Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ DOKTORA PROGRAMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 2179 - 2193
https://doi.org/10.24315/tred.1487798

Abstract

Bu araştırmada Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi alanındaki doktora programlarının farklı yönleriyle karşılaştırmalı olarak incelenmesi, mevcut durumlarının ortaya konulması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizine göre tasarlanmıştır. Bu kapsamda öncelikle Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi’nden gerekli verilere ulaşılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analizden faydalanılmıştır. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre sosyal bilgiler eğitimi alanında 2023-2024 eğitim öğretim yılı itibariyle 29 devlet üniversitesinde doktora programı bulunmaktadır. Bu programlarda toplam 371 öğrenci kayıtlı olup bu öğrencilerin toplam 7’si uluslararası öğrencidir. Öğretim üyesi başına yaklaşık 1,6 doktora öğrencisi düşmektedir. Doktora öğrenci sayısı en fazla olan üniversiteler sırasıyla Gazi, Marmara ve Atatürk üniversiteleri iken en az olan üniversiteler ise Dokuz Eylül, Aydın Adnan Menderes ve Necmettin Erbakan üniversiteleridir. En fazla doktora programı İç Anadolu Bölgesi’nde yer alan üniversitelerde bulunurken, Güney Doğu Anadolu Bölgesi’nde ise hiç doktora programı bulunmamaktadır. Doktora mezun sayısının 2013 yılından 2023 yılına kadar sürekli artış göstermeyerek dalgalı bir seyir izlediği belirlenmiştir. Ayrıca sosyal bilgiler eğitimi alanında mezun olan öğrenci sayısının doktora yapan öğrenci sayısının çok altında olduğu tespit edilmiş ve bu sorunun önüne geçilmesi adına farklı önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye'de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. TurkishStudies, 8(12), 15-28.
  • Akpolat, Ö. (2023). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin lisansüstü eğitime karşı tutumları. International Journal of Progression and Development in Education, 1(1), 62-76.
  • Ankara Üniversitesi (2024). Doktora programları değerlendirme sonuç listesi https://egitim.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/347/2023/07/ILAN-DR-2023-24-GUZ-TURK1.pdf adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi
  • Ankara Üniversitesi. (2024). 2023-2024 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılı lisansüstü programlara başvuru duyurusu. https://oidb.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/91/2023/06/2023-2024-GUZ-YARIYILI-KONTENJANLARI-VE-BASVURU-KOSULLARI.pdf adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi.
  • Aydın, A. (1998). Eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması ve öğretmen yetiştirme sorunu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi, (15), 275-286.
  • Barnett, J. V., Harris, R. A., & Mulvany, M. J. (2017). A comparison of best practices for doctoral training in Europe and North America. FEBS Openbio, 7(10), 1-9.
  • Bozan, M. (2012). Lisansüstü eğitimde nitelik arayışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 177-187.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma:Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Eskişehir: Yükseköğretim Kurulu.
  • Foroni, M. (2015). Bridging Education, Research and Innovation: The Pivotal Role of Doctoral Training. A. Curaj, L. Matei, R. Pricopie, J. Salmi, & P. Scott içinde, The European Higher Education Area Between Critical Reflections and Future Policies (s. 541-544). London: Springer.
  • Giresun Üniversitesi (2024). 2023-2024 bahar yarıyılı lisansüstü programlara öğrenci alım ilanı. https://sbe.giresun.edu.tr/Files/ckFiles/sbe-giresun-edu-tr/20232024%20G%C3%9CZ%20ALIM/2023-2024%20G%C3%9CZ%20%C4%B0LAN%20DOKTORA.pdf adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi.
Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 2179 - 2193
https://doi.org/10.24315/tred.1487798

Abstract

References

  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye'de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. TurkishStudies, 8(12), 15-28.
  • Akpolat, Ö. (2023). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin lisansüstü eğitime karşı tutumları. International Journal of Progression and Development in Education, 1(1), 62-76.
  • Ankara Üniversitesi (2024). Doktora programları değerlendirme sonuç listesi https://egitim.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/347/2023/07/ILAN-DR-2023-24-GUZ-TURK1.pdf adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi
  • Ankara Üniversitesi. (2024). 2023-2024 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılı lisansüstü programlara başvuru duyurusu. https://oidb.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/91/2023/06/2023-2024-GUZ-YARIYILI-KONTENJANLARI-VE-BASVURU-KOSULLARI.pdf adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi.
  • Aydın, A. (1998). Eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması ve öğretmen yetiştirme sorunu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi, (15), 275-286.
  • Barnett, J. V., Harris, R. A., & Mulvany, M. J. (2017). A comparison of best practices for doctoral training in Europe and North America. FEBS Openbio, 7(10), 1-9.
  • Bozan, M. (2012). Lisansüstü eğitimde nitelik arayışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 177-187.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma:Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Eskişehir: Yükseköğretim Kurulu.
  • Foroni, M. (2015). Bridging Education, Research and Innovation: The Pivotal Role of Doctoral Training. A. Curaj, L. Matei, R. Pricopie, J. Salmi, & P. Scott içinde, The European Higher Education Area Between Critical Reflections and Future Policies (s. 541-544). London: Springer.
  • Giresun Üniversitesi (2024). 2023-2024 bahar yarıyılı lisansüstü programlara öğrenci alım ilanı. https://sbe.giresun.edu.tr/Files/ckFiles/sbe-giresun-edu-tr/20232024%20G%C3%9CZ%20ALIM/2023-2024%20G%C3%9CZ%20%C4%B0LAN%20DOKTORA.pdf adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Aysegül Yılmazer 0000-0002-1331-9243

Early Pub Date September 20, 2024
Publication Date
Submission Date May 21, 2024
Acceptance Date July 8, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 3

Cite

APA Yılmazer, A. (2024). TÜRKİYE’DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDAKİ DOKTORA PROGRAMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3), 2179-2193. https://doi.org/10.24315/tred.1487798