Considering the organic structure and changes of each community, it seems inevitable that the social work education should evolve towards a model responding to the change by capturing social issues and the necessities of the time. In this sense, there is a need for course contents that can be made adequate measurement and evaluations in terms of understanding the multicultural structure and cultural competence by considering the social reflections of migration and intensive student mobility to our country in recent years
Many studies conducted among social work students about evaluating cultural competence and multicultural structure seem to contribute to the theoretical, practical and supervision phases of social work education crucially in the literature. This study was designed as a systematic review in order to bring together the studies conducted in different periods, countries, educational levels and evaluate cultural competency through interaction with the students as a nature of the content of a course specifically. The keywords of multicultural courses, courses in international social work, international social work education, cultural competence in social work education, intercultural education in social work as in English and Turkish versions were browsed through Taylor and Francis Online, Sage Journals, the Cochrane Library, PubMed, Science Direct, TR Index databases. After examining the sections of the summaries and methods of the studies possessed appropriate title and keywords, systematic review procedures were followed with 20 articles that overlapped the inclusion criteria. Main issues that are conflict resolution, decision- making responsibility and promoting social justice shouldered by social work in the context with cultural awareness, knowledge of different cultures, meeting the needs and attribution of students for the means of differences and satisfying the social needs and problems have been seen as becoming prominent within the study. As a result, in the light of several previous studies, a framework of a course with the content of discussing cultural competence in social work education is presented as a proposal
Sosyal
hizmet eğitiminin temel noktasını oluşturan bireyin biricikliği, farklı
kültürlerle birlikte daha özgül ve değerli hale gelmektedir. Sosyal hizmetin
mikro, mezzo ve makro bileşenlerinin farklı değerlerle ve kültürel özelliklerle
nasıl çalışacağı ve uygulamalara nasıl yön vereceği, sosyal hizmet eğitiminin
değişen yüzünü göstermektedir. Her toplumun yaşadığı değişim ve sahip olduğu
organik yapı düşünüldüğünde, sosyal hizmet eğitiminin çağın gereklerini ve
sosyal sorunları yakalayarak değişime yanıt verecek bir modele evrilmesi
kaçınılmaz gibi görünmektedir. Bu anlamda, ülkemizde de son yıllarda yaşanan
göç ve artan öğrenci eğitim hareketliliklerinin toplumsal yansımaları
düşünülerek çokkültürü yapıyı anlama ve kültürel yetkinlik açısından yeterli
ölçüm ve değerlendirmelerin yapılabildiği ders içeriklerine ihtiyaç
bulunmaktadır.
Alan
yazında sosyal hizmet öğrencileriyle yapılan kültürel yetkinlik ve çokkültürlü
yapının değerlendirildiği pek çok farklı çalışmanın sosyal hizmet eğitiminde
teori, uygulama ve süpervizyon aşamalarına önemli katkıları olduğu
görülmektedir. Bu çalışma, farklı dönemlerde, ülkelerde, eğitim düzeylerinde
yapılan ve kültürel yetkinliği bir ders içeriği niteliğinde öğrencilerle
etkileşimde bulunarak değerlendirilen çalışmaları sosyal hizmet eğitim
bileşenleri özelinde bir araya getirmek amacıyla sistematik derleme olarak
tasarlanmıştır. Taylor and Francis Online, SAGE Journals, Cochrane Library,
PubMed, Science Direct, TR Dizin veri tabanları aracılığıyla çokkültürlü sosyal
hizmet dersi, uluslararası sosyal hizmet dersi, uluslararası sosyal hizmet
eğitimi, sosyal hizmette kültürel yetkinlik eğitimi, kültürlerarası sosyal
hizmet eğitimi anahtar kelimelerinin farklı versiyonları İngilizce ve Türkçe
karşılıklarıyla taranmıştır. Başlık ve anahtar kelimeleri uygun olan
çalışmaların özetleri ve yöntem bölümleri incelendikten sonra dahil edilme
kriterlerini taşıyan 20 makale ile sistematik derlemenin prosedürleri yerine
getirilmiştir. Yapılan çalışmada, kültürel farkındalık, farklı kültürlere ait
bilgi donanımı, öğrencilerin farklılıkları yükledikleri anlam ve ihtiyaçların
karşılanması ve sorunların giderilmesi noktasında sosyal hizmetin yüklendiği
çatışma çözümü, karar verme sorumluluğu ve sosyal adaletin sağlanması gibi
konuların öne çıktığı görülmüştür. Sonuç olarak, alan yazına kazandırılan
önceki çalışmaların ışığında, sosyal hizmet eğitiminde kültürel yetkinliğin
tartışıldığı bir ders çerçevesi öneri olarak sunulmaya çalışılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2020 |
Submission Date | October 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 31 Issue: 3 |