This
research aims to find out the impact of the informal learning processes of the
social workers at their workplace on their practices and how these kinds of
learning happen throughout their work. Data is collected by face to face
interviews using an interview form prepared to understand the opinions of the
social workers on their learning processes that are supposed to effect their
proffessional knowledge, skills, attitudes and values. Findings underline that
informal learning processes at workplace are very important to shape their
proffessional qualifications and practices. As a result, the social work
education system needs to be restructured considering all the formal, informal
and non-formal learning processes under a holistic and continuous lifelong
education approach.
Social worker social work education informal learning formal learning non-formal learning lifelong education
Araştırma,
sosyal hizmet uzmanlarının mesleki pratiklerine yön veren iş yerindeki informal
öğrenmelerine ilişkin görüşlerinin ne olduğunu; bu öğrenmelerin nasıl ve hangi
yollarla gerçekleştiğini ve nelerden etkilendiğini anlamayı amaçlamaktadır.
Veriler, sosyal hizmet uzmanlarının mesleki bilgi, beceri, tutum ve değerlerini
edindikleri varsayılan öğrenme süreçlerine ilişkin görüşlerini anlamaya yarayan
bir form aracılığıyla yüz yüze görüşmeler yapılarak toplanmıştır. Bulgular
sosyal hizmet uzmanlarının mesleki niteliklerinin ve pratiklerinin
şekillenmesinde işyerindeki informal öğrenme süreçlerinin önemli olduğunu
vurgulamaktadır. Sonuçta sosyal hizmet eğitiminin formal, non-formal ve
informal öğrenme süreçlerini bütünsel ve kesintisiz bir yaşam boyu eğitim perspektifi
içinde yeniden yapılandırılması gerektiği ortaya çıkmaktadır.
Sosyal hizmet uzmanı sosyal hizmet eğitimi informal öğrenme formal öğrenme non-formal öğrenme yaşam boyu eğitim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2015 |
Submission Date | February 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 26 Issue: 1 |