Çalışma, öğretmenlerin matematik öğretme motivasyonlarını belirlemeye yarayacak ölçek geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada tarama deseninden faydalanılmıştır. Çalışmaya uygun durum örneklemesi yolu ile Yozgat ilinde görev yapmakta olan 327 öğretmen (sınıf öğretmeni, ilköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmeni) dahil edilmiştir. Madde havuzu, uzman görüşü ve pilot uygulama basamaklarından geçen ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Geçerlilik analizinde önce açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda; istek, endişe ve özveri olarak adlandırılan üç boyutun varyansın %41,494’ünü açıkladığı tespit edilmiştir. Ölçeğin Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) testi sonucu ,862; Bartlett testi değeri x²=3072,208; sd=378, p=.000 bulunmuştur. Daha sonra doğrulayıcı faktör analizi yapılarak RMSEA değerinin .044, CMIN/DF:1.485, GFI:.925, CFI:.963 ve NFI:.897 değerlerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu belirlenmiştir. Güvenilirlik analizi için yapılan Cronbach’s Alpha katsayısı hesaplaması sonrasında iyi derecede güvenilir olduğu (α=.85) ortaya çıkmıştır. Analizler sonucunda üç faktörde toplam 19 soruluk geçerli ve güvenilir bir ölçek elde edilmiştir. Ölçek yardımıyla öğrencilerin matematik motivasyon, tutum, kaygı, korku, ilgi ve başarıları ile öğretmenlerin matematik öğretme motivasyonları arasındaki ilişki incelenebilir.
sınıf öğretmenleri matematik öğretmenleri matematik öğretimi motivasyon
The study was conducted to develop a scale to determine teachers' motivation to teach mathematics. Survey design was utilised in the study. In the study, 327 teachers (primary, elementary and secondary mathematics teachers) working in Yozgat province were included through convenience sampling. The validity and reliability analyses of the scale, which passed through the item pool, expert opinion and pilot application steps, were performed. In the validity analysis, exploratory factor analysis was performed first. As a result of the analysis, it was determined that the three dimensions named as desire, concern and dedication explained 41,494% of the variance. Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) test result of the scale was found to be ,862; Bartlett's test value x²=3072,208; sd=378, p=.000. Then, confirmatory factor analysis was performed and it was determined that RMSEA value was .044, CMIN/DF: 1.485, GFI:.925, CFI:.963 and NFI:.897 values were at acceptable level. After the calculation of Cronbach's Alpha coefficient for reliability analysis, it was found that it was well reliable (α=.85). As a result of the analyses, a valid and reliable scale with a total of 19 questions in three factors was obtained. With the help of the scale, the relationship between students' mathematics motivation, attitude, anxiety, fear, interest and achievement and teachers' motivation to teach mathematics can be examined.
primary school teachers mathematics teacher mathematics teaching motivation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 18 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |