This survey tries to determine the expectation
o f the patients with tubercolosis about the general hospital services and the
quality level o f the hospital on the basis o f services which Ankara Atatürk
Thorax Diseases and Thorax Surgery Traning and Research Hospital (ATDH)
provided.
The model o f the research is desciriptive
research. The population o f the survey consists o f 100 patients who are
hospitalized and who undergo treatment for at least two weeks with diagnosis of
pulmonaiy tuberculosis at ATDH. In the survey, services quality dimensions
“SERVQUAL” was used to determine the quality o f the service and the quality o
f the service perceived by the patient perspectives were tired to be measured.
T-test and variance analyses were used in the analyses o f the data survey.
According to the findings it was established
that male patients perceived presented service as of better quality compared
to female patients, old patients perceived presented service as o f better
quality compared to young patients with regard io “tangibles" and
“reliability" dimensions, and that as the level o f education decreased
presented services were perceived as better. As a conclusion, it was
established that expectations o f the patients about hospital services were not
met completely and sociodemographic characteristics o f the patients affected
perception o f service quality.
Periodic quality measurements that reveal
nonfunctional or semi-fonctional aspects can give important contributions fo r
managers.
Bu araştırmada, tüberküloz hastalarının
hastane hizmetlerine ilişkin beklentileri ile Ankara Atatürk Göğüs Hastalıkları
ve Göğüs Cerrahisi Eğitim ve Araştırma Hastanesi (AGHHfnitı vermiş olduğu
hizmetlere yönelik algıları doğrultusunda hastanenin sunduğu hizmetin kalite
düzeyi belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırma tarama modeli niteliğinde tasarlanmıştır.
Çalışma nüfusunu, AGHH tüberküloz kliniklerinde akciğer tüberkülozu tanısı ile
yatan ve en az iki hafta süreyle yatarak tedavi gören 100 hastadan oluşmaktadır.
Araştırmada hizmet kalitesini belirlemek
amacıyla "SERVQUAL” hizmet kalitesi boyutları kullanılmış ve hasla bakış
açısıyla algılanan hizmet kalitesi ölçülmeye çalışılmıştır. Araştırma
verilerinin çözümlenmesinde “t testi" ve "varyans analizi" kullanılmıştır.
Hastaların sosyo-demografık özellikleri İle
hizmet kalitesi puanlarının karşılaştırılması sonucunda;
"güvenilirlik" boyutu açısından erkek hastaların kadın hastalara göre
sunulan hizmeti daha kaliteli algıladığı, "somut özellikler ve güvenilirlik"
boyutları açısından yaşlı hastaların genç hastalara göre sunulan hizmeti daha
kaliteli algıladığı, hizmet kalitesinin tüm boyutları açısından öğrenim düzeyi
düştükçe sunulan hizmetin daha kaliteli algılandığı saptanmıştır. Sonuç olarak,
hastaların hastane hizmetlerine yönelik beklentilerinin tam anlamıyla karşılanmadığı
ve hastaların sosyo-demografık özelliklerinin hizmet kalitesi algılarını
etkilediği saptanmıştır. Hastanelerin işlevsiz ya dayar ı işlevli yönlerini
ortaya çıkarması özelliğiyle kalite ölçümlerinin belirli aralıklarla yapılması
yöneticilere önemli katkılar getirebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2006 |
Submission Date | February 15, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 17 Issue: 1 |