Teknolojik gelişmelerin sosyal medya platformlarında sunduğu olanaklar içinde içerik üreticisi olarak yer alan çocukların konumu, bu çalışmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Son yıllarda özellikle YouTube platformunda sıklıkla karşılaşılan, ebeveynlerinin yönetimindeki kanalları ile sosyal medyadaki reklam piyasasının etkili üyeleri hâline gelen çocuklar, bu etkileri sebebiyle kidfluencerlar olarak adlandırılmaktadır. Ancak kidfluencerlık olgusu, dijitalleşme ve etik ilişkiselliğine içkin olarak başta çocuk emeğinin metalaşması ve mahremiyet ihlali olmak üzere çocuk olma hakkına ilişkin birtakım sorunsalları beraberinde getirmektedir. Çalışmada, çocuğun dijital emeği bağlamında ve kidfluencerlığın sürdürücü gücü olarak ebeveynlerin rolünü aktaran bir kavram olan sharenting perspektifinde, kidluencerların YouTube’daki üretim pratiklerinin analiz edilmesi amaçlanmıştır. Buradan hareketle çok yönlü bir bakış sunması amacıyla uluslararası ve ulusal ölçekte en fazla maddi kazanç elde eden iki YouTube kidfluencerının kanalı, içerik analizine tabi tutularak karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Çalışmada ulaşılan bulgular çerçevesinde, iki kanalın video içeriklerinin konu ve üretim biçimlerinde farklılıklar tespit edilmesiyle birlikte; kanallarda benzer sharenting uygulamalarının gerçekleştirildiği, çocukların tam zamanlı işçiler olarak edilgen biçimde üretim sürecine katıldıkları ve mahremiyet alanlarının ihlal edildiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
The position of children as content producers among the possibilities offered by technological developments on social media platforms is the starting point of this study. In recent years, children, who have become effective members of the advertising market on social media especially on YouTube platform with their parentally-managed channels, are called kidfluencers. However, as a matter of fact, kidfluencer brings along some issues related to the right to be a child, especially the commodification of child labor and the violation of privacy, inherent in digitalization and ethical relationality. In this study, our aim is to analyze the production practices of kidfluencers on YouTube from the perspective of the concept of sharenting, which is a concept that conveys the digital labor of the child and the role of parents as the sustaining power of kidfluencer. Accordingly, in order to present a versatile view, channels of two YouTube kidfluencers who have earned the most financial gain on an international and national scale were analyzed comparatively by being subjected to content analysis. Within the framework of the findings obtained in the study, differences were determined in the subject and production styles of the video contents of the two channels; it was determined that similar sharenting practices were carried out in the channels, it was concluded that children participated in the production process passively as full-time workers and their privacy was violated.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2021 |
Gönderilme Tarihi | 20 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 24 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International