This study, which aims to determine the professional competencies of teachers working in Science and Art Centers (BİLSEM) in the field of education of special talents, is a qualitative research. Semi-structured interview technique was used to collect the data of the research. The study group of the research consists of 30 teachers working in different branches in Science and Art Centers in Zonguldak/Ereğli, Bolu, Sakarya and Düzce. As a data collection tool in the research, a semi-structured interview form created by the researchers was used in order to determine the professional competencies of the teachers working in Bilsems in the field of education of the gifted. The data were recorded on a voice recorder via semi-structured interview and then turned into a written document by the researcher. The data obtained in the analysis of the data were analyzed according to the "content analysis" technique. The findings were analyzed in fourteen (14) items. The findings obtained from the interviews were presented under the main headings, together with the sections taken from the teachers' opinions, by calculating their frequencies and percentages. More than two-thirds of the teachers who participated in the interview (25: 83%) stated that they received training for gifted students. The majority of the teachers who participated in the interview have more than 3 years of service both in their professional lives and in Bilsem. Considering the increasing number of Bilsems in our country, this research can be repeated with new teachers in newly opened Bilsems.
Bilim ve Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) görev yapan öğretmenlerin, özel yeteneklilerin eğitimi alanına ilişkin mesleki yeterliklerini, öğretmen görüşlerine göre belirlemeyi hedefleyen bu çalışma nitel bir araştırmadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Zonguldak/Ereğli, Bolu, Sakarya ve Düzce illerindeki Bilim ve Sanat Merkezlerinde farklı branşlarda görev yapan 30 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Bilsemlerde görev yapan öğretmenlerin özel yeteneklilerin eğitimi alanına ilişkin mesleki yeterliklerini belirlemek amacıyla araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme aracılığı ile ses kayıt cihazına kaydedilmiştir ve daha sonra araştırmacı tarafından yazılı doküman haline getirilmiştir. Verilerin analizinde elde edilen veriler, “içerik analizi” tekniğine göre çözümlenmiştir. Bulgular on dört (14) maddede analiz edilmiştir. Görüşmelerden elde edilen bulgular, ana başlıklar halinde, öğretmen görüşlerinden alınan kesitlerle birlikte frekans ve yüzdelikleri hesaplanarak sunulmuştur. Görüşmeye katılan öğretmenlerin üçte ikisinden fazlası (25: %83) özel yetenekli öğrencilere yönelik eğitim aldıklarını belirtmişlerdir. Görüşmeye katılan öğretmenlerin çoğunluğunun hem mesleki yaşamlarındaki hem de Bilsemdeki hizmet süreleri 3 yılın üzerindedir. Ülkemizde artan Bilsem sayıları göz önünde bulundurulduğunda, yeni açılan Bilsemlerde, göreve yeni başlayan öğretmenlerle bu araştırma tekrarlanılabilir.
Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) Özel Yeteneklilerin Eğitimi Mesleki Yeterlik Science and art center Education of gifted Professional competencies
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2022 |
Submission Date | December 3, 2022 |
Acceptance Date | December 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |