Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları

Year 2018, Volume: 8 Issue: 2, 369 - 389, 26.01.2018
https://doi.org/10.24315/trkefd.341454

Abstract

Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin matematikle ilgili
tarihsel sözlerin derslerde kullanımına yönelik düşüncelerini ve tarihsel
sözlere nerelerde yer verdiklerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmada
özel durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın verileri
yapılandırılmamış gözlem, yarı yapılandırılmış mülakat ve doküman incelemesi
yardımı ile toplanmıştır. Araştırma kapsamında ilk olarak matematikle ilgili tarihsel
sözlerin kullanıldığı gözlemlenen iki farklı devlet okulunda 34 ders saati
gözlem yapılmıştır. Daha sonra, çalışmanın amacı doğrultusunda 17 ortaokul
öğrencisi ile mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Son olarak, öğrencilerin
tarihsel sözleri nerelerde kullandıklarını tespit etmek için doküman incelemesi
yapılmıştır. Gözlemlerden ve doküman incelemesinden elde edilen veriler
betimsel, mülakatlardan sağlanan veriler ise betimsel ve içerik analizine tabi
tutulmuştur. Çalışmanın sonunda, öğrencilerin tarihsel sözlerin matematik
dersine ilgiyi arttırdığını, genel olarak tarihsel sözlerden hoşlandıklarını ve
sözleri başkaları ile paylaştıklarını ancak bazı tarihsel sözleri anlamada
zorlandıklarını ve sözleri yorumlayamadıklarında özgüvenlerinin azaldığını belirttikleri
tespit edilmiştir. Ayrıca tarihsel sözlerin öğrencilere matematik derslerinde
yeni alternatifler sunduğu belirlenmiştir. Bu alternatiflerin sözleri panolara
asma, defterlere not etme, ürün dosyalarının kapaklarına ve tahtalara yazma
şeklinde olduğu ortaya çıkmıştır. 

References

  • Alkan, H. (Ed.) (2007). Ortaöğretim matematik 9. sınıf ders kitabı. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Atmaca, A. (2007). Tarihe mal olmuş popüler sözler. İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Aydın, N., & Beşer, Ş. (2009). İlköğretim matematik 8 ders kitabı. Ankara: Aydın Yayıncılık ve Eğitim Hizmetleri.
  • Bozkurt, A., Ak, S., Erdoğan, A., & Şahin, İ. (2008). Ortaöğretim 9. sınıf matematik. Ankara: Ekoyay Yayıncılık.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research methods in education (4th ed.). New York: Rutledge.
  • Çağlayan, A. (2006). Eğitimcilere bilgece sözler. İstanbul: Gülhane Yayınları.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (2. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Durmuş, S. (Ed.) (2010). İlköğretim 8 matematik ders kitabı. Ankara: Özkan-Gazetecilik.
  • Ertan, M. (2012). Tarihi sözler antolojisi (8. Baskı). Ankara: Afşar Matbaacılık.
  • Göğün, Y. (2008). İlköğretim matematik 6. sınıf ders kitabı. Ankara: Özgün Matbaacılık.
  • Hatısaru, V. (2009, Kasım). Ortaöğretim öğrencilerinin matematiğe yönelik düşünceleri: Kompozisyon yazma uygulaması. 8. Matematik Sempozyumu Sergi ve Şenlikleri, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi, Ankara.
  • Horton, L. B. (2011). High school teachers’ perceptions of the inclusion of history of mathematics in the classroom. Unpublished doctoral dissertation, United States of America: University of Massachusetts Lowell.
  • Işık, F., & Kopuz, B. (2005). Geliştiren sözler (2. Baskı). İstanbul: Armoni Yayıncılık.
  • Kaptan, E. (2009). Ortaöğretim matematik 10 ders kitabı. Ankara: Paşa Yayıncılık.
  • Karakuyu, E., & Bağcı, O. (2014). Ortaöğretim matematik 9 ders kitabı. Ankara: Dikey Yayıncılık.
  • Lingard, D. (2000). UK: A new dimension in educating mathematics teachers. In J. Fauvel & J. Van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 117-122). London: Kluwer Academic Publishers.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (6th ed.). Boston: Pearson.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Öztemiz, S., Bitri, E., & Yılmaz, B. (2016). Ankara’da yaşayan sosyal bireylerin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 14(54), 152-171.
  • Panasuk, R. M., & Horton, L. B. (2012). Integrating history of mathematics into curriculum: What are the chances and constraints? International Electronic Journal of Mathematics Education, 7(1), 3-20.
  • Rizopoulos, L. A., & Wolpert, G. (2004). An overview of the techniques used to develop the literacy skills of adolescents with developmental delays. Education, 125(1), 130-136.
  • Siu, M. K. (2007). No, I don’t use history of mathematics in my class. Why? In F. Furinghetti, S. Kaijser, & C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of the History and Pedagogy of Mathematics 2004 & European Summer University 4 (pp. 268-277). Uppsala: Uppsala University.
  • Smestad, B. (2000). History of mathematics in Norwegian textbooks. Ninth International Congress on Mathematics Education, Tokyo, Japan.
  • Swetz, F. J. (1994). Learning activities from the history of mathematics. J. Weston Walch Publisher.
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü. (2011). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yakıncı, C., Yakında, H., & Akın, K. (2013). Tıp eğitiminde özdeyişlerin gücü. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 56, 143-150.
  • Yaşar, Ş., & Girmen, P. (2012). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 13-23.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C. (2013). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik tarihini derslerinde kullanma durumlarının incelenmesi: HİE’den yansımalar. Yayınlanmamış doktora tezi, Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldız, C., & Taşkın, D. (2011, April). What does history talk about mathematics: Case of composition study. Paper presented at the Second International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Porto Bello Hotel, Antalya.
Year 2018, Volume: 8 Issue: 2, 369 - 389, 26.01.2018
https://doi.org/10.24315/trkefd.341454

Abstract

References

  • Alkan, H. (Ed.) (2007). Ortaöğretim matematik 9. sınıf ders kitabı. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Atmaca, A. (2007). Tarihe mal olmuş popüler sözler. İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Aydın, N., & Beşer, Ş. (2009). İlköğretim matematik 8 ders kitabı. Ankara: Aydın Yayıncılık ve Eğitim Hizmetleri.
  • Bozkurt, A., Ak, S., Erdoğan, A., & Şahin, İ. (2008). Ortaöğretim 9. sınıf matematik. Ankara: Ekoyay Yayıncılık.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research methods in education (4th ed.). New York: Rutledge.
  • Çağlayan, A. (2006). Eğitimcilere bilgece sözler. İstanbul: Gülhane Yayınları.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (2. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Durmuş, S. (Ed.) (2010). İlköğretim 8 matematik ders kitabı. Ankara: Özkan-Gazetecilik.
  • Ertan, M. (2012). Tarihi sözler antolojisi (8. Baskı). Ankara: Afşar Matbaacılık.
  • Göğün, Y. (2008). İlköğretim matematik 6. sınıf ders kitabı. Ankara: Özgün Matbaacılık.
  • Hatısaru, V. (2009, Kasım). Ortaöğretim öğrencilerinin matematiğe yönelik düşünceleri: Kompozisyon yazma uygulaması. 8. Matematik Sempozyumu Sergi ve Şenlikleri, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi, Ankara.
  • Horton, L. B. (2011). High school teachers’ perceptions of the inclusion of history of mathematics in the classroom. Unpublished doctoral dissertation, United States of America: University of Massachusetts Lowell.
  • Işık, F., & Kopuz, B. (2005). Geliştiren sözler (2. Baskı). İstanbul: Armoni Yayıncılık.
  • Kaptan, E. (2009). Ortaöğretim matematik 10 ders kitabı. Ankara: Paşa Yayıncılık.
  • Karakuyu, E., & Bağcı, O. (2014). Ortaöğretim matematik 9 ders kitabı. Ankara: Dikey Yayıncılık.
  • Lingard, D. (2000). UK: A new dimension in educating mathematics teachers. In J. Fauvel & J. Van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 117-122). London: Kluwer Academic Publishers.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (6th ed.). Boston: Pearson.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Öztemiz, S., Bitri, E., & Yılmaz, B. (2016). Ankara’da yaşayan sosyal bireylerin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 14(54), 152-171.
  • Panasuk, R. M., & Horton, L. B. (2012). Integrating history of mathematics into curriculum: What are the chances and constraints? International Electronic Journal of Mathematics Education, 7(1), 3-20.
  • Rizopoulos, L. A., & Wolpert, G. (2004). An overview of the techniques used to develop the literacy skills of adolescents with developmental delays. Education, 125(1), 130-136.
  • Siu, M. K. (2007). No, I don’t use history of mathematics in my class. Why? In F. Furinghetti, S. Kaijser, & C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of the History and Pedagogy of Mathematics 2004 & European Summer University 4 (pp. 268-277). Uppsala: Uppsala University.
  • Smestad, B. (2000). History of mathematics in Norwegian textbooks. Ninth International Congress on Mathematics Education, Tokyo, Japan.
  • Swetz, F. J. (1994). Learning activities from the history of mathematics. J. Weston Walch Publisher.
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü. (2011). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yakıncı, C., Yakında, H., & Akın, K. (2013). Tıp eğitiminde özdeyişlerin gücü. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 56, 143-150.
  • Yaşar, Ş., & Girmen, P. (2012). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 13-23.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C. (2013). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik tarihini derslerinde kullanma durumlarının incelenmesi: HİE’den yansımalar. Yayınlanmamış doktora tezi, Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldız, C., & Taşkın, D. (2011, April). What does history talk about mathematics: Case of composition study. Paper presented at the Second International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Porto Bello Hotel, Antalya.
There are 30 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Cemalettin Yıldız

Publication Date January 26, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Yıldız, C. (2018). Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 369-389. https://doi.org/10.24315/trkefd.341454
AMA Yıldız C. Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. January 2018;8(2):369-389. doi:10.24315/trkefd.341454
Chicago Yıldız, Cemalettin. “Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri Ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, no. 2 (January 2018): 369-89. https://doi.org/10.24315/trkefd.341454.
EndNote Yıldız C (January 1, 2018) Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 2 369–389.
IEEE C. Yıldız, “Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 8, no. 2, pp. 369–389, 2018, doi: 10.24315/trkefd.341454.
ISNAD Yıldız, Cemalettin. “Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri Ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/2 (January 2018), 369-389. https://doi.org/10.24315/trkefd.341454.
JAMA Yıldız C. Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;8:369–389.
MLA Yıldız, Cemalettin. “Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri Ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 8, no. 2, 2018, pp. 369-8, doi:10.24315/trkefd.341454.
Vancouver Yıldız C. Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;8(2):369-8.


Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.