The aim
of this study is to identify the relation between empathic tendencies and
altruism levels of students at the social work department; and to determine
whether empathic tendency and altruism levels show significant difference in
terms of gender, class level, willingness in choosing the department and social
environment variables. Empathic tendency and altruism are accepted as the main
values and skills that are directly related to social work discipline. However,
as a result of the literature review, it has been observed that while the
number of studies on empathy is high, the number of studies directly focusing
on altruism as well as the relationship between empathy and altruism is quite
low within the scope of social work discipline. The relationship between empathic
tendencies and altruistic behaviour levels of students at the social work
department gains importance when considering this gap in the literature and the
possibility of improvement of these skills in education process. Results of
this study may provide a data source for social work education. This study is a
quantitative research using screening model. The sampling population of the
research is composed of 459 students who study at Social Work Department at Bingöl
University. As a data collection tool in this study; socio-demographic data
form prepared by the researchers, the Empathic Tendency Scale (ETS) developed
by Dökmen (1988) and the Altruism Scale (AS) developed by Ümmet, Ekşi and Otrar
(2013) were used.
The data were
analysed using Mann-Whitney U Test, Kruskal-Wallis H Test, Spearman’s Correlation
Coefficient and Simple Linear Regression. The most important finding of the
research is that altruism among students at the social work department is a
significant predictor of empathic tendency. According to the results of the
research, a medium-level and positive significant relationship has been
identified between empathic tendency and altruism levels of students. Moreover,
while empathic tendency and altruism levels of students do not differ depending
on their class levels and social environments, a significant difference caused
by their gender has been identified. It has been observed that the empathic tendency
scores of students who chose this department willingly are higher than those
who chose the department unwillingly, and that their altruism levels are
significantly higher than other students. Conducting more comprehensive
quantitative research studies and longitudinal studies affecting the empathic tendency
and altruism levels of students at the social work department may provide
useful findings.
Bu araştırmanın amacı, sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin
empatik eğilim ve özgecilik düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek ve empatik
eğilim ile özgecilik düzeylerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, bölüme isteyerek
gelip gelmeme ve sosyal çevre değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık
gösterip göstermediğini incelemektir. Empatik eğilim ve özgecilik sosyal hizmet
disiplini ile doğrudan ilişkili temel değer ve beceriler olarak kabul
edilmektedir. Ancak literatür incelendiğinde sosyal hizmet disiplini adına daha
çok empati alanında çalışmaların olduğu, doğrudan özgecilik alanı ile empati ve
özgecilik arasındaki ilişkiyi konu edinen çalışmaların azlığı dikkat
çekmektedir. Literatürdeki bu boşluk ve bu becerilerin eğitim sürecinde
geliştirilebileceği düşünüldüğünde sosyal hizmet öğrencilerinin empatik
eğilimleri ile özgeci davranış düzeyleri arasındaki ilişki önem kazanmaktadır. Bu
çalışmanın sonuçları, sosyal hizmet eğitimi için bir veri kaynağı sağlayabilir.
Bu çalışma, tarama modelinin kullanıldığı nicel bir araştırmadır. Araştırmanın
örneklemini Bingöl Üniversitesi sosyal hizmet bölümünde okuyan 459 öğrenci
oluşturmaktadır. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak; araştırmacılar
tarafından hazırlanan sosyo-demografik veri formu, Dökmen (1988) tarafından
geliştirilen Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ) ve Ümmet, Ekşi ve Otrar (2013)
tarafından geliştirilen Özgecilik Ölçeği (ÖÖ) kullanılmıştır. Veriler Mann-Whitney
U Testi, Kruskal- Wallis H Testi, Spearman Korelasyon Katsayısı ve Basit
Doğrusal Regresyon ile analiz edilmiştir. Araştırmanın en önemli bulgusu sosyal
hizmet bölümü öğrencilerinde özgeciliğin empatik eğilimin anlamlı bir
yordayıcısı olduğudur. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğrencilerin empatik
eğilim ile özgecilik düzeyleri arasında orta düzeyde ve pozitif anlamlı bir
ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca, öğrencilerin sınıf düzeyi ve sosyal
çevrelerine göre empatik eğilim ve özgecilik düzeylerinde bir farklılık
bulunmazken; cinsiyetlerine göre anlamlı derecede farklılık bulunmuştur. Sosyal
hizmet bölümüne isteyerek gelen öğrencilerin empatik eğilim puanlarının, bu
bölümü istemeyerek tercih eden öğrencilerin puanlarına göre daha yüksek olduğu
ve özgecilik düzeylerinin diğer öğrencilerden anlamlı derecede yüksek olduğu
görülmüştür. Sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin empatik eğilimlerini ve
özgecilik düzeylerini etkileyen daha kapsamlı nitel araştırmaların yapılması ve
boylamsal çalışmaların yapılması yararlı bulgular sağlayabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 18, 2017 |
Submission Date | August 10, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 28 Issue: 1 |