Research Article
BibTex RIS Cite

Üstün Yetenekli Tanısı Konmuş ve Konmamış Öğrencilerin Fen Bilimlerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Year 2025, Volume: 15 Issue: Özel Sayı, 132 - 153, 30.05.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1629291

Abstract

Fen Bilimleri dersi öğretim programının özel amaçlarında Fen eğitimi almış öğrencinin bilimsel süreç becerisi ve bilimsel düşünme alışkanlığı kazandırmayı hedeflenmektedir. Bu doğrultuda Fen okuryazarı öğrencilerin sağlıklı bilimsel tutumlar geliştirmesi gerekmektedir. Duyuşsal alan kapsamına giren fen bilimlerine yönelik tutumlarının belirlenmesi, öğrencilerin bilimin doğasını anlama ve bilimsel düşünmeyi içselleştirme derecesini fark etme imkânı verir. Bu çalışma, Fen bilimleri dersi amaçlarını kazandığı düşünülen üstün yetenekli öğrenciler ile ders başarısı ortalamanın üstünde olan öğrencilerin, fen bilimlerine yönelik tutumlarını incelemek amacıyla yürütülmüştür. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel karşılaştırma deseni kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2023-2024 eğitim öğretim yılı içinde, Edirne ilinde yer alan üç devlet ortaokulunda öğrenim gören Fen Bilimleri dersinde başarılı üstün yetenekli tanısı konmamış 60 öğrenci ile Edirne Bilim ve Sanat Merkezinde eğitim alan ve üstün yetenekli tanısı konmuş 60 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplamak amacıyla bilimsel tutum ölçeği kullanılmıştır. Uygulama öğrencilerin kendi okullarında ve ders saatleri dışında gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Üstün yetenekli tanısı konmuş öğrencilerin Fen Bilimlerine tutumlarının üstün yetenekli tanısı konmamış öğrencilere göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Ethical Statement

Yok

Supporting Institution

TRAKYA ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ BİRİMİ (TÜBAP)

Project Number

2023/192

Thanks

Bu çalışmanın yapılmasında TÜBAP destek olmuştur. Teşekkür ediyoruz.

References

  • Akyol, C. (2021). Beşinci sınıf fen bilimleri öğretim programı kazanımlarının ve ders kitabının üst düzey düşünme becerileri bağlamında incelenmesi. IJOESS International Journal of Eurasia Social Sciences, 12, 2021. doi:10.35826/ijoess.2880.
  • Ata, E. (1999). İlköğretimde bilimsel ve sosyal tutum Adapazarı örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Adapazarı.
  • Avcı, M., Türkoğlu, A. Y., ve Eş, H. (2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının araştırma sorgulamaya dayalı fen öğretimi ve bilimsel tutum üzerine etkilerinin çoklu regresyon ile analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 80-93.
  • Belen, D. (2022). Fen alanında üstün yetenekli ortaokul öğrencileri için aday bildirim envanterinin geliştirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2022). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2021). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (dokuzuncu baskı). Afyonkarahisar: Celepler Yayın ve Dağıtım.
Year 2025, Volume: 15 Issue: Özel Sayı, 132 - 153, 30.05.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1629291

Abstract

Project Number

2023/192

References

  • Akyol, C. (2021). Beşinci sınıf fen bilimleri öğretim programı kazanımlarının ve ders kitabının üst düzey düşünme becerileri bağlamında incelenmesi. IJOESS International Journal of Eurasia Social Sciences, 12, 2021. doi:10.35826/ijoess.2880.
  • Ata, E. (1999). İlköğretimde bilimsel ve sosyal tutum Adapazarı örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Adapazarı.
  • Avcı, M., Türkoğlu, A. Y., ve Eş, H. (2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının araştırma sorgulamaya dayalı fen öğretimi ve bilimsel tutum üzerine etkilerinin çoklu regresyon ile analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 80-93.
  • Belen, D. (2022). Fen alanında üstün yetenekli ortaokul öğrencileri için aday bildirim envanterinin geliştirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2022). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2021). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (dokuzuncu baskı). Afyonkarahisar: Celepler Yayın ve Dağıtım.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Science Education
Journal Section Articles
Authors

İsmail Kılıç 0000-0002-3270-063X

Kemal Caner Öncül 0009-0004-3741-9179

Project Number 2023/192
Early Pub Date May 21, 2025
Publication Date May 30, 2025
Submission Date January 30, 2025
Acceptance Date February 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: Özel Sayı

Cite

APA Kılıç, İ., & Öncül, K. C. (2025). Üstün Yetenekli Tanısı Konmuş ve Konmamış Öğrencilerin Fen Bilimlerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 15(Özel Sayı), 132-153. https://doi.org/10.24315/tred.1629291