Efforts to solve ecology-related issues in social work constitute ecological social work and discussions continue in the fields of theoretical/conceptual dimension, ethics, practice and education. The question of how ecological social work can be possible shapes the literature. In order to contribute to answering the same question, this study aims to reveal how social work academics at the intersection of theory, practice and education evaluate ecological social work. In this phenomenological study, which was designed with a qualitative method, interviews were conducted with 15 social work academics who had academic production on ecological social work in line with purposeful sampling, and eight themes were formed as a result of the analysis of the data with the MAXQDA program. Research findings reveal the necessity of including the theoretical and practical aspects of ecology in social work education, expanding the current environmental understanding to include the physical environment beyond the social environment, and adopting an interdisciplinary approach on the basis of practice and knowledge for the realization of ecological social work. In the context of roles/tasks, the importance of advocacy, activism and educator roles was emphasized with macro and community-oriented tasks. In addition, since the implementation is not independent of policy, it has been understood that legal justifications, a macro approach and level of implementation are needed, and that an inclusive ethics can only be possible by recognizing the right and importance of non-human creatures to life.
Sosyal hizmette ekolojiyle ilgili konulara çözüm bulma çabaları ekolojik sosyal hizmeti oluşturmakta ve tartışmalar teorik/kavramsal boyut, etik, uygulama ve eğitim alanlarında sürdürülmektedir. Ekolojik sosyal hizmetin nasıl mümkün olabileceği sorusu literatürü şekillendirmektedir. Bu çalışma da aynı sorunun cevaplanmasına katkıda bulunmak için teori, uygulama ve eğitimin kesişimindeki sosyal hizmet akademisyenlerinin ekolojik sosyal hizmeti nasıl değerlendirdiğini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Nitel yöntemle tasarlanan fenomenolojik bu çalışmada amaçlı örnekleme doğrultusunda ekolojik sosyal hizmet konusunda akademik üretimde bulunmuş 15 sosyal hizmet akademisyeniyle görüşmeler yapılmış, verilerin MAXQDA programıyla analizi sonucu sekiz tema oluşmuştur. Araştırma bulguları ekolojik sosyal hizmetin gerçekleşmesi için sosyal hizmet eğitiminde ekolojiye dair konulara teorik ve uygulamalı olarak yer verilmesinin, mevcut çevre anlayışının sosyal çevrenin ötesinde fiziksel çevreyi de içerecek biçimde genişlemesinin, uygulamada ve bilgi temelinde disiplinlerarası yaklaşımın benimsenmesinin gerekliliğini ortaya koymaktadır. Rol/görevler bağlamında ise makro ve toplum odaklı görevlerle savunuculuk, aktivistlik ve eğitimci rollerinin önemi vurgulanmıştır. Ayrıca uygulama politikadan bağımsız olmadığından yasal gerekçelere, makro bir yaklaşım ve uygulama düzeyine ihtiyaç olduğu, kapsayıcı bir etiğin ancak insan dışı canlıların yaşam hakkını ve önemini tanımakla mümkün olabileceği anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | May 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 35 Issue: 3 |