Research Article
BibTex RIS Cite

Metaphors of Social Work Department Students About the Concept of Social Worker

Year 2020, Volume: 31 Issue: 3, 1008 - 1028, 24.07.2020
https://doi.org/10.33417/tsh.660306

Abstract

The main purpose of this study is to reveal the opinions of social work students about the social worker through metaphors and examine these metaphors in depth. The study was realised with the participation of 172 students studying at the social work department of Bingöl University. The data of this study was obtained by the answers that the students fill in the blanks of the sentence “A social worker is like/looks like... because ...”. The analysis of the data was done by the content analysis technique. According to the results of this study, students produced 72 different metaphors for the concept of social worker. Six different themes were identified by considering the common features of these metaphors. These themes are: ‘therapeutic’, ‘mainstay and protective’, ‘guiding’, ‘humanitarian and rescuer’, ‘a source of compassion and love’ and ‘versatile’. The metaphors used by the students for the social worker are generally made through the relationship of the social workers with the client. In addition, metaphors are generally based on the aims, roles and functions of social workers.

References

  • Aka, V. (2019). Sosyal çalışmacıların madde bağımlısı birey algılarına yönelik metafor çalışması. Anadolu 2. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Diyarbakır.
  • Anthony, B. & Jewell, J. R. (2017) Students’ perceptions of using Twitter for kearning in social work courses. Journal of Technology in Human Services, 35(1), 38-48.
  • Apak, H. & Erdem, M. (2019). Metaphors regarding social work concept and spirituality. Turkish Studies Social Sciences, 14(1), 21-37.
  • Arslan, M. M. & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 171, 100-108.
  • Aydın, İ. S. & Pehlivan, A. (2010). TÜRKÇE öğretmeni adaylarının “öğretmen” ve “öğrenci” kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. Turkish Studies, 5(3), 818-842.
  • Bolgün, C., Şahin, F. & Baydur, H. (2017). Manisa’da toplumun sosyal hizmet mesleğine ilişkin farkındalığı ve tutumu: Karşılaştırmalı bir araştırma. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(2), 27-49.
  • Ceylan, H., & Öksüz, M. (2015). Sosyal hizmet lisans öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 459-466.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Csikai, E. L. & Rozensky, C. (1997). ‘Social work idealism and students’ perceived reasons for entering social work. Journal of Social Work Education, 33(3), 529-538,
  • Demirli-Yıldız, A. & Türk, E. G. (2018). Okul psikolojik danışmanlarının görev sınırları ve sorumluluklarının metaforlar ile analizi. Kastamonu Education Journal, 26(4), 1207-1216.
  • Dentato, M. P., Kelly, B. L., Lloyd, M. R., & Busch, N. (2018) Preparing social workers for practice with LGBT populations affected by substance use: perceptions from students, alumni, and service providers. Social Work Education, 37(3), 294-314.
  • Duyan, V., Tuncay, T., Sevin, Ç., & Erbay, E. (2011). Sosyal hizmet öğrencilerinin eşcinselliğe yönelik tutumları: Bir atölye eğitiminin etkileri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 22(2), 7-18.
  • Dziegielewski, S., Roest-Marti, S. & Turnage, B. (2004). Addressing stress with social work students: A controlled evaluation. Journal of Social Work Education, 40(1), 105–119.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
  • Erbay, E. & Sevin, Ç.(2013). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet 4. sınıf öğrencilerinin eğitim süreçlerine ve gelecekteki meslek yaşamlarına ilişkin görüşleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(1), 25-39.
  • Freund, A., Cohen, A., Blit-Cohen, E., & Dehan, N. (2017). Professional socialization and commitment to the profession in social work students: A longitudinal study exploring the effect of attitudes, perception of the profession, teaching, training,and supervision. Journal of Social Work, 17(6), 635-658.
  • Furness, S. (2007). An enquiry into students’ motivations to train as social workers in England. Journal of Social Work, 7(2), 239–253.
  • Hablemitoğlu, Ş. & Özmete, E. (2012). Sosyal çalışmacıların iş yaşam kalitesi: Şefkat yorgunluğu, tükenmişlik, stres kaynakları, iş tatmini ve kariyer olanakları. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 171-204.
  • Hackett, S., Kuronen, M., Matthies, A. L., & Kresal, B. (2003). The motivation, professional development and identity of social work students in four European countries. European Journal of Social Work, 6(2),163-178.
  • Inkson K. (2004). Images of career: Nine key metaphors. Journal of Vocational Behavior, 65, 96-111.
  • Karabekir, H. M. (2016). Çocuk refahı alanında çalışan sosyal hizmet uzmanlarının savunuculuk uygulamaları: bir niteliksel araştırma. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • Kemp, E. (1999). Metaphor as a tool for evaluation. Assessment & Evaluation in Higher Education, 24(1), 81-89.
  • Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Lalayants, M., Doel, M., & Kachkachishvili, I. (2015). Students’ perceptions of international social work: A comparative study in the USA, UK, and Georgia. International Social Work, 58(1), 97-110.
  • Morley, L. & Ife, J. (2002). Social work and a love of humanity. Australian Social Work, 55(1), 69-77.
  • Ocak, G., & Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, VIII(2), 293-309.
  • O’Connor, L., Cecil, B. & Boudioni, M. (2009). Preparing for practice: An evaluation of an undergraduate social work “preparation for practice” module’. Social Work Education, 28(4), 436–54.
  • Pawlowski, D. R., Badzinski, D. M., & Mitchell, N. (1998). Effects of metaphors on children's comprehension and perception of print advertisements. Journal of Advertising, 27(2), 83-98.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Sheafor, B. W. & Horejsi, C. J. (2014). Sosyal hizmet uygulaması temel teknikler ve ilkeler. Ankara: Nika Yayınevi.
  • Staniforth, B., Fouche, C,. Beddoe, L. (2014). Public perception of social work and social workers in Aotearoa New Zealand. Aoteraoa New Zealand Social Work, 26(2-3), 48-60.
  • Stevens, M., Moriarty, J., Manthorpe, J., Hussein, S., Sharpe, E., Orme, J., Mcyntyre, G., Cavanagh, K., Green-Lister, P., & Crisp, B. R. (2012). Helping others or a rewarding career? Investigating student motivations to train as social workers in England. Journal of Social Work, 12(1), 16-36.
  • Şahin, F. (2001). Sosyal hizmette güçler perspektifi ve çözüm odaklı mülakat. Aile ve Toplum, 1(4), 59-72.
  • Thompson, N. (2013). Kuram ve uygulamada sosyal hizmeti anlamak. Ankara: Dipnot Yay.
  • Uysal-Bayrak, H. (2019). Ebeveynlerin gözünden çocuk istismarı: Metaforik bir çalışma. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(2), 376-389.
  • Wilson, G. & McCrystal, P. (2007) Motivations and career aspirations of MSW students in Northern Ireland. Social Work Education, 26(1), 35-52.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yay.
  • Yıldırım, B., Tuncay, T. & Acar, M. (2013). Onkoloji Alanında Sosyal Hizmet Uzmanlarının Görevleri ve Kanıta Dayalı Değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet 24(1), 169-189.
  • Yolcuoğlu, İ. G. (2014). Sosyal hizmet/sosyal çalışma bilim ve mesleğini giriş. İstanbul: Nar Yayınevi.
  • Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş. Ankara: Nika Yay.
  • Zheng, H., & Song, W. (2010). Metaphor analysis in the educational discourse: A critical review. US–China Foreign Language, 8(9), 42-49.

SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ÇALIŞMACI KAVRAMINA YÖNELİK METAFORLARI

Year 2020, Volume: 31 Issue: 3, 1008 - 1028, 24.07.2020
https://doi.org/10.33417/tsh.660306

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin sosyal çalışmacı kavramına ilişkin sahip oldukları algıları metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmak ve bu metaforları derinlemesine incelemektir. Çalışma Bingöl Üniversitesi Sosyal Hizmet bölümünde öğrenim gören 172 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri her öğrencinin, “Sosyal çalışmacı/ … gibidir/benzemektedir. Çünkü,…” cümlesini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Bu araştırmanın sonuçlarına göre, öğrenciler sosyal çalışmacı kavramına yönelik olarak 72 farklı metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar üzerinden ortak özellikleri dikkate alınarak altı farklı tema belirlenmiştir. Bu temalar; ‘tedavi edici’, ‘dayanak noktası ve koruyucu’, ‘yol gösteren’, ‘yardımsever ve kurtarıcı’, ‘şefkat ve sevgi kaynağı’ ve ‘çok yönlü’ şeklindedir. Öğrencilerin sosyal çalışmacı için kullandıkları metaforlar genellikle sosyal çalışmacıların müracaatçı ile ilişkisi üzerinden yapıldığı ortaya çıkmaktadır. Ayrıca metaforlar genellikle sosyal çalışmacıların amaçları, rol ve işlevleri üzerinden kurgulanmıştır.

References

  • Aka, V. (2019). Sosyal çalışmacıların madde bağımlısı birey algılarına yönelik metafor çalışması. Anadolu 2. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Diyarbakır.
  • Anthony, B. & Jewell, J. R. (2017) Students’ perceptions of using Twitter for kearning in social work courses. Journal of Technology in Human Services, 35(1), 38-48.
  • Apak, H. & Erdem, M. (2019). Metaphors regarding social work concept and spirituality. Turkish Studies Social Sciences, 14(1), 21-37.
  • Arslan, M. M. & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 171, 100-108.
  • Aydın, İ. S. & Pehlivan, A. (2010). TÜRKÇE öğretmeni adaylarının “öğretmen” ve “öğrenci” kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. Turkish Studies, 5(3), 818-842.
  • Bolgün, C., Şahin, F. & Baydur, H. (2017). Manisa’da toplumun sosyal hizmet mesleğine ilişkin farkındalığı ve tutumu: Karşılaştırmalı bir araştırma. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(2), 27-49.
  • Ceylan, H., & Öksüz, M. (2015). Sosyal hizmet lisans öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 459-466.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Csikai, E. L. & Rozensky, C. (1997). ‘Social work idealism and students’ perceived reasons for entering social work. Journal of Social Work Education, 33(3), 529-538,
  • Demirli-Yıldız, A. & Türk, E. G. (2018). Okul psikolojik danışmanlarının görev sınırları ve sorumluluklarının metaforlar ile analizi. Kastamonu Education Journal, 26(4), 1207-1216.
  • Dentato, M. P., Kelly, B. L., Lloyd, M. R., & Busch, N. (2018) Preparing social workers for practice with LGBT populations affected by substance use: perceptions from students, alumni, and service providers. Social Work Education, 37(3), 294-314.
  • Duyan, V., Tuncay, T., Sevin, Ç., & Erbay, E. (2011). Sosyal hizmet öğrencilerinin eşcinselliğe yönelik tutumları: Bir atölye eğitiminin etkileri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 22(2), 7-18.
  • Dziegielewski, S., Roest-Marti, S. & Turnage, B. (2004). Addressing stress with social work students: A controlled evaluation. Journal of Social Work Education, 40(1), 105–119.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
  • Erbay, E. & Sevin, Ç.(2013). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet 4. sınıf öğrencilerinin eğitim süreçlerine ve gelecekteki meslek yaşamlarına ilişkin görüşleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(1), 25-39.
  • Freund, A., Cohen, A., Blit-Cohen, E., & Dehan, N. (2017). Professional socialization and commitment to the profession in social work students: A longitudinal study exploring the effect of attitudes, perception of the profession, teaching, training,and supervision. Journal of Social Work, 17(6), 635-658.
  • Furness, S. (2007). An enquiry into students’ motivations to train as social workers in England. Journal of Social Work, 7(2), 239–253.
  • Hablemitoğlu, Ş. & Özmete, E. (2012). Sosyal çalışmacıların iş yaşam kalitesi: Şefkat yorgunluğu, tükenmişlik, stres kaynakları, iş tatmini ve kariyer olanakları. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 171-204.
  • Hackett, S., Kuronen, M., Matthies, A. L., & Kresal, B. (2003). The motivation, professional development and identity of social work students in four European countries. European Journal of Social Work, 6(2),163-178.
  • Inkson K. (2004). Images of career: Nine key metaphors. Journal of Vocational Behavior, 65, 96-111.
  • Karabekir, H. M. (2016). Çocuk refahı alanında çalışan sosyal hizmet uzmanlarının savunuculuk uygulamaları: bir niteliksel araştırma. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • Kemp, E. (1999). Metaphor as a tool for evaluation. Assessment & Evaluation in Higher Education, 24(1), 81-89.
  • Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Lalayants, M., Doel, M., & Kachkachishvili, I. (2015). Students’ perceptions of international social work: A comparative study in the USA, UK, and Georgia. International Social Work, 58(1), 97-110.
  • Morley, L. & Ife, J. (2002). Social work and a love of humanity. Australian Social Work, 55(1), 69-77.
  • Ocak, G., & Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, VIII(2), 293-309.
  • O’Connor, L., Cecil, B. & Boudioni, M. (2009). Preparing for practice: An evaluation of an undergraduate social work “preparation for practice” module’. Social Work Education, 28(4), 436–54.
  • Pawlowski, D. R., Badzinski, D. M., & Mitchell, N. (1998). Effects of metaphors on children's comprehension and perception of print advertisements. Journal of Advertising, 27(2), 83-98.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Sheafor, B. W. & Horejsi, C. J. (2014). Sosyal hizmet uygulaması temel teknikler ve ilkeler. Ankara: Nika Yayınevi.
  • Staniforth, B., Fouche, C,. Beddoe, L. (2014). Public perception of social work and social workers in Aotearoa New Zealand. Aoteraoa New Zealand Social Work, 26(2-3), 48-60.
  • Stevens, M., Moriarty, J., Manthorpe, J., Hussein, S., Sharpe, E., Orme, J., Mcyntyre, G., Cavanagh, K., Green-Lister, P., & Crisp, B. R. (2012). Helping others or a rewarding career? Investigating student motivations to train as social workers in England. Journal of Social Work, 12(1), 16-36.
  • Şahin, F. (2001). Sosyal hizmette güçler perspektifi ve çözüm odaklı mülakat. Aile ve Toplum, 1(4), 59-72.
  • Thompson, N. (2013). Kuram ve uygulamada sosyal hizmeti anlamak. Ankara: Dipnot Yay.
  • Uysal-Bayrak, H. (2019). Ebeveynlerin gözünden çocuk istismarı: Metaforik bir çalışma. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(2), 376-389.
  • Wilson, G. & McCrystal, P. (2007) Motivations and career aspirations of MSW students in Northern Ireland. Social Work Education, 26(1), 35-52.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yay.
  • Yıldırım, B., Tuncay, T. & Acar, M. (2013). Onkoloji Alanında Sosyal Hizmet Uzmanlarının Görevleri ve Kanıta Dayalı Değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet 24(1), 169-189.
  • Yolcuoğlu, İ. G. (2014). Sosyal hizmet/sosyal çalışma bilim ve mesleğini giriş. İstanbul: Nar Yayınevi.
  • Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş. Ankara: Nika Yay.
  • Zheng, H., & Song, W. (2010). Metaphor analysis in the educational discourse: A critical review. US–China Foreign Language, 8(9), 42-49.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Articles
Authors

Hıdır Apak 0000-0002-2330-3093

Publication Date July 24, 2020
Submission Date December 16, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 31 Issue: 3

Cite

APA Apak, H. (2020). SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ÇALIŞMACI KAVRAMINA YÖNELİK METAFORLARI. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 31(3), 1008-1028. https://doi.org/10.33417/tsh.660306