun Yalçın, S., ve Yalçın, P. (2023). Öğretmen adaylarının metaverse ve web 3.0 kavramı hakkındaki görüşleri. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 292-307. https://doi.org/10.47525/ulasbid.1246357
- Akman, E. (2023). Öğretmen adaylarının metaverse kullanımına ilişkin tutumlarının incelenmesi. 14. Uluslararasi Sosyal Beşeri ve Eğitim Bilimleri Kongresi, 510-519, 20-21 Mayıs, İstanbul.
- Asriadi, A., Herwin, H., Shabir, A., ve Dahalan, S. C. (2023). Virtual reality technology for elementary school students: a study of effectiveness in learning. Perspektivy nauki i obrazovania – Perspectives of Science and Education, 66 (6), 565-577. doi: 10.32744/pse.2023.6.33
- Bandera, C., Eminet, A., Passerini, K., ve Pon, K. (2018). Using mind maps to distinguish cultural norms between french and united states entrepreneurship students. Journal of Small Business Management, 56(sup1), 177–196. https://doi.org/10.1111/jsbm.12398
- Bicen, H. ve Adedoyin, O. B. (2022). Bibliometric analysis of studies on metaverse in education. International Conference on Virtual Learning, 17, 179-192. https://doi.org/10.58503/icvl-v17y202215
- Budd, J. W. (2004). Mind maps as classroom exercises. The Journal of Economic Education, 35(1), 35–46. https://doi.org/10.3200/JECE.35.1.35-46
- Buzan, T. (2006). The buzan study skills handbook: the shortcut to success in your studies with mind mapping, speed reading and winning memory techniques. BBC Active.
- Chua, H.W., ve Yu, Z. A. (2023). Systematic literature review of the acceptability of the use of Metaverse in education over 16 years. Journal of Computers in Education. 1-51. https://doi.org/10.1007/s40692-023-00273-z
- Creswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Demir, S., B. ve Bütün, M. çev.). Siyasal kitabevi.
- Çengel, M., ve Yildiz, E. P. (2022). Teachers' attitude scale towards metaverse use: a scale development study. Education Quarterly Reviews, 5(4), 520-531.