Early
intervention programs support the development and learning of children aged 0
to 8 and has developmental deficiencies or has their development process under
risk, and aim to reduce the effects of physical, mental and emotional
limitations and resource limitations to a minimum or to prevent such
limitations. The early intervention programs towards the children that are
considered to be under risk underline that the development of children is related
with the environmental conditions they have. Particularly when the
environmental conditions of children at low socio-economic level are arranged
suitably, the effects of developmental deficiencies can be reduced and possible
limitations can be prevented. This article reviews the literature to examine
early intervention programs implemented in Turkey and in various parts of the
world towards the children, whose development is under risk because of
socio-economic limitations and the short and long term effects of such
programs.
Erken müdahale ve destek programları, 0–8 yaş arasında gelişimsel
yetersizlikleri olan veya gelişimleri risk altında olan çocukların gelişim ve
öğrenmelerini destekleyerek, fiziksel, bilişsel, duygusal sınırlılıklar ve
kaynak sınırlılıklarının etkilerini en aza indirmeyi ya da bu sınırlılıkları
önlemeyi amaçlayan programlardır. Risk altında olduğu düşünülen çocuklara
yönelik erken müdahale programları, çocukların gelişimlerinin, içinde
bulundukları çevrenin özellikleri ile ilişkili olduğunu vurgular. Özellikle
düşük sosyo-ekonomik düzeydeki çocukların içinde bulundukları çevresel koşullar
uygun şekilde düzenlendiğinde, gelişimsel yetersizliklerin etkileri
azaltılabilmekte, olası yetersizliklerin önüne geçilebilmektedir. Bu yazıda,
gelişimi sosyo-ekonomik yetersizlikler nedeniyle risk altında bulunan çocuklara
yönelik Türkiye’de ve dünyanın farklı yerlerinde uygulanan erken müdahale
programları ve bu programların kısa ve uzun dönemli etkileri incelenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2012 |
Submission Date | February 15, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 23 Issue: 1 |