Araştırmanın hedefi ortaöğretim kurumlarında öğrenci olan ergenlerin “okula bağlanmaları” üzerine “yaşam doyumları ve pozitif duygu – negatif duygu” durumlarının etkisinin tespit edilmesidir. Çalışma için “2023 – 2024 eğitim öğretim döneminde” veriler toplanmıştır. Örneklem grubu İstanbul ilinde ortaöğretim kurumlarında öğrenimlerine devam eden toplam 252 öğrencidir. Öğrencilerin cinsiyetleri 130 kadın ve 122 erkektir. Araştırma kapsamında örneklem grubunda yer alan bireylere öncelikle araştırmacılar tarafından oluşturulan “kişisel bilgi formu” uygulanmıştır. Ardından “Okula Bağlanma Ölçeği”, “Yaşam Doyumu Ölçeği” ve “Pozitif – Negatif Duygu Ölçeği” veri toplama amacı için kullanılmıştır. Araştırma için toplanan verilerin analizleri kapsamında öncelikle ölçeklerin güvenirlilik analizi için “Cronbach’s Alpha” değerleri bulunmuştur. Daha sonra ölçeklerin çarpıklık ve basıklık değerleri hesaplanmıştır. Katılımcılara ait istatistiki bulguların verilmesinin ardından korelasyon analizi yapılmıştır. Korelasyon analizi sonrasında regresyon analizi yapılmıştır. Tüm bu işlemlerin sonucunda bağımlı değişken olan “okula bağlanmaya” bağımsız değişkenlerden “yaşam doyumu” ve “pozitif duygu” etkisinin anlamlı olduğu görülmüştür. Ancak diğer bağımsız değişken “negatif duygunun” “okula bağlanmaya” etkisinin anlamsız olduğu görülmüştür. Araştırma sonucuna göre öğrencilerin “yaşam doyumu” ve “pozitif duyguları” arttıkça “okula bağlılığın” artacağı görülmektedir. “Okula bağlanmaya” en çok katkı veren değişkenin ise “pozitif duygu” olduğu tespit edilmiştir.
The aim of the study is to determine the effect of "life satisfaction and positive emotions- negative emotions" on "school attachment" of adolescents who are students in secondary education institutions. Data were collected for the study during the "2023- 2024 academic year". The sample group is a total of 252 students continuing their education in secondary education institutions in Istanbul. The genders of the students are 130 female and 122 male. Within the scope of the study, the "personal information form" created by the researchers was first applied to the individuals in the sample group. Then, "School Attachment Scale", "Satisfaction with Life Scale" and "Positive- Negative Emotion Scale" were used for data collection. Within the scope of the analysis of the data collected for the research, firstly, "Cronbach's Alpha" values were found for the reliability analysis of the scales. Then the skewness and kurtosis values of the scales were calculated. After the statistical findings of the participants were presented, correlation analysis was conducted. Regression analysis was performed after the correlation analysis. As a result of all these procedures, it was seen that the effect of the independent variables "life satisfaction" and "positive emotion" on the dependent variable "school attachment" was significant. However, the effect of the other independent variable "negative emotion" on "school attachment" was found to be insignificant. According to the results of the research, it is seen that as students' "life satisfaction" and "positive emotions" increase, "school attachment" will increase. It was determined that the variable that contributed the most to "school attachment" was "positive emotion".
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | School Counseling |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 24, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | May 9, 2024 |
Acceptance Date | February 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |