Research Article
BibTex RIS Cite

ERGENLERİN OKULA BAĞLANMALARINDA YAŞAM DOYUMU, POZİTİF VE NEGATİF DUYGULARIN YORDAYICILIK ROLÜ

Year 2025, Volume: 15 Issue: 2, 560 - 588, 30.04.2025

Abstract

Araştırmanın hedefi ortaöğretim kurumlarında öğrenci olan ergenlerin “okula bağlanmaları” üzerine “yaşam doyumları ve pozitif duygu – negatif duygu” durumlarının etkisinin tespit edilmesidir. Çalışma için “2023 – 2024 eğitim öğretim döneminde” veriler toplanmıştır. Örneklem grubu İstanbul ilinde ortaöğretim kurumlarında öğrenimlerine devam eden toplam 252 öğrencidir. Öğrencilerin cinsiyetleri 130 kadın ve 122 erkektir. Araştırma kapsamında örneklem grubunda yer alan bireylere öncelikle araştırmacılar tarafından oluşturulan “kişisel bilgi formu” uygulanmıştır. Ardından “Okula Bağlanma Ölçeği”, “Yaşam Doyumu Ölçeği” ve “Pozitif – Negatif Duygu Ölçeği” veri toplama amacı için kullanılmıştır. Araştırma için toplanan verilerin analizleri kapsamında öncelikle ölçeklerin güvenirlilik analizi için “Cronbach’s Alpha” değerleri bulunmuştur. Daha sonra ölçeklerin çarpıklık ve basıklık değerleri hesaplanmıştır. Katılımcılara ait istatistiki bulguların verilmesinin ardından korelasyon analizi yapılmıştır. Korelasyon analizi sonrasında regresyon analizi yapılmıştır. Tüm bu işlemlerin sonucunda bağımlı değişken olan “okula bağlanmaya” bağımsız değişkenlerden “yaşam doyumu” ve “pozitif duygu” etkisinin anlamlı olduğu görülmüştür. Ancak diğer bağımsız değişken “negatif duygunun” “okula bağlanmaya” etkisinin anlamsız olduğu görülmüştür. Araştırma sonucuna göre öğrencilerin “yaşam doyumu” ve “pozitif duyguları” arttıkça “okula bağlılığın” artacağı görülmektedir. “Okula bağlanmaya” en çok katkı veren değişkenin ise “pozitif duygu” olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Abraham, M. M., & Kerns, K. A. (2013). Positive and negative emotions and coping as mediators of mother￾child attachment and peer relationships. Merrill-Palmer Quarterly, 59(4), 399-425. https://doi.org/10.13110/merrpalmquar1982.59.4.0399
  • Amai, K. (2020). Variables affecting the school adaptation of secondary-school students who do not seek help: attachment, coping style, positivity, and prospects. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 687-702. https://doi.org/10.1080/02673843.2020.1717559
  • Altınsoy, F., & Özyer, K. K. (2018). Liseli ergenlerde okula aidiyet duygusu: Umutsuzluk ve yalnızlık ile ilişkileri. Elementary Education Online, 17(3). https://core.ac.uk/download/pdf/230035433.pdf
  • Balak, D. (2017). İlkokul öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile akran zorbalığı ve okula aidiyet duyguları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Bellici, N. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okula bağlanmanin çeşitli değişkenler açisindan incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 48-65. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.1-5000128594
  • Bergin, C., & Bergin, D. (2009). Attachment in the classroom. Educational psychology review, 21, 141-170. https://link.springer.com/article/10.1007/s10648-009-9104-0
  • Blum, R. W. (2005). A case for school connectedness. Educational leadership, 62(7), 16-20. https://docest.com/a-case-for-school-connectedness
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analiz el kitabı (27. Baskı). Ankara: PEGEM Yayınları.
  • Borelli, J. L., Crowley, M. J., David, D. H., Sbarra, D. A., Anderson, G. M., & Mayes, L. C. (2010). Attachment and emotion in school-aged children. Emotion, 10(4), 475. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0018490
  • Çakar, F. S., & Karatas, Z. (2017). Adolescents' Self-Esteem, School Anger and Life Satisfaction as Predictors of Their School Attachment. Egitim ve Bilim, 42(189). DOI: 10.15390/EB.2017.6573
  • Çarkıt, E., & Yalçın, S. B. (2021). Üniversite öğrencilerinde pozitif-negatif duygu ve mükemmeliyetçiliğin yordayıcısı olarak öz anlayış. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 383-402. https://doi.org/10.37217/tebd.697249
  • Chang, C. F., Hsieh, H. H., Huang, H. C., & Huang, Y. L. (2020). The effect of positive emotion and interpersonal relationships to adaptation of school life on high school athletic class students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(17), 6354. https://doi.org/10.3390/ijerph17176354
  • Çıkrıkçı, Ö., & Erzen, E. (2020). Academic procrastination, school attachment, and life satisfaction: a mediation model. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 38(2), 225-242. https://link.springer.com/article/10.1007/s10942-020-00336-5
  • Çivitçi, A. (2012). Üniversite öğrencilerinde genel yaşam doyumu ve psikolojik ihtiyaçlar arasındaki ilişkiler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 321-336. https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4390/60371
  • Crawford, J. R., ve Henry, J. D. (2004). The Positive and Negative Affect Schedule (PANAS): Construct validity, measurement properties and normative data in a large non‐clinical sample. British journal of clinical psychology, 43(3), 245-265. https://doi.org/10.1348/0144665031752934

THE EFFECT OF LIFE SATISFACTION, POSITIVE EMOTIONS AND NEGATIVE EMOTIONS ON ADOLESCENTS SCHOOL ATTACHMENT

Year 2025, Volume: 15 Issue: 2, 560 - 588, 30.04.2025

Abstract

The aim of the study is to determine the effect of "life satisfaction and positive emotions- negative emotions" on "school attachment" of adolescents who are students in secondary education institutions. Data were collected for the study during the "2023- 2024 academic year". The sample group is a total of 252 students continuing their education in secondary education institutions in Istanbul. The genders of the students are 130 female and 122 male. Within the scope of the study, the "personal information form" created by the researchers was first applied to the individuals in the sample group. Then, "School Attachment Scale", "Satisfaction with Life Scale" and "Positive- Negative Emotion Scale" were used for data collection. Within the scope of the analysis of the data collected for the research, firstly, "Cronbach's Alpha" values were found for the reliability analysis of the scales. Then the skewness and kurtosis values of the scales were calculated. After the statistical findings of the participants were presented, correlation analysis was conducted. Regression analysis was performed after the correlation analysis. As a result of all these procedures, it was seen that the effect of the independent variables "life satisfaction" and "positive emotion" on the dependent variable "school attachment" was significant. However, the effect of the other independent variable "negative emotion" on "school attachment" was found to be insignificant. According to the results of the research, it is seen that as students' "life satisfaction" and "positive emotions" increase, "school attachment" will increase. It was determined that the variable that contributed the most to "school attachment" was "positive emotion".

References

  • Abraham, M. M., & Kerns, K. A. (2013). Positive and negative emotions and coping as mediators of mother￾child attachment and peer relationships. Merrill-Palmer Quarterly, 59(4), 399-425. https://doi.org/10.13110/merrpalmquar1982.59.4.0399
  • Amai, K. (2020). Variables affecting the school adaptation of secondary-school students who do not seek help: attachment, coping style, positivity, and prospects. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 687-702. https://doi.org/10.1080/02673843.2020.1717559
  • Altınsoy, F., & Özyer, K. K. (2018). Liseli ergenlerde okula aidiyet duygusu: Umutsuzluk ve yalnızlık ile ilişkileri. Elementary Education Online, 17(3). https://core.ac.uk/download/pdf/230035433.pdf
  • Balak, D. (2017). İlkokul öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile akran zorbalığı ve okula aidiyet duyguları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Bellici, N. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okula bağlanmanin çeşitli değişkenler açisindan incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 48-65. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.1-5000128594
  • Bergin, C., & Bergin, D. (2009). Attachment in the classroom. Educational psychology review, 21, 141-170. https://link.springer.com/article/10.1007/s10648-009-9104-0
  • Blum, R. W. (2005). A case for school connectedness. Educational leadership, 62(7), 16-20. https://docest.com/a-case-for-school-connectedness
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analiz el kitabı (27. Baskı). Ankara: PEGEM Yayınları.
  • Borelli, J. L., Crowley, M. J., David, D. H., Sbarra, D. A., Anderson, G. M., & Mayes, L. C. (2010). Attachment and emotion in school-aged children. Emotion, 10(4), 475. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0018490
  • Çakar, F. S., & Karatas, Z. (2017). Adolescents' Self-Esteem, School Anger and Life Satisfaction as Predictors of Their School Attachment. Egitim ve Bilim, 42(189). DOI: 10.15390/EB.2017.6573
  • Çarkıt, E., & Yalçın, S. B. (2021). Üniversite öğrencilerinde pozitif-negatif duygu ve mükemmeliyetçiliğin yordayıcısı olarak öz anlayış. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 383-402. https://doi.org/10.37217/tebd.697249
  • Chang, C. F., Hsieh, H. H., Huang, H. C., & Huang, Y. L. (2020). The effect of positive emotion and interpersonal relationships to adaptation of school life on high school athletic class students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(17), 6354. https://doi.org/10.3390/ijerph17176354
  • Çıkrıkçı, Ö., & Erzen, E. (2020). Academic procrastination, school attachment, and life satisfaction: a mediation model. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 38(2), 225-242. https://link.springer.com/article/10.1007/s10942-020-00336-5
  • Çivitçi, A. (2012). Üniversite öğrencilerinde genel yaşam doyumu ve psikolojik ihtiyaçlar arasındaki ilişkiler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 321-336. https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4390/60371
  • Crawford, J. R., ve Henry, J. D. (2004). The Positive and Negative Affect Schedule (PANAS): Construct validity, measurement properties and normative data in a large non‐clinical sample. British journal of clinical psychology, 43(3), 245-265. https://doi.org/10.1348/0144665031752934
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects School Counseling
Journal Section Articles
Authors

Abdullah Ensar Uzun 0000-0001-7809-4789

Early Pub Date April 24, 2025
Publication Date April 30, 2025
Submission Date May 9, 2024
Acceptance Date February 24, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Uzun, A. E. (2025). ERGENLERİN OKULA BAĞLANMALARINDA YAŞAM DOYUMU, POZİTİF VE NEGATİF DUYGULARIN YORDAYICILIK ROLÜ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(2), 560-588.