Araştırma, çocuk evi ve ailesi
yanında kalan ergenlerin ihtiyaç doyum düzeylerinin incelenmesi, ihtiyaç doyum
düzeyleri üzerinde cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, doğum sırası, anne ve baba
öğrenim durumunun farklılık yaratıp yaratmadığının belirlenmesi amacıyla
yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Erzincan, Erzurum ve Sivas’ta bulunan
otuz iki çocuk evinde kalan 14-18 yaş grubundaki ergenlerin tamamı ile
karşılaştırma grubu olarak aynı illerde bulunan sosyo-ekonomik ve kültürel yapı
yönünden çocuk evinde kalan çocuklarla benzerlik gösterdiği düşünülen
ergenlerin devam ettiği aynı illerdeki liseler arasından tesadüfi olarak
seçilen üç liseye devam eden aynı yaş grubundaki ergenler oluşturmuştur.
Araştırmaya 85 çocuk evinde kalan, 115 ailesi yanında kalan olmak üzere toplam
200 ergen dahil edilmiştir. Araştırmaya dahil edilen ergenler ve ailelerine
ilişkin bilgileri elde etmek amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen genel
bilgi formu ile ihtiyaç doyum düzeylerini belirlemek amacıyla Deci ve Ryan
(1991) tarafından geliştirilen, Cihangir-Çankaya ve Bacanlı (2003) tarafından
uyarlama çalışması yapılan İhtiyaç Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda; çocuk evi ve ailesi yanında kalan ergenlerin ihtiyaç doyum düzeyi
puanları üzerinde çocukların kaldığı yer ile cinsiyet, yaş, doğum sırası,
kardeş sayısı, anne öğrenim durumu interaksiyonunun anlamlı bir farklılık
göstermediği belirlenirken; kaldığı yer, kardeş sayısı ve baba öğrenim
durumunun anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Ayrıca çocuk evi ve ailesi
yanında kalan ergenlerin ihtiyaç doyum düzeyi puanları arasındaki ilişkinin
anlamlı olduğu saptanmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, ailelerin
çocuklarını yetiştirmede cinsiyetlerini göz önünde bulundurmaları, ailelerin
çocuklarının kardeşleriyle ilişkilerini geliştirmeleri ve çocuk evlerinin
ergenlere önleyici, uyum sağlayıcı, yönlendirici ve geliştirici gibi değişik
rehberlik hizmetleri sunarak gelişimlerine destek sunacak şekilde
yapılandırılmaları gerektiği konusunda önerilerde bulunulmuştur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 1 |