Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinin Akademik Motivasyonlarının Akademik Erteleme Eğilimleri Üzerindeki Etkisinin Değerlendirilmesi

Year 2024, Volume: 35 Issue: 1, 65 - 86, 30.01.2024
https://doi.org/10.33417/tsh.1247081

Abstract

Bu çalışmanın amacı; sosyal hizmet öğrencilerinin akademik erteleme eğilimleri üzerinde hangi faktörlerin etkili olduğunun incelenmesidir. Araştırma örneklemi 486’sı kadın (%85,4) ve 83’ü erkek (14,6) olmak üzere sosyal hizmet lisans eğitimi alan 569 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak, araştırmacıların geliştirmiş olduğu Sosyo-Demografik Soru Formu, Akademik Erteleme Eğilimi Ölçeği ve Akademik Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulguları, katılımcıların Akademik Erteleme Eğilimi Ölçeği’nden almış oldukları puanlar ile Akademik Motivasyon Ölçeği’nin alt boyutlarından aldıkları puanlar arasında anlamlı bir ilişkinin varlığını ortaya koymaktadır. Araştırma bulguları, katılımcıların akademik erteleme eğilimi puanlarının; cinsiyet, öğrenim görmüş oldukları üniversite türü ve yaşadıkları ortam değişkenine göre anlamlı şekilde farklılaştığını göstermektedir. Bulgular bağlamında, sosyal hizmet akademisyenlerinin öğrencilerin akademik motivasyonlarını artırmaya yönelik girişimlerde bulunmalarının akademik erteleme eğilimi ile mücadelede önemli bir kazanım sunacağı söylenebilmektedir.

Supporting Institution

Destekleyen kurum bulunmamaktadır.

Project Number

Proje dahilinde yürütülmemiştir.

Thanks

Teşekkür metni bulunmamaktadır.

References

  • Afzal, H., Ali, I., Khan, M. A. ve Hamid, K. (2010). A study of university students’ motivation and its relationship with their academic performance. International Journal of Business and Management, 5(4), 80-88.
  • Aitken, M. E. (1982). A personality profile of the college student procrastinator (Yayımlanmamış doktora tezi), Pittsburgh Üniversitesi, ABD.

Evaluating the Effect of Social Work Students' Academic Motivation on Academic Procrastination

Year 2024, Volume: 35 Issue: 1, 65 - 86, 30.01.2024
https://doi.org/10.33417/tsh.1247081

Abstract

The aim of this study is to examine which factors have an effect on the academic procrastination of social work students. The sample of the study consisted of 569 social work undergraduate students, of which 486 (85.4%) women and 83 (14.6) were men. As data collection tools, the Socio-Demographic Questionnaire was developed by the researchers, Academic Procrastination Scale and Academic Motivation Scale was used in the study. Research findings reveal the existence of a significant relationship between the scores of the participants from the Academic Procrastination Scale and the scores they got from the sub-dimensions of the Academic Motivation Scale. The research findings revealed that the academic procrastination scores of the participants differed significantly according to gender, the type of university they attended and the environment they lived in. In the context of the findings, it can be said that the attempts of social work academics to increase the academic motivation of students will provide an important gain in the fight against academic procrastination.

Project Number

Proje dahilinde yürütülmemiştir.

References

  • Afzal, H., Ali, I., Khan, M. A. ve Hamid, K. (2010). A study of university students’ motivation and its relationship with their academic performance. International Journal of Business and Management, 5(4), 80-88.
  • Aitken, M. E. (1982). A personality profile of the college student procrastinator (Yayımlanmamış doktora tezi), Pittsburgh Üniversitesi, ABD.
Year 2024, Volume: 35 Issue: 1, 65 - 86, 30.01.2024
https://doi.org/10.33417/tsh.1247081

Abstract

Project Number

Proje dahilinde yürütülmemiştir.

References

  • Afzal, H., Ali, I., Khan, M. A. ve Hamid, K. (2010). A study of university students’ motivation and its relationship with their academic performance. International Journal of Business and Management, 5(4), 80-88.
  • Aitken, M. E. (1982). A personality profile of the college student procrastinator (Yayımlanmamış doktora tezi), Pittsburgh Üniversitesi, ABD.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Work (Other)
Journal Section Articles
Authors

Taner Artan 0000-0002-8716-2090

Sayra Lotfi 0000-0003-3352-0152

Aydın Olcay Özkan 0000-0001-7093-2485

Tuba Nur Oğuz 0000-0002-2441-0405

Ceren Akar 0000-0002-7387-8303

Ali Taşci 0000-0002-2368-8261

Project Number Proje dahilinde yürütülmemiştir.
Publication Date January 30, 2024
Submission Date February 3, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 35 Issue: 1

Cite

APA Artan, T., Lotfi, S., Özkan, A. O., Oğuz, T. N., et al. (2024). Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinin Akademik Motivasyonlarının Akademik Erteleme Eğilimleri Üzerindeki Etkisinin Değerlendirilmesi. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 35(1), 65-86. https://doi.org/10.33417/tsh.1247081