Aim: This study was carried out with the aim of determining the
knowledge levels of academicians about cervical cancer.
Material and Method: In this descriptive study, samples were
taken from a total of 148 women with a systemtic sampling method at
an alfa 0.05 significance level using weighting. Each question on the
forms which were completed individually by the women were evaluated
as 1 point for every correct answer and 0 points for every incorrect
answer. The data has been tabulated according to number of people
and percentages.
Results: It was determined that %43.9 of the academicians had
recieved information regarding cervical cancer. It was also determined
that the female academicians had knowledge about cervical
cancer, its risk factors and the pap smear. However, this knowledge
was not at a required level.
Discussion: The female academicians did not have the necessary
knowledge levels about cervical cancer, its risk factors and pap smear.
Amaç: Araştırma, akademisyenlerin serviks kanseri konusundaki
bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Materyal ve Metod: Tanımlayıcı olarak planlanan araştırrmada
ağırlandırma yapılarak sistematik örnekleme yöntemi ile alfa 0.05
önem düzeyine göre toplam 148 kadın örnekleme alınmıştır. Kadınlar
tarafından bireysel olarak doldurulan formlardaki bilgi soruları için
her bir doğru yanıt 1 puan ve yanlış yanıt 0 puan verilerek değerlndirilimiştir.
Veriler kişi sayısı ve yüzdesi şeklinde tablolaştırılmıştır.
Sonuçlar: Akademisyenlerin %43.9’unun serviks kanserine yönelik
bilgi aldıkları bulunmuştur. Akademisyen kadınların serviks kanseri,
risk faktörleri ve pap smear ile ilgili bilgilerinin olduğu ancak bu
bilgilerinin yeterli düzeyde olmadığı belirlenmiştir.
Tartışma: Akademisyen kadınların serviks kanseri, risk faktörleri
ve pap smear ile ilgili bilgileri istendik düzeyde değildir.
Other ID | JA77UZ23AH |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2011 |
Submission Date | October 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 14 Issue: 4 |