Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ HAKKINDAKİ İNANÇLARI

Yıl 2022, Cilt: 26 Sayı: 3, 775 - 794, 25.12.2022

Öz

Bu çalışma sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretimi hakkındaki inançlarını belirlemeyi amaçlamıştır. Bu inançları belirlemek için farklı mesleki deneyim sürelerine sahip 14 sosyal bilgiler öğretmeninden sosyal bilgiler eğitimi konusundaki birincil hedeflerini ve sosyal bilgiler öğretiminde en iyi olduğunu düşündükleri sınıf uygulamalarını açıklamaları istenmiştir. Araştırma verileri açık uçlu sorular aracılığıyla görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenler benzer veya farklı hedefler tanımlamıştır. Öğretmenlerin çoğunluğu tarafından ifade edilen hedeflerin öğrencilerde aktif vatandaşlık anlayışını geliştirme ile ilişkili olduğu bulgulanmıştır. Öğretmenlerin bir kısmı öğrencilerin sosyal bilimleri oluşturan akademik disiplinleri öğrenmesi gerektiğine; bir kısmı da öğrencilere hayat boyu öğrenme için öğrenmenin değerinin aşılanması gerektiğine dikkat çekmiştir. Öte yandan, etkin ve katılımcı öğrenmeyi benimseme, öğrencileri keşfedici, eleştirel sorgulayıcı ve problem çözücü süreçlere yönlendirme, içeriği bilgi teknolojileri ile bütünleştirerek öğrencilerin teknoloji deneyimlerini kazanmalarını amaçlama öğretmenlerin çoğunluğu tarafından benimsenen hedeflerin kazanılmasında kullanılan sınıf uygulamaları olarak ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler sosyal bilgiler eğitimi için belirledikleri amaçları öğretim uygulamalarına uyumlu hale getirme çabası içerisindedir. Bu da, öğretmenlerin sosyal bilgiler eğitimi hakkındaki hedeflerinin öğretim anlayışları ile ilişkili olduğu sonucunu vermektedir. Araştırma sonuçlarının sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretim inançları ve uygulamalarının daha iyi anlaşılmasında ilgili alan yazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir

Kaynakça

  • Adler, S. A. (2008). The education of social studies teachers. In L. S. Levstik & C. A. Tyson (Eds.), Handbook of Research in Social Studies Education (pp. 329-351). New York, NY: Routledge.
  • Alberta Learning. (2004). Focus on inquiry: A teacher’s guide to implementing inquiry-based learning. Edmonton, AB: Alberta.
  • Alexander, R., (ed). (2010). Children, their world, their education: Final report and recommendations of the Cambridge primary review. London: Routledge.
  • Al-Nolfi, M. A. (2010). Students' perceptions about geography: A study of basic education school students in Oman. European Journal of Social Sciences, 16(1), 11-19.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman.
  • Barr, R., Barth, J. L. and Shermis, S. S. (2013). Sosyal bilgilerin doğası. C. Dönmez (Çev. Ed.). (Birinci baskı), Ankara: Pegem Akademi Yay.
  • Becker, H. J. (2000). How exemplary computer-using teachers differ from other teachers: Implications for realizing the potential of computers in schools. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 1, 274-293.
  • Bousalis, R. (2021). Correlating the perceptions of preservice elementary teachers and social studies in the elementary curriculum. Journal of Education, 0022057421998324.
  • Boyle-Baise, M., Hsu, M. C., Johnson, S., Serriere, S. C., & Stewart, D. (2008). Putting reading first: Teaching social studies in elementary classrooms. Theory & Research in Social Education, 36(3), 233–255.
  • Bryan, L. A. (2003). Nestedness of beliefs: Examining a prospective elementary teacher’s belief system about science teaching and learning. Journal of Research in Science Teaching, 40(9), 835 –868. Bryan, L.A. (2012). Research on science teachers’ beliefs. In B.J. Fraser, K. Tobin 8c C.J. McRobbie (Eds.), Second international handbook of science education (pp. 477-495). Dordrecht: Springer.
  • Chi-Kin Lee, J., Zhang, Z., Song, H. & Huang, X. (2013). Effects of Epistemological and pedagogical beliefs on the instructional practices of teachers: A Chinese perspective. Australian Journal of Teacher Education, 38(12), 119-146.
  • Chin, K., & Barber, C.E. (2010). A multi-dimensional exploration of teachers’ beliefs about civic education in Australia, England, and the United States. Theory and Research in Social Education, 38(3), 395-427.
  • DeMink-Carthew, J., & Bishop, P. A. (2017). Passion is not enough: Preparing middle level preservice teachers to be advocates for change. Middle School Journal, 48(2), 14-23.
  • Devine, D., Fahie, D., & McGillicuddy, D. (2013). What is ‘good’teaching? Teacher beliefs and practices about their teaching. Irish Educational Studies, 32(1), 83-108.
  • Dewey, J. (1929). Democracy and education. New York: Free Press.
  • Fives, H., & Gill, M. G. (Eds.). (2015). International handbook of research on teachers' beliefs. New York, NY: Routledge.
  • Fives, H., 8c Buehl, M.M. (2012). Spring cleaning for the messy construct of teachers’ beliefs: What are they? Which have been examined? What can they tell us? In K.R. Harris, S. Graham 8c T. Urdan (Eds.), APA Educational Psychology Handbook (Vol. 2. Individual differences and cultural and contextual factors, pp. 471—499). Washington DC: APA.
  • Furner, J. M. (2017). Teachers and counselors: Building math confidence in schools. European Journal of STEM Education, 2(2), 1–10.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York, NY: Basic Books.
  • Hoffman, B. H., & Seidel, K. (2015). Measuring teachers' beliefs: For what purpose. In H. Fives, & M. G. Gill (Eds.). International handbook of research on teachers' beliefs (pp. 106–127). New York, NY: Routledge.
  • Honey, M., & Moeller, B. (1990). Teachers' beliefs and technology integration: Different values, different understandings (Technical Report 6). New York: Center for Technology in Education.
  • Jackson, A. W., & Davis, G. A. (2000). Turning points 2000: Educating adolescents in the 21st century. New York: Teachers College Press.
  • Kagan, D.M. (1992). Professional growth among pre-service and beginning teachers. Review of Educational Research, 62(2), 129-169.
  • Letina, A. (2020). Development of students’ learning to learn competence in primary science. Education Sciences, 10(11), 325.
  • National Council for the Social Studies. (1989). Social studies for early childhood and elementary school children: Preparing for the 21st century. A report from NCSS task force on early childhood/elementary social studies. Social Education, 53(1), 14-23.
  • National Council for the Social Studies. (1994). Expectations of excellence: Curriculum standards for social studies. Washington, DC: Author.
  • Pajares, M. (1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Parker, W. C. (2012). Social studies in elementary education. (10th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. Pearson Education.
  • Parker, W. C. (Ed.). (2015). Social studies today: Research and practice. Routledge.
  • Partnership for 21st Century Learning. (2011). Framework for 21st century learning. http://www.p2 1.org/. (Erişim 29.04.2021)
  • Richardson, V. (2003). Preservice teachers’ beliefs. In J. Raths & A.C. McAninch (Eds.), Teacher beliefs and classroom performance: The impact of teacher education (pp. 1-22). Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  • Rokeach,M. (1969). Beliefs, attitudes, and values: A theory of organization and change. San Francisco: Josey-Bass.
  • Skott, J. (2015). The promises, problems, and prospectsof research on teachers’ beliefs. In H. Fives &M. Gregoire Gill (Eds.), International handbook of research on teachers’ beliefs (pp. 13–30). New York: Routledge.
  • Speer, N.M. (2008). Connecting beliefs and practices: A fine-grained analysis of a college mathematics teacher’s collections of beliefs and their relationship to his instructional practices. Cognition and Instruction, 26, 218-267.
  • Stoddard, J.D. (2010). The roles of epistemology and ideology in teachers’ pedagogy with historical media. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 16(1), 153-171.
  • Sunal, C. S., & Haas, M. E. (2015). Social studies for the elementary and middle grades: Aconstructivist approach. Allyn and Bacon.
  • Thornton, S.J. (1991). Teacher as curricular-instructional gatekeeper in social studies. In J.P. Shaver (Ed.), Handbook of research on social studies teaching and learning (pp. 237-248). New York, NY. Macmillan Publishing Company.
  • Thornton, S.J. (2005). Teaching social studies that matters: Curriculum for active learning. New York, NY: Teachers College Press.
  • Ukpokodu, O. (2006). Essential characteristics of a culturally conscientious classroom. Social Studies and the Young Learner, 19, 4 -7.
  • Van Hover, S. D., & Yeager, E. A. (2004). Challenges facing beginning history teachers: An exploratory study. International Journal of Social Education, 19(1), 8-21. Wade, R. (2008). Service learning. In L. S. Levstik & C. A.Tyson (Eds.), Handbook of research in social studies education (pp. 109-123). New York, NY: Routledge.
  • Watt, H. M., & Richardson, P. W. (2015). A motivational analysis of teachers’ beliefs. International handbook of research on teachers' beliefs (pp. 191-211). New York, NY: Routledge.
  • Westhaver, M. (2003). Learning to learn: The best strategy for overall student achievement. T.H.E. Journal, 30(11), 46.
  • Wilkins, J.L.M. (2008). The relationship among elementary teachers’ content knowledge, attitudes, beliefs, and practices. Journal of Mathematics Teacher Education, 11(2), 139-164.
  • Wilson, M., & Cooney, T.J. (2002). Mathematics teacher change and development: The role of beliefs. In G.C. Leder, E.
  • Pehkonen & G. Torner (Eds.), Beliefs: A hidden variable in mathematics education? (pp. 127-148). Dordrecht: Kluwer. Yell, M. (2009). Critical thinking and social studies teacher. http://www.criticalthinking.org/pages/critical-thinking-and-social-studies/1137. (Erişim 29.04.2021)
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayın.
  • Zevin, J. (2013). Social studies for the twenty-first century: Methods and materials for teaching in middle and secondary schools. Routledge.
  • Zevin, J. (2015). Social studies for the twenty-first century (4th ed.). New York, NY: Routledge.
  • Zhang, Y., & Wildemuth, B. M. (2009). Qualitative analysis of content. Applications of social research questions in information and library. Portland, OR: Book News.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlhan Ilter 0000-0002-1473-7172

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 3 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 26 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ilter, İ. (2022). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ HAKKINDAKİ İNANÇLARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 26(3), 775-794.
AMA Ilter İ. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ HAKKINDAKİ İNANÇLARI. TSA. Aralık 2022;26(3):775-794.
Chicago Ilter, İlhan. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ HAKKINDAKİ İNANÇLARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26, sy. 3 (Aralık 2022): 775-94.
EndNote Ilter İ (01 Aralık 2022) SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ HAKKINDAKİ İNANÇLARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26 3 775–794.
IEEE İ. Ilter, “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ HAKKINDAKİ İNANÇLARI”, TSA, c. 26, sy. 3, ss. 775–794, 2022.
ISNAD Ilter, İlhan. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ HAKKINDAKİ İNANÇLARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26/3 (Aralık 2022), 775-794.
JAMA Ilter İ. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ HAKKINDAKİ İNANÇLARI. TSA. 2022;26:775–794.
MLA Ilter, İlhan. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ HAKKINDAKİ İNANÇLARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 26, sy. 3, 2022, ss. 775-94.
Vancouver Ilter İ. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ HAKKINDAKİ İNANÇLARI. TSA. 2022;26(3):775-94.