Research Article
BibTex RIS Cite

GENÇ YETİŞKİNLERİN KULLANDIKLARI DUYGU STİLLERİ İLE AİLE AİDİYETİNİN İLİŞKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, Volume: 31 Issue: 3, 823 - 848, 24.07.2020
https://doi.org/10.33417/tsh.773683

Abstract

Bu araştırma, genç yetişkinlerin tercih ettikleri duygu stilleri ile aile aidiyeti arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Tanımlayıcı nitelikteki araştırma 2017 yılında, Konya ilinde yer alan farklı üniversitelerde öğrenim gören araştırmaya katılmaya gönüllü 1748 lisans öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler Katılımcı Bilgi Formu, Duygu Stilleri Ölçeği ve Aile Aidiyeti Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Veriler SPSS.21 istatistik programı ile incelenmiş, analiz sürecinde Bağımsız Gruplar T Testi, ANOVA Testi ve Pearson Korelasyon Analizi Yöntemi kullanılmıştır. Katılımcıların %55,3’ünün kadın, yaş ortalamaları 21, ortalama kardeş sayıları 3 ve aylık ortalama gelirleri 735 olarak bulunmuştur. Katılımcıların %64,6’sı il veya büyükşehirlerde yaşamakta, %47’sinin annesinin ve %34’ünün babasının eğitim durumu ilkokuldur. Araştırma sonucunda kadınların aile aidiyetinin erkeklere göre anlamlı bir şekilde yüksek olduğu görülmüştür. Aile içi şiddet deneyiminin varlığı kendilik ve aile aidiyetini olumsuz etkilemektedir. Anne-babanın eğitim düzeyi ve genç yetişkine karşı tutumları ile aile aidiyeti arasında anlamlı ilişki vardır. Ailenin içinde bulunduğu durumun aile üyelerinin duygularını rahat ifade edebilmeleri açısından önemli olduğu, bu durumun da bireyin aile aidiyeti ile ilişkili olduğu saptanmıştır. Ebeveynler tarafından aile içi iletişim güçlendirilmesi ve çocukların duygularını ifade etme konusunda desteklenmesi aracılığıyla bireyin aile aidiyetinin artırılabileceği düşünülmektedir.

References

  • Alptekin, D. (2011). Toplumsal Aidiyet ve Gençlik: Üniversite Gençliğinin Aidiyeti Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma. Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Araz, A., Erkuş, A. (2014). Duygu Dışavurum Tarzlarının Kavramsallaştırılması ve Ölçümü: Bir Envanter Geliştirme Çalışması, Türk Psikoloji Dergisi (29),50-61.
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. Ankara: Asil Yayın
  • Atalay, D. (2018). Ergenlerin Anne-Baba Tutum Algısı Ve Arkadaşlık İlişkileri İle Duygu Düzenlemelerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Karabük Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.Karabük.
  • Avcı, R. (2006). Şiddet davranışı gösteren ve göstermeyen ergenlerin ailelerinin aile işlevleri, öfke ve öfke ifade tarzları açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bahçivan-Saydam, R. ve Gençöz, T. (2005). “Aile ilişkileri, ebeveyn çocuk yetiştirme tutumu ve kendilik değerinin gençler tarafından belirtilen davranış problemleri ile olan ilişkisi”, Türk Psikoloji Dergisi, 20, 55, 61–74.
  • Beyer, W. (2008). Belonging in a grade 6 inclusive classroom: Three multiple perspective case studies of students with mild disabilities. Unpublished master thesis, Queen’s University, Kingston, Ontario, Canada.
  • Bingöl, D. (2017). Duygu Stilleri ve Duygusal Zekanın Yordayıcısı Olarak Bağlanma Stilleri. Yüksek Lisans Tezi. Arel Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.İstanbul.
  • Camras, L., Kolmodin, K., & Chen, Y. (2008). Mothers' self-reported emotional expression in Mainland Chinese, Chinese American and European American families. International Journal of Behavioral Development, 32(5): 459-463.
  • Civan, A. (2011). Eşlerin duygu dışavurum tarzları ile algılanan evlilik kalitesinin ilişkisi ve duygusal farkındalığın rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı, Mersin
  • Duru, E. (2007). Sosyal Bağlılık Ölçeği’nin Türk Kültürüne Uyarlanması. Eurasian Journal of Educational Research, (26), 85-94.
  • Ecke, Y.V., Chope, R. C. & Emmelkaamp, P. M. (2006). Bowlby and Bowen: Attachment Theory. Counselling and Clinical Psychology Journal, 3(2).81-108
  • Eisenberg, N., Liew, J. & Pidada, S. U. (2001). The relations of parental emotional expressivity with quality of indonesian children’s social functioning. Journal of Emotion 1 (2), 116-136.
  • Ekman, P., & Cordaro, D. (2011). What is meant by calling emotions basic. Emotion Review, 3(4): 364-370.
  • Erşanlı, K., Koçyiğit, M. (2013). Ait Olma Ölçeği’nin Psikometrik Özellikleri International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 8:751-764
  • Ertürk, C. (2017). Ergenlerde Narsisistik Kişilik Özelliklerinin Duygu Stilleri Ve Karar Verme Stillerini Yordama Düzeyi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eskicumalı, A., Eroğlu, E. (2014). Ailenin Sosyo Ekonomik Ve Eğitim Düzeyleri İle Çocukların Problem Çözme Yetenekleri Arasındaki İlişki. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (0),(1) , Sakarya.
  • Frey, Laura M., Wılhıte, Kathi, (2005), “Our Five Basic Needs: Application for Understanding The Function of Behavior”, Intervention in School and Clinic, Sage Publications, Vol. 40, No. 3, s. 156-160.
  • Göregenli M. Individualist and collectivist tendencies in a Turkish sample. Journal of Cross-Cultural Psychology 1997;28:787–793.
  • Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual Foundations. In J. J. Gross, (Ed.). Handbook of emotion regulation. (3-24). New York, NY, US: Guiltford Press
  • Gross, J. J., ve Levenson, R. W. (1997). Hiding feelings: the acute effects of inhibiting negative and positive emotion. Journal of Abnormal Psychology, 106, 95–103.
  • Hofmann, S. G. ve Kashdan, T. B., (2010).The Affective Style Questionnaire: Development and psyhometric Properties. J Psychopathol Assess 32: 255-263
  • Kandır, A., Alpan, Y. (2008). Okul Öncesi Dönemde Sosyal-Duygusal Gelişime Anne-Baba Davranışlarının Etkisi. Aile ve Toplum Dergisi , 4(14),33-38
  • Karaaslan, ÜK., Çağdaş, A., Tepeli, K. (2013). Anne-Baba Eğitim Düzeyinin İlköğretim 1. Sınıf Öğrencilerinin Duyguları İfade Etme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 254-262.
  • Karaca, S., Barlas, Ü., Onan, N., Öz, YC. (2013). 16-20 Yaş Grubu Ergenlerde Aile İşlevleri Ve Kişilerarası İlişki Tarzının İncelenmesi: Bir Üniversite Örneklemi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi (3),139-146
  • Kesen, F. N. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Duygu Stillerinin Beş Faktör Kişilik Özellikleri Depresyon, Anksiyete ve Strese Göre İncelenmesi. Doktora Tezi. Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • King V, Boyd LM, Thorsen ML. (2015). Adolescents’ perceptions of family belonging in stepfamilies. Journal of Marriage and Family. 77:761–774.
  • Knobloch, L. K. & Metts, S. (2013). “Emotion in Relationships,” in The Oxford Handbook of Close Relationships, eds J. A. Simpson and L. Campbell (New York, NY: Oxford University Press): 281–305.
  • Kuşat, A. (2003), “Bir Değerler Sistemi Olarak ‘Kimlik’ Duygusu ve Atatürk”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı:15, Erciyes, s. 45-61.
  • Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality (2. Baskı). New York: Harper and Row.
  • Mavili, A., Kesen, NF., Daşbaş, S. (2014). Aile Aidiyeti Ölçeği : Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi (33), 29-45
  • Melor,D., Stokes, M., Firth, L., Hayashi, Y., & Commins, R. (2008). Need for belonging, relationship satisfaction, loneliness and life satisfaction. Personality and İndividual Differences, 45, 213–218.
  • Mınzı, M. C. R. (2006). Loneliness and depression in middle and late childhood: the relationship to attachment and parental styles. Journal of Genetic Psychology 167 (2), 189-210.
  • Muyibi AS, Ajayi IO, Irabor AE, Ladipo MA. Relationship between adolescents’ family function with socio-demographic characteristics and behaviour risk factors in a primary care facility. PHCFM, 2010; 2(1):2-7
  • Özgök, A. (2013). Ortaokul Öğrencilerinde Okula Aidiyet Duygusunun Arkadaşlara Bağlılık Düzeyinin Ve Empatik Sınıf Atmosferi Algısının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Riviello, M. T., & Esposito, A. (2016). On the Perception of Dynamic Emotional Expressions: A Cross-cultural Comparison (6). Springer.
  • Saki, Ü. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Aile Aidiyeti Düzeylerinin Spor Ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Smith, G. J. (2007). Parenting effects on self-efficacy and self-esteem in late and how those factors impact adjustment to college. Paper Pressented at the Annual Meeting of the Eastern Pychological Assosiation 78th, 23-24 March, Philadelphia.
  • Stets, Jan E. and Turner, Jonathan H. Handbook of the Sociology of Emotions. United States of America: Springer, 2006.
  • Uysal M.S, Alıcıoğlu Ö., Tosun, U. (2015). Depresyon Etiyolojisinde Etnik Köken ve Arkadaşlık Örüntülerinin Etkisi. Eleştirel Psikoloji Bülteni. Sayı:6 145-147.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • https://www.drdatastats.com/turkiyede-universite-ogrenci-sayilari-2017-2018-2/ (Erişim Tarihi: 20.04.2020)

A Study on the Relationship Between Emotional Styles Used by Young Adults and Family Belonging

Year 2020, Volume: 31 Issue: 3, 823 - 848, 24.07.2020
https://doi.org/10.33417/tsh.773683

Abstract

The aim of this study was to determine the relationship between young adults' preferred emotion styles and family belonging. The descriptive study was conducted in 2017 with 1748 undergraduate students who volunteered to participate in the study in different universities in Konya. Data were obtained by using Participant Information Form, Emotion Styles Scale and Family Belonging Scale. Data were analyzed with SPSS.21 statistical program and Independent Groups T Test, Anova Test and Pearson Correlation Analysis Method were used in the analysis process. 55.3% of the participants were female, mean age was 20.74, average number of siblings was 3.35 and average monthly income was 735. 64.6% of the participants live in provinces or metropolitan cities, 47% of their mothers and 34% of their fathers have primary education. As a result of the study, it was seen that women's family belonging was significantly higher than men. The presence of domestic violence experience negatively affects self and family belonging. There is a significant relationship between parents' educational level and attitudes towards young adults and family belonging. It was found that the situation in the family was important in terms of expressing the feelings of the family members and this was related to the family belonging of the individual. It is thought that individual's family belonging can be increased by strengthening the family communication by parents and supporting children in expressing their feelings.

References

  • Alptekin, D. (2011). Toplumsal Aidiyet ve Gençlik: Üniversite Gençliğinin Aidiyeti Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma. Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Araz, A., Erkuş, A. (2014). Duygu Dışavurum Tarzlarının Kavramsallaştırılması ve Ölçümü: Bir Envanter Geliştirme Çalışması, Türk Psikoloji Dergisi (29),50-61.
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. Ankara: Asil Yayın
  • Atalay, D. (2018). Ergenlerin Anne-Baba Tutum Algısı Ve Arkadaşlık İlişkileri İle Duygu Düzenlemelerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Karabük Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.Karabük.
  • Avcı, R. (2006). Şiddet davranışı gösteren ve göstermeyen ergenlerin ailelerinin aile işlevleri, öfke ve öfke ifade tarzları açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bahçivan-Saydam, R. ve Gençöz, T. (2005). “Aile ilişkileri, ebeveyn çocuk yetiştirme tutumu ve kendilik değerinin gençler tarafından belirtilen davranış problemleri ile olan ilişkisi”, Türk Psikoloji Dergisi, 20, 55, 61–74.
  • Beyer, W. (2008). Belonging in a grade 6 inclusive classroom: Three multiple perspective case studies of students with mild disabilities. Unpublished master thesis, Queen’s University, Kingston, Ontario, Canada.
  • Bingöl, D. (2017). Duygu Stilleri ve Duygusal Zekanın Yordayıcısı Olarak Bağlanma Stilleri. Yüksek Lisans Tezi. Arel Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.İstanbul.
  • Camras, L., Kolmodin, K., & Chen, Y. (2008). Mothers' self-reported emotional expression in Mainland Chinese, Chinese American and European American families. International Journal of Behavioral Development, 32(5): 459-463.
  • Civan, A. (2011). Eşlerin duygu dışavurum tarzları ile algılanan evlilik kalitesinin ilişkisi ve duygusal farkındalığın rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı, Mersin
  • Duru, E. (2007). Sosyal Bağlılık Ölçeği’nin Türk Kültürüne Uyarlanması. Eurasian Journal of Educational Research, (26), 85-94.
  • Ecke, Y.V., Chope, R. C. & Emmelkaamp, P. M. (2006). Bowlby and Bowen: Attachment Theory. Counselling and Clinical Psychology Journal, 3(2).81-108
  • Eisenberg, N., Liew, J. & Pidada, S. U. (2001). The relations of parental emotional expressivity with quality of indonesian children’s social functioning. Journal of Emotion 1 (2), 116-136.
  • Ekman, P., & Cordaro, D. (2011). What is meant by calling emotions basic. Emotion Review, 3(4): 364-370.
  • Erşanlı, K., Koçyiğit, M. (2013). Ait Olma Ölçeği’nin Psikometrik Özellikleri International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 8:751-764
  • Ertürk, C. (2017). Ergenlerde Narsisistik Kişilik Özelliklerinin Duygu Stilleri Ve Karar Verme Stillerini Yordama Düzeyi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eskicumalı, A., Eroğlu, E. (2014). Ailenin Sosyo Ekonomik Ve Eğitim Düzeyleri İle Çocukların Problem Çözme Yetenekleri Arasındaki İlişki. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (0),(1) , Sakarya.
  • Frey, Laura M., Wılhıte, Kathi, (2005), “Our Five Basic Needs: Application for Understanding The Function of Behavior”, Intervention in School and Clinic, Sage Publications, Vol. 40, No. 3, s. 156-160.
  • Göregenli M. Individualist and collectivist tendencies in a Turkish sample. Journal of Cross-Cultural Psychology 1997;28:787–793.
  • Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual Foundations. In J. J. Gross, (Ed.). Handbook of emotion regulation. (3-24). New York, NY, US: Guiltford Press
  • Gross, J. J., ve Levenson, R. W. (1997). Hiding feelings: the acute effects of inhibiting negative and positive emotion. Journal of Abnormal Psychology, 106, 95–103.
  • Hofmann, S. G. ve Kashdan, T. B., (2010).The Affective Style Questionnaire: Development and psyhometric Properties. J Psychopathol Assess 32: 255-263
  • Kandır, A., Alpan, Y. (2008). Okul Öncesi Dönemde Sosyal-Duygusal Gelişime Anne-Baba Davranışlarının Etkisi. Aile ve Toplum Dergisi , 4(14),33-38
  • Karaaslan, ÜK., Çağdaş, A., Tepeli, K. (2013). Anne-Baba Eğitim Düzeyinin İlköğretim 1. Sınıf Öğrencilerinin Duyguları İfade Etme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 254-262.
  • Karaca, S., Barlas, Ü., Onan, N., Öz, YC. (2013). 16-20 Yaş Grubu Ergenlerde Aile İşlevleri Ve Kişilerarası İlişki Tarzının İncelenmesi: Bir Üniversite Örneklemi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi (3),139-146
  • Kesen, F. N. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Duygu Stillerinin Beş Faktör Kişilik Özellikleri Depresyon, Anksiyete ve Strese Göre İncelenmesi. Doktora Tezi. Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • King V, Boyd LM, Thorsen ML. (2015). Adolescents’ perceptions of family belonging in stepfamilies. Journal of Marriage and Family. 77:761–774.
  • Knobloch, L. K. & Metts, S. (2013). “Emotion in Relationships,” in The Oxford Handbook of Close Relationships, eds J. A. Simpson and L. Campbell (New York, NY: Oxford University Press): 281–305.
  • Kuşat, A. (2003), “Bir Değerler Sistemi Olarak ‘Kimlik’ Duygusu ve Atatürk”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı:15, Erciyes, s. 45-61.
  • Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality (2. Baskı). New York: Harper and Row.
  • Mavili, A., Kesen, NF., Daşbaş, S. (2014). Aile Aidiyeti Ölçeği : Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi (33), 29-45
  • Melor,D., Stokes, M., Firth, L., Hayashi, Y., & Commins, R. (2008). Need for belonging, relationship satisfaction, loneliness and life satisfaction. Personality and İndividual Differences, 45, 213–218.
  • Mınzı, M. C. R. (2006). Loneliness and depression in middle and late childhood: the relationship to attachment and parental styles. Journal of Genetic Psychology 167 (2), 189-210.
  • Muyibi AS, Ajayi IO, Irabor AE, Ladipo MA. Relationship between adolescents’ family function with socio-demographic characteristics and behaviour risk factors in a primary care facility. PHCFM, 2010; 2(1):2-7
  • Özgök, A. (2013). Ortaokul Öğrencilerinde Okula Aidiyet Duygusunun Arkadaşlara Bağlılık Düzeyinin Ve Empatik Sınıf Atmosferi Algısının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Riviello, M. T., & Esposito, A. (2016). On the Perception of Dynamic Emotional Expressions: A Cross-cultural Comparison (6). Springer.
  • Saki, Ü. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Aile Aidiyeti Düzeylerinin Spor Ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Smith, G. J. (2007). Parenting effects on self-efficacy and self-esteem in late and how those factors impact adjustment to college. Paper Pressented at the Annual Meeting of the Eastern Pychological Assosiation 78th, 23-24 March, Philadelphia.
  • Stets, Jan E. and Turner, Jonathan H. Handbook of the Sociology of Emotions. United States of America: Springer, 2006.
  • Uysal M.S, Alıcıoğlu Ö., Tosun, U. (2015). Depresyon Etiyolojisinde Etnik Köken ve Arkadaşlık Örüntülerinin Etkisi. Eleştirel Psikoloji Bülteni. Sayı:6 145-147.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • https://www.drdatastats.com/turkiyede-universite-ogrenci-sayilari-2017-2018-2/ (Erişim Tarihi: 20.04.2020)
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Articles
Authors

Salih Karip This is me 0000-0002-0911-3904

Nur Feyzal Kesen 0000-0002-6455-0293

Serap Daşbaş 0000-0003-0969-6393

Publication Date July 24, 2020
Submission Date September 5, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 31 Issue: 3

Cite

APA Karip, S., Kesen, N. F., & Daşbaş, S. (2020). GENÇ YETİŞKİNLERİN KULLANDIKLARI DUYGU STİLLERİ İLE AİLE AİDİYETİNİN İLİŞKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 31(3), 823-848. https://doi.org/10.33417/tsh.773683