Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GRUPLAR ARASI TEMAS VE ÇAPRAZ EVLİLİKLER: İZMİR'DE ALEVİ-SÜNNİ EVLİLİKLERİ

Yıl 2019, Cilt: 23 Sayı: 1, 1 - 24, 15.04.2019

Öz

 



Bu makale, makro toplumsal dinamikler ile mikro
toplumsal  ilişkiler arasındaki
bağlantıları ortaya çıkararak, çapraz evlilikler üzerinden gruplararası teması
ortaya koymaktadır. İzmir’de yaşayan 43 Alevi-Sünni çift, bu çalışmanın
örneklemini oluşturmaktadır. Bu çiftlerle yapılan derinlemesine mülakat
tekniğiyle elde edilen veriler, 
çiftlerin, ailelerinin, akrabalarının ve topluluklarının arasındaki
etkileşim ve teması anlamak için  analiz
edilmiştir. Bu etkileşim ve temas,
çiftlerin birbirlerinin kültürel kökenine bağlı
etkinliklere katılma sıklıkları, katılım biçimleri, etkilenme düzeyleri, birbirlerine
kültürel katkıları, kendi ve birbirlerinin aileleri ve akrabaları ile görüşme
sıklıkları üzerinden değerlendirilmiştir. Çalışma verileri, çapraz evliliklerin,
kültürler arası ortaklıkları arttırma, önyargı ve ayrımcı kimlik kategorilerini
sorgulama ve gruplar arası olumlu teması geliştirme potansiyelini açığa
çıkarmaktadır.  

Kaynakça

  • Afful, S. E., Wohlford C., & Stoelting, S. M. (2015). Beyond “Difference”: Examining The Process And Flexibility Of Racial Identity In Interracial Marriages. Journal Of Social Issues 71(4), 659-674. Doi: 10.1111/Josi.12142 Allport, G. W. (1954). The Nature Of Prejudice. Reading, Ma: Addison Wesley.
  • Altuntek, N. S. (2001). Türkiye Üzerine Yapılmış Evlilik Ve Akrabalık Araştırmalarının Bir Değerlendirmesi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 18 (2), 17-28.
  • Balkanlıoğlu, M. A. (2011). Influence Of Alevi-Sünni Intermarriage On The Spouses' Religious Affiliation, Family Relations, And Social Environment: A Qualitative Study Of Turkish Couples. (Unpublished Phd Dissertation), University Of North Texas, Texas.
  • Balkanlıoğlu, M. A. (2012). Alevi-Sünni Evliliklerinin Aile İlişkileri İle Çocuk Yetiştirme Üzerine Etkileri Ve Sosyal Damgalama.(Influences Of Alevi-Sünni Marriages On Family Relations And Child Rearing, And Social Stigmatization). Türk Kültürü Ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 62, 163-182.
  • Benhabib, S. (2002). The Claims Of Culture: Equality And Diversity In The Global Era. Princeton: Princeton University Press.
  • Breger, R., & Hill, R. (1998). Cross-Cultural Marriage: Identity And Choice. New York: Berg/ Oxford International.
  • Bystydzienski, J. M. (2011). Intercultural Couples. Crossing Boundaries, Negotiating Difference. New York&London: New York University Press.
  • Campbell, M. E. & Herman, M. R. (2015). Both Personal And Public: Measuring Interethnic Marriage Attitudes, Journal Of Social Issues, 71(4), 712-732 Doi: 10.1111/Josi.12145
  • Çatak, B. D. (2015). Mezhep Farklılıklarının Evli Çiftlerin Ilişkileri Üzerindeki Etkileri: Berlin-İstanbul Örneği. Mediterranean Journal Of Humanities, 2, 179-201. Doi: 10.13114/Mjh.2015214566
  • Çatlı, G. (2008). İstanbul Ve Nevşehir'de Alevi-Sünni Evliliğinin Antropolojik Açıdan İncelenmesi. (Unpublished Master Thesis). Yeditepe University, Istanbul.
  • Duben, A. & Behar, C. (1996) İstanbul Haneleri: Evlilik, Aile Ve Doğurganlık 1880-1940. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Duben, A. (2002). Kent, Aile, Tarih. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Foeman, A, & Nance, T. (2002). Building New Cultures, Reframing Old Images: Success Strategies Of Interracial Couples. The Howard Journal Of Communications 13 (3), 237-249. Doi: 10.1080/10646170290109716
  • Glenn, N. D. (1982). Interreligious Marriage In The United States: Patterns And Recent Trends, Journal Of Marriage And Family, 44 (3), 555-566 Doi: 10.2307/351579
  • Goldstein, J. R. (1999). Kinship Networks That Cross Racial Lines: The Exception Or The Rule? Demography, 36 (3), 399-407
  • Kalmijn, M. (1991). Shifting Boundaries: Trends In Religious And Educational Homogamy. American Sociological Review 56(6), 786-800. Doi: 10.2307/2096256
  • Kang Fu, V., & Wolfinger, N. H. (2011). Broken Boundaries Or Broken Marriages? Racial Intermarriage And Divorce In The United States. Social Science Quarterly 92 (4), 1096-1117. Doi: 10.1111/J.1540-6237.2011.00809.X
  • Miles, M, B.,& Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd Ed). Thousand Oaks, Ca: Sage.
  • Ortiz, M., & Harwood, J. (2007). A Social Cognitive Theory Approach To The Effects Of Mediated Intergroup Contact On Intergroup Attitudes. Journal Of Broadcasting & Electronic Media, 51 (4), 615-631; Doi: 10.1080/08838150701626487
  • Özateşler Ülkücan, G. (2018). Identity Categories And Intermarriages. Ş. Aslan & B. Erdağı (Ed.) Current Debates In Sociology And Philosophy, Vol. 26 (45-56). London: Ijopec Publication.
  • Özbay, F. (1998). Türkiye'de Aile Ve Hane Yapısı: Dün, Bugün, Yarın. A. B. Hacımirzaoğlu (Ed.). 75 Yılda Kadınlar Ve Erkekler. (Ss. 155-172). İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Özgen, Z. (2015). Maintaining Ethnic Boundaries In “Non-Ethnic” Contexts: Constructivist Theory And The Sexual Reproduction Of Diversity. Theory And Society 44, 33–64. Doi: 10.1007/S11186-014-9239-Y
  • Patton, Q. M. (2014). Nitel Araştırma Ve Değerlendirme Yöntemleri (M. Bütün Ve S., B., Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi. (Orjinal Çalışma Basım Tarihi, 2002).
  • Pettigrew, F. T. & Tropp, R. L. (2006). A Meta-Analytic Test Of Intergroup Contact Theory. Journal Of Personality And Social Psychology, 90 (5), 751-783. Doi: 10.1037/0022-3514.90.5.751
  • Pettigrew, T. & Tropp, L. R. (2011). When Groups Meet: The Dynamics Of Intergroup Contact (Essays In Social Psychology). New York: Psychology Press.
  • Pettigrew, T. F. (1997). Generalized Intergroup Contact Effects On Prejudice. Personality And Social Psychology Bulletin, 23, 173-185. Doi:10.1177/0146167297232006
  • Qian, Z., & Lichter, D. T. (2007). Social Boundaries And Marital Assimilation: Interpreting Trends In Racial And Ethnic Intermarriage. American Sociological Review 72, 68-94. Doi: 10.1177/000312240707200104
  • Şahin, Ş. (2005). The Rise Of Alevism As A Public Religion. Current Sociology, 53, 465-485.
  • Sen, Seher, & Soner, B. A. (2016). Understanding Urban Alevism Through Its Socio-Spatial Manifestations: Cemevis In İzmir. Middle Eastern Studies, 52 (4), 694-710. Doi: 10.1080/00263206.2016.1176919
  • Seshadri, G., & Knudson-Martin, C. (2013). How Couples Manage Interracial And Intercultural Differences: Implications For Clinical Practice. Journal Of Marital And Family Therapy 39 (1), 43–58. Doi: 10.1111/J.1752-0606.2011.00262.X
  • Song, M. (2009). Is Intermarriage A Good Indicator Of Integration? Journal Of Ethnic And Migration Studies, 35 (2), 331-348. Doi: 10.1080/13691830802586476
Yıl 2019, Cilt: 23 Sayı: 1, 1 - 24, 15.04.2019

Öz

Kaynakça

  • Afful, S. E., Wohlford C., & Stoelting, S. M. (2015). Beyond “Difference”: Examining The Process And Flexibility Of Racial Identity In Interracial Marriages. Journal Of Social Issues 71(4), 659-674. Doi: 10.1111/Josi.12142 Allport, G. W. (1954). The Nature Of Prejudice. Reading, Ma: Addison Wesley.
  • Altuntek, N. S. (2001). Türkiye Üzerine Yapılmış Evlilik Ve Akrabalık Araştırmalarının Bir Değerlendirmesi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 18 (2), 17-28.
  • Balkanlıoğlu, M. A. (2011). Influence Of Alevi-Sünni Intermarriage On The Spouses' Religious Affiliation, Family Relations, And Social Environment: A Qualitative Study Of Turkish Couples. (Unpublished Phd Dissertation), University Of North Texas, Texas.
  • Balkanlıoğlu, M. A. (2012). Alevi-Sünni Evliliklerinin Aile İlişkileri İle Çocuk Yetiştirme Üzerine Etkileri Ve Sosyal Damgalama.(Influences Of Alevi-Sünni Marriages On Family Relations And Child Rearing, And Social Stigmatization). Türk Kültürü Ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 62, 163-182.
  • Benhabib, S. (2002). The Claims Of Culture: Equality And Diversity In The Global Era. Princeton: Princeton University Press.
  • Breger, R., & Hill, R. (1998). Cross-Cultural Marriage: Identity And Choice. New York: Berg/ Oxford International.
  • Bystydzienski, J. M. (2011). Intercultural Couples. Crossing Boundaries, Negotiating Difference. New York&London: New York University Press.
  • Campbell, M. E. & Herman, M. R. (2015). Both Personal And Public: Measuring Interethnic Marriage Attitudes, Journal Of Social Issues, 71(4), 712-732 Doi: 10.1111/Josi.12145
  • Çatak, B. D. (2015). Mezhep Farklılıklarının Evli Çiftlerin Ilişkileri Üzerindeki Etkileri: Berlin-İstanbul Örneği. Mediterranean Journal Of Humanities, 2, 179-201. Doi: 10.13114/Mjh.2015214566
  • Çatlı, G. (2008). İstanbul Ve Nevşehir'de Alevi-Sünni Evliliğinin Antropolojik Açıdan İncelenmesi. (Unpublished Master Thesis). Yeditepe University, Istanbul.
  • Duben, A. & Behar, C. (1996) İstanbul Haneleri: Evlilik, Aile Ve Doğurganlık 1880-1940. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Duben, A. (2002). Kent, Aile, Tarih. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Foeman, A, & Nance, T. (2002). Building New Cultures, Reframing Old Images: Success Strategies Of Interracial Couples. The Howard Journal Of Communications 13 (3), 237-249. Doi: 10.1080/10646170290109716
  • Glenn, N. D. (1982). Interreligious Marriage In The United States: Patterns And Recent Trends, Journal Of Marriage And Family, 44 (3), 555-566 Doi: 10.2307/351579
  • Goldstein, J. R. (1999). Kinship Networks That Cross Racial Lines: The Exception Or The Rule? Demography, 36 (3), 399-407
  • Kalmijn, M. (1991). Shifting Boundaries: Trends In Religious And Educational Homogamy. American Sociological Review 56(6), 786-800. Doi: 10.2307/2096256
  • Kang Fu, V., & Wolfinger, N. H. (2011). Broken Boundaries Or Broken Marriages? Racial Intermarriage And Divorce In The United States. Social Science Quarterly 92 (4), 1096-1117. Doi: 10.1111/J.1540-6237.2011.00809.X
  • Miles, M, B.,& Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd Ed). Thousand Oaks, Ca: Sage.
  • Ortiz, M., & Harwood, J. (2007). A Social Cognitive Theory Approach To The Effects Of Mediated Intergroup Contact On Intergroup Attitudes. Journal Of Broadcasting & Electronic Media, 51 (4), 615-631; Doi: 10.1080/08838150701626487
  • Özateşler Ülkücan, G. (2018). Identity Categories And Intermarriages. Ş. Aslan & B. Erdağı (Ed.) Current Debates In Sociology And Philosophy, Vol. 26 (45-56). London: Ijopec Publication.
  • Özbay, F. (1998). Türkiye'de Aile Ve Hane Yapısı: Dün, Bugün, Yarın. A. B. Hacımirzaoğlu (Ed.). 75 Yılda Kadınlar Ve Erkekler. (Ss. 155-172). İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Özgen, Z. (2015). Maintaining Ethnic Boundaries In “Non-Ethnic” Contexts: Constructivist Theory And The Sexual Reproduction Of Diversity. Theory And Society 44, 33–64. Doi: 10.1007/S11186-014-9239-Y
  • Patton, Q. M. (2014). Nitel Araştırma Ve Değerlendirme Yöntemleri (M. Bütün Ve S., B., Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi. (Orjinal Çalışma Basım Tarihi, 2002).
  • Pettigrew, F. T. & Tropp, R. L. (2006). A Meta-Analytic Test Of Intergroup Contact Theory. Journal Of Personality And Social Psychology, 90 (5), 751-783. Doi: 10.1037/0022-3514.90.5.751
  • Pettigrew, T. & Tropp, L. R. (2011). When Groups Meet: The Dynamics Of Intergroup Contact (Essays In Social Psychology). New York: Psychology Press.
  • Pettigrew, T. F. (1997). Generalized Intergroup Contact Effects On Prejudice. Personality And Social Psychology Bulletin, 23, 173-185. Doi:10.1177/0146167297232006
  • Qian, Z., & Lichter, D. T. (2007). Social Boundaries And Marital Assimilation: Interpreting Trends In Racial And Ethnic Intermarriage. American Sociological Review 72, 68-94. Doi: 10.1177/000312240707200104
  • Şahin, Ş. (2005). The Rise Of Alevism As A Public Religion. Current Sociology, 53, 465-485.
  • Sen, Seher, & Soner, B. A. (2016). Understanding Urban Alevism Through Its Socio-Spatial Manifestations: Cemevis In İzmir. Middle Eastern Studies, 52 (4), 694-710. Doi: 10.1080/00263206.2016.1176919
  • Seshadri, G., & Knudson-Martin, C. (2013). How Couples Manage Interracial And Intercultural Differences: Implications For Clinical Practice. Journal Of Marital And Family Therapy 39 (1), 43–58. Doi: 10.1111/J.1752-0606.2011.00262.X
  • Song, M. (2009). Is Intermarriage A Good Indicator Of Integration? Journal Of Ethnic And Migration Studies, 35 (2), 331-348. Doi: 10.1080/13691830802586476
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gül Özatesler Ülkücan

Abbas Türnüklü

Özge Erarslan İngeç Bu kişi benim

Sedef Tulum Akbulut

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 4 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 23 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özatesler Ülkücan, G., Türnüklü, A., Erarslan İngeç, Ö., Tulum Akbulut, S. (2019). GRUPLAR ARASI TEMAS VE ÇAPRAZ EVLİLİKLER: İZMİR’DE ALEVİ-SÜNNİ EVLİLİKLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(1), 1-24.
AMA Özatesler Ülkücan G, Türnüklü A, Erarslan İngeç Ö, Tulum Akbulut S. GRUPLAR ARASI TEMAS VE ÇAPRAZ EVLİLİKLER: İZMİR’DE ALEVİ-SÜNNİ EVLİLİKLERİ. TSA. Nisan 2019;23(1):1-24.
Chicago Özatesler Ülkücan, Gül, Abbas Türnüklü, Özge Erarslan İngeç, ve Sedef Tulum Akbulut. “GRUPLAR ARASI TEMAS VE ÇAPRAZ EVLİLİKLER: İZMİR’DE ALEVİ-SÜNNİ EVLİLİKLERİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 23, sy. 1 (Nisan 2019): 1-24.
EndNote Özatesler Ülkücan G, Türnüklü A, Erarslan İngeç Ö, Tulum Akbulut S (01 Nisan 2019) GRUPLAR ARASI TEMAS VE ÇAPRAZ EVLİLİKLER: İZMİR’DE ALEVİ-SÜNNİ EVLİLİKLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 23 1 1–24.
IEEE G. Özatesler Ülkücan, A. Türnüklü, Ö. Erarslan İngeç, ve S. Tulum Akbulut, “GRUPLAR ARASI TEMAS VE ÇAPRAZ EVLİLİKLER: İZMİR’DE ALEVİ-SÜNNİ EVLİLİKLERİ”, TSA, c. 23, sy. 1, ss. 1–24, 2019.
ISNAD Özatesler Ülkücan, Gül vd. “GRUPLAR ARASI TEMAS VE ÇAPRAZ EVLİLİKLER: İZMİR’DE ALEVİ-SÜNNİ EVLİLİKLERİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 23/1 (Nisan 2019), 1-24.
JAMA Özatesler Ülkücan G, Türnüklü A, Erarslan İngeç Ö, Tulum Akbulut S. GRUPLAR ARASI TEMAS VE ÇAPRAZ EVLİLİKLER: İZMİR’DE ALEVİ-SÜNNİ EVLİLİKLERİ. TSA. 2019;23:1–24.
MLA Özatesler Ülkücan, Gül vd. “GRUPLAR ARASI TEMAS VE ÇAPRAZ EVLİLİKLER: İZMİR’DE ALEVİ-SÜNNİ EVLİLİKLERİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 23, sy. 1, 2019, ss. 1-24.
Vancouver Özatesler Ülkücan G, Türnüklü A, Erarslan İngeç Ö, Tulum Akbulut S. GRUPLAR ARASI TEMAS VE ÇAPRAZ EVLİLİKLER: İZMİR’DE ALEVİ-SÜNNİ EVLİLİKLERİ. TSA. 2019;23(1):1-24.