This
study aims to adapt Chi’s (2015) Readiness to Teach Online Survey into Turkish
context. Participants of the study are 138 faculty members at Muğla Sıtkı
Koçman University, Turkey, during the 2015-2016 academic year. The Readiness to
Teach Online Survey consists of 63 Likert-type items, 13 open-ended questions,
and two questions with structured items under five dimensions: Teaching and
Learning, Social and Student Engagement, Faculty and Technology Support, Course
Development and Instructional Design, Evaluation and Assessment. Cronbach’s
alpha internal consistency coefficient for quantitative items in the survey has
been found to be .91. Analyses of answers to open-ended questions by subject
matter experts have indicated that participants’ answers are directly
associated with the information anticipated from these questions. Based on the obtained
findings, it is possible to say that the Turkish adaptation of the Readiness to
Teach Online Survey is a valid and reliable measurement tool for higher
education institutions in Turkey.
Bu çalışmada, Chi (2015) tarafından geliştirilen
Çevrimiçi Öğretime Hazırbulunuşluk Anketinin Türkçeye uyarlanması
amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2015-2016 öğretim yılında Muğla
Sıtkı Koçman Üniversitesi’nde görev yapan 138 öğretim elemanı oluşturmuştur.
Çevrimiçi Öğretime Hazırbulunuşluk Anketi öğrenme öğretme süreci, sosyal bağ ve
öğrenci katılımı, öğretim elemanlarına teknoloji desteği, ders tasarımı ve
öğretimsel tasarım ve ölçme ve değerlendirme olmak üzere beş ayrı bölümden
oluşmaktadır. Ankette 63 seçenekli, 13 açık uçlu ve 2 tane de yapılandırılmış
maddeler içinden seçimler yapılarak yanıtlanacak sorular bulunmaktadır. Anketteki nicel veriler sağlayan maddelerin
güvenirliği için hesaplanan Cronbach’s Alfa iç tutarlık katsayısı ,91 olarak
bulunmuştur. Nitel verilerin analizinden elde edilen sonuçların alan uzmanları
tarafından yapılan analizleri sonucunda, katılımcıların ankete verdikleri
yanıtların, sorularda istenilen bilgileri doğrudan karşıladığı görülmüştür.
Elde edilen bulgulara dayanarak; uyarlanan anketin Türkiye’deki yükseköğretim
kurumlarında uygulanabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu
söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 3 |