This study aims to measure the impact of “social work with immigrants and asylum seekers” course in the social work undergraduate curriculum on the social work students based on the example of Syrians. In this way, social workers who have responsibility for working with vulnerable and fragile groups, whether the courses they take during their undergraduate education processes have created an unexpected level of change, will be addressed on a current, dynamic and important subject. This study was carried out with undergraduate students taking “social work with immigrants and asylum seekers” course from two different public universities in our country. In this process, the research was designed according to the single group pretest-posttest model with the quantitative research method using the personal information form, “Xenophobia Scale” and “The Attitude Scale Towards Syrians”. As a result of the research, the scores received by the students from “Xenophobia Scale” and “The Attitude Scale Towards Syrians” which was applied before and after “social work with immigrants and asylum seekers” course were compared and significant difference was found between the scores. Post-test scores of both universities' social work students which was received from “Xenophobia Scale” and “The Attitude Scale Towards Syrians” significantly higher than the pre-test scores (p<0,01). As a result, It has been determined that the undergraduate course given to social work students for immigrants and refugees has a positive effect on the perception of social work students towards Syrians. In addition, it has been observed that this significant effect depends on many components as well as the permanent gains and behaviors created in the desired direction with structured education processes can be used effectively in studies and trainings such as migration, social cohesion, diversity and living together.
Bu çalışma Suriyeliler örneğinden hareketle sosyal hizmet lisans müfredatında yer alan göçmen ve sığınmacılarla sosyal hizmet dersinin, sosyal hizmet öğrencileri üzerindeki etkisini ölçmeyi amaçlamaktadır. Bu sayede incinebilir ve hassas gruplar ile çalışma sorumluluğu bulunan sosyal hizmet meslek elemanlarının, lisans eğitimi süreçlerinde aldıkları derslerin beklendik düzeyde bir dönüşüm yaratıp yaratmadığı güncel, dinamik ve önemli bir konu üzerinden ele alınmıştır. Çalışma, ülkemizdeki iki farklı devlet üniversitesinin göçmen ve sığınmacılarla sosyal hizmet dersini alan lisans öğrencileri ile yapılmıştır. Bu süreçte kişisel bilgi formu, “Yabancı Düşmanlığı (Zenofobi) Ölçeği” ve “Yerel Halkın Suriyelilere Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak nicel araştırma yöntemi ile tek grup ön test-son test modeline göre bir araştırma dizayn edilmiştir. Araştırma sonucunda “Göçmen ve Sığınmacılarla Sosyal Hizmet” dersinin etkiliğini ölçmek amacıyla ders öncesi ve sonrası uygulanan Yabancı Düşmanlığı Ölçeği'nde ve Yerel Halkın Suriyelilere Yönelik Tutum Ölçeği'nde öğrencilerin aldıkları puanlar karşılaştırılmış ve puanlar arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Her iki üniversitenin sosyal hizmet öğrencilerinin hem Yabancı Düşmanlığı Ölçeği'nden, hem de Yerel Halkın Suriyelilere Yönelik Tutum Ölçeği'nden aldıkları son test puanlar, ön test puanlarından anlamlı bir şekilde yüksek çıkmıştır (p<0,01). Sonuç olarak sosyal hizmet öğrencilerine, göçmen ve sığınmacılara ilişkin verilen lisans dersinin, öğrencilerin Suriyelilere yönelik algısında olumlu yönde bir etki yarattığı saptanmıştır. Ayrıca bu anlamlı etkinin pek çok bileşene bağlı olduğu ve yapılandırılmış eğitim süreçleri ile istendik yönde yaratılan kalıcı davranışların ve kazanımların; göç, sosyal uyum, farklılık ve birlikte yaşam gibi çalışmalarda ve eğitimlerde etkin biçimlerde kullanılabileceği gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2020 |
Submission Date | January 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 31 Issue: 3 |