Bu araştırmayla, Kırım’ın Rusya’ya ilhakı ve Rusya-Ukrayna savaşının deniz yeki alanları üzerine etkileri araştırılmıştır. Bu amaçla, ilk olarak Kırım’ın ilhakı sürecine giden yolda Rusya ile Ukrayna arasındaki gerilimin nedenleri belirlenmeye çalışılmıştır. İkinci olarak ise Kırım’ın ilhakının sonucu olarak Rusya ve Ukrayna deniz yetki alanlarında fiilen (de facto) meydana gelen değişiklikler incelenmiştir. Üçüncü olarak da halen devam etmekte olan Rusya-Ukrayna savaşının deniz yetki alanlarına olası etkileri üzerinde durulmuştur. Sovyetler Birliği’nin dağılmasıyla Rusya’nın kıyı şeridi uzunluğu Karadeniz’de 421 km’ye, Azak Denizi’nde yaklaşık 400 km’ye düşmüştür. Kırım’ın ilhakından sonra ise Rusya’nın hem kıyı şeridi hem de MEB (Münhasır Ekonomik Bölge)’si fiili olarak yaklaşık üç katına çıkmıştır. Bunun yanı sıra Rusya’nın Karadeniz’in batısındaki MEB sınırı Romanya MEB sınırına dayanmıştır. Türkiye-Ukrayna MEB sınırı da fiilen Türkiye-Rusya MEB sınırına dönüşmüştür. Kırım’ın ilhakıyla daha önce doğusu Rusya’nın, batısı Ukrayna’nın kontrolünde olan Kerç Boğazı’nın kontrolü tamamen Rusya’ya geçmiştir. İki ülke arasında halen sürmekte olan savaş irdelendiğinde, Rusya’nın ağırlıklı olarak Rus kökenli halkın yoğun olarak yaşadığı kıyı kentlerine saldırıda bulunduğu ve bu yerleşim yerlerini kontrolü altına aldığı anlaşılmaktadır. Bu da, Rusya’nın Karadeniz’e ve Azak Denizi’ne olan kıyısını ve deniz yetki alanlarını daha da artırma amacında olduğunu göstermektedir.
With this research, the annexation of Crimea to Russia and the effects of the Russia-Ukraine war on the maritime jurisdiction areas were investigated. For this purpose, firstly, the reasons for the tension between Russia and Ukraine were determined. Secondly, the maritime jurisdiction areas of Russia and Ukraine, which changed de facto with the annexation of Crimea, were examined. Thirdly, the possible effects of the ongoing Russia-Ukraine war on the maritime jurisdiction areas are emphasized. With the disintegration of the Soviet Union, the length of Russia's coastline decreased to 421 km in the Black Sea and approximately 400 km in the Sea of Azov. After the annexation of Crimea, both the coastline and the EEZ (Exclusive Economic Zone) of Russia have practically tripled. In addition, Russia's EEZ border in the west of the Black Sea merged with the Romanian EEZ border. Turkey- Ukraine EEZ border has also turned into a de facto Turkey-Russia EEZ border. With the annexation of Crimea, the control of the Kerch Strait, which was previously under the control of Russia in the east and Ukraine in the west, passed completely to Russia. When the ongoing war between the two countries is examined, it is understood that Russia attacked the coastal cities where the people of Russian origin live intensely and took these settlements under its control. This shows that Russia aims to further increase its coast to the Black Sea and the Sea of Azov and its maritime jurisdiction areas.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Maritime Business Administration, Marine Transportation, Maritime Engineering (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2023 |
Submission Date | June 8, 2022 |
Acceptance Date | August 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 1 |