Dış ticaret ülkelerin diğer ülkelerle gerçekleştirdikleri mal alım satım işlemleridir. 21. yüzyılda dış ticaret iş gücü, sermaye, teknoloji ve anlaşmalar ekseninde şekillenmektedir. Bu çalışmanın amacını Türk dış ticaretinin (1980 yılından 2021 yılına) değişen coğrafyasını ortaya koymak oluşturmaktadır. Bu amaçla söz konusu ilişkiyi incelemek üzere nitel araştırma tekniklerinden doküman analizi kullanılmıştır. Çalışmaya ilişkin veri setlerine Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)’nun sitesinden erişilmiştir. 1980 sonrasında serbestleşme girişimleri ve ihracata dönük politikalar Türkiye’nin Avrupa Birliği (AB) ile Gümrük Birliği Anlaşması imzalamasını sağlamıştır. Anlaşmaya bağlı olarak, AB pazarıyla ticari ilişkiler ivme kazanmıştır. Bu dönemde ihracat ve ithalatta Almanya, ABD ve İtalya ülkeleri ilk üç sırada yer almıştır. Kuzey Amerika pazarında ise ABD ile stratejik ortaklık ve yatırım teşvik anlaşmaları ticari hacmi artırmıştır. Diğer yandan Ortadoğu’da yaşanan siyasi gelişmelerde Türkiye dengeleyici bir politika takip etmiştir. Bu durum ekonomik ilişkileri geliştirirken, ihracat ve ithalatta İran, Irak ve Suudi Arabistan ile ticari ortaklık düzeyini artmıştır. 2001-2021 döneminde ise ihracatta AB’nin yeri değişmezken, ithalatta dış ticaret ekseni Asya pazarına kaymıştır. Asya pazarında enerji tedariğinin önemli bir bölümünü Rusya’dan karşılayan Türkiye, sanayi ve teknolojik ürünleri ise Çin’den almaktadır. AB pazarında otomotiv sektöründe Almanya ile ticari ilişki ağı gelişmiştir. Kuzey Amerika pazarı ise daha çok savunma sanayisi ve enerji çeşitliliğinde tercih edilmektedir. Sonuç olarak 1980-2000 döneminde Avrupa ve Ortadoğu pazarı Türk dış ticaretine yön verirken, 2000’li yılların ortalarında Asya ekonomilerinin yükselişi bu durumu tersine çevirmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 27 Sayı: 2 |