This research was conducted to determine the problems that families with disabled children face during their lives. 71 families with disabled children were subjected in the research. A questionnaire was used for data collecting.
The research results indicate that, mothers who are elementary and high school graduates have had difficulties and had to change the ways they live, after realizing the disability. Mothers who graduated from middle-school remarked that their social activities had ceased.
Fathers who are elementary and middle-school graduates told that after being aware of the disability, no changes had taken place in their lives. Contrarily, fathers with high school and university degrees mentioned that their financial loads had worsened and responsibilities had increased. Despite all the difficulties, problems that families and children go thorough in their lives be minimized by making aware the society in all about the concept of disability.
Bu araştırma engelli çocuğu olan ailelerin yaşam döngüsü içinde karşılaştıkları sorunları saptamak amacı ile planlanıp yürütülmüştür. Araştırmaya engelli çocuğa sahip toplam 71 aile alınmıştır. Veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda ilkokul ve lise mezunu anneler çocuklarının engelini öğrendikten sonra yaşam tarzlarının değiştiğini ve zorlaştığını belirtirken, ortaokul mezunu anneler sosyal ilişkilerinin bittiğini ifade etmişlerdir. İlkokul ve ortaokul mezunu babalar çocuklarının engelini öğrendikten sonra yaşamlarında bir değişiklik olmadığını ifade ederken, lise ve üniversite mezunu babalar maddi yük ve sorumluluklarının arttığını ifade etmişlerdir. Ancak tüm toplumun engellilik konusunda bilinçlendirilmesi yolu ile engelli çocuklar ve ailelerinin yaşam döngüsü içinde karşılaştıkları sorunlar en aza indirgenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2001 |
Submission Date | February 15, 2001 |
Published in Issue | Year 2001 Volume: 12 Issue: 2 |