The rapid advancement of technology has significantly altered intra-family communication dynamics. This transformation affects the perceptions and behaviors of individuals from different cultures and generations regarding family communication. Public service announcements are essential communication tools used to guide this change and preserve family values. In this context, 2025 has been declared the 'Year of the Family' in Türkiye, and a public service announcement with the same name has been released. In this study, public service announcements on technology and family, prepared by the Ministry of Family and Social Services and the Presidency of Religious Affairs, were analyzed. The study aims to analyze how digital media influences family communication and how public service announcements on technology and family themes are decoded by audiences. In this audience-centered research, semi-structured interviews were conducted with 10 participants aged between 20 and 58, representing diverse cultural backgrounds and professional groups. According to the results, public service announcements were found to raise awareness among viewers on issues such as family privacy, cultural values, children's rights, and the proper use of technology. However, it was expressed by the target audience that factors such as content tailored to the target group, repeated exposure processes, and accessibility should be considered to increase the effectiveness of such campaigns.
Digital Media Year of the Family Intra-Family Communication Public Service Announcement Audience Research
Teknolojinin hızla gelişmesi, aile içi iletişim dinamiklerini önemli ölçüde değiştirmiştir. Bu değişim, farklı kültürlerden bireylerin aile iletişimine yönelik algılarını ve davranışlarını etkilemektedir. Kamu spotları, bu değişimi yönlendirmek ve aile değerlerini korumak amacıyla kullanılan önemli iletişim araçlarıdır. Nitekim bu kapsamda Türkiye’de 2025 senesi "Aile Yılı" olarak ilan edilmiş ve aynı isimle bir kamu spotu yayınlanmıştır. Bu çalışmada, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından paylaşılan teknoloji ve aile temalı 6 kamu spotu incelenmiştir. İlgili araştırma, dijital medyanın aile içi iletişimine nasıl yansıdığı ve teknoloji ile aile temalı kamu spotlarının izleyiciler tarafından nasıl alımlandığını analiz etmeyi amaçlamaktadır. İzleyici temelli bu çalışmada, farklı demografik özelliklere sahip yaşları 20 ile 58 arasında değişen10 kişiyle derinlemesine görüşme gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, kamu spotlarının izleyicilerde aile mahremiyeti, kültürel değerler, çocuk hakları ve teknolojinin doğru kullanımı gibi konularda farkındalık yarattığı anlaşılmaktadır. Ancak, bu tür kampanyaların etkisini artırmak için hedef kitleye uygun içerikler, tekrarlı maruz kalma süreçleri ve erişilebilirlik gibi faktörlerin göz önünde bulundurulması gerektiği izler kitle tarafından dile getirilmiştir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
| Journal Section | Makale |
| Authors | |
| Publication Date | May 29, 2025 |
| Submission Date | March 23, 2025 |
| Acceptance Date | May 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 24 |