Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’yi Ziyaret Eden Polonyalı Turistlerin Unutulmaz Gastronomi Turizmi Deneyimleri

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 25, 237 - 260, 30.12.2024

Öz

Türkiye’yi ziyaret eden yabancı turistlere yönelik istatistikler incelendiğinde son beş yılda en önemli artış gösteren ülkelerden birisinin Polonya olduğu görülmektedir. Türkiye’yi ziyaret eden Polonyalı turist sayısı beş yıl öncesine kıyasla %100’ün üzerinde artışla 1.5 milyona yaklaşmıştır. Bu kapsamda bu araştırma, Türkiye’yi ziyaret eden Polonyalı turistlerin unutulmaz gastronomi turizmi deneyimlerini keşfetmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçtan hareketle Türkiye’ye seyahat eden ve ülkelerine geri dönen 18 Polonyalı ziyaretçi ile kartopu örneklem tekniği kullanılarak yarı yapılandırılmış görüşme formu vasıtasıyla görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeden elde edilen veriler MAXQDA 2024 programı ile betimsel analize tabii tutulmuştur. Elde edilen bulgular, Türkiye seyahatinden en çok hatırlanan yemeklerin “baklava, ayran, Adana kebap, döner, tantuni” olduğunu, yemeklerin “lezzet, yenilik ve otantiklik” bağlamında unutulmaz deneyim yaşattığı ve bu anlamda, unutulmaz gastronomi deneyimi yaşanmasında en çok ürüne dayalı unsurların etkili olduğu görülmüştür. Katılımcıların en kötü unutulmaz yemek deneyimlerinin “kebap ve mumbar” tüketimi ile ve “sağlık, alışkanlık, hijyenik olmaması ve bayat olması” etkenleri ile meydana geldiği görülmüştür. Diğer yandan katılımcıların Türk mutfağı hakkındaki düşünceleri “lezzetli, oldukça iyi, otantik, oldukça çeşitli” gibi olumlu görüşler ve “çok baharatlı, çok yağlı, sağlıksız, kaliteli değil” gibi olumsuz görüşlerden oluşmuştur. Katılımcıların Türk mutfağı hakkındaki önerileri “çalışanların nitelik ve niceliği, tadımlık porsiyon sunumu, daha az baharat kullanımı, kaliteli ürün kullanımı, adil fiyatlandırma ve eldiven kullanımı” etrafında şekillenmiştir. Bu bulguların Türkiye’yi ziyaret eden farklı milletlerden turistlerin Türk mutfağına yönelik olumlu ve olumsuz görüşleri ile benzerlik gösterdiği görülmektedir.

Teşekkür

19.10.2024 tarihinde sözlü olarak sunulan ve Bildiri Kitabında özet olarak yayınlanan bildirimizi "Journal of Travel and Tourism Research (JTTR)" dergisinde yayınlanmaya uygun gören 8. Uluslararası Gastronomi Turizmi Araştırmaları Kongresi (UGTAG) Kongre Yürütme Kuruluna teşekkürü borç biliriz.

Kaynakça

  • Akdağ, G., ve Üzülmez, M. (2017). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Kapsamında Otantik Yiyeceklere Yönelik Bir İnceleme. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 5(Special Issue 2), 301-309.
  • Akhoondnejad, A. (2024). A Comprehensive Understanding of Memorable Experiences in Food Tourism. Consumer Behavior in Tourism and Hospitality, 19(3), 447-461.
  • Akyürek, S., ve Kutukız, D. (2020). Gastro Turistlerin Deneyimleri: Gastronomi Turları Kapsamında Nitel Bir Araştırma. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(4), 3319-3346.
  • Albayrak, A. (2013). Farklı Milletlerden Turistlerin Türk Mutfağına ilişkin Görüşlerinin Saptanması Üzerine Bir Çalışma. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 8(30).
  • Antón, C., Camarero, C., Laguna, M., ve Buhalis D. (2019). Impacts of Authenticity, Degree of Adaptation and Cultural Contrast on Travellers’ Memorable Gastronomy Experiences. Journal of Hospitality Marketing & Management, 28(7), 743-764. doi:https://doi.org/10.1080/19368623.2019.1564106.
  • Ažić, M. L. (2024). Memorable Gastronomic Experience in Sustainable Tourism Destinations: Evidence From Croatia. European Journal of Tourism Research, 36, 3608-3608.
  • Badu-Baiden, F. (2021). Memorable Local Food Tourism Experiences and Their Effect on Attitudinal and Behavioral Consequences. The Hong Kong Polytechnic University School of Hotel & Tourism Management.
  • Badu‐Baiden, F., ve Kim, S. (2022). Is Local Food Consumption Memorable? Exploration of a Multidimensional Measurement Scale to Explain Tourists' Memorable Local Food Consumption Experiences. International Journal of Tourism Research, 24(6), 739-758.
  • Ballantyne, R., Packer, J., ve Sutherland, A. (2011). Visitors’ Memories of Wildlife Tourism: Implications for the Design of Powerful Interpretive Experiences. Tourism Management, 32, 770-779.
  • Birdir, K., ve Akgöl, Y. (2015). Gastronomi Turizmi ve Türkiye’yi Ziyaret Eden Yabancı Turistlerin Gastronomi Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3(2), 57-68.

Memorable gastronomy tourism experiences of Polish tourists visiting Turkey

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 25, 237 - 260, 30.12.2024

Öz

The statistics for foreign travelers visiting Turkey indicate that Poland has experienced a substantial increase in the past five years. The number of Polish tourists visiting Turkey has increased by over 100% compared to five years ago, approaching 1.5 million. We conducted this research to explore the memorable gastronomy tourism experiences of Polish tourists visiting Turkey. Based on this purpose, 18 Polish visitors who travelled to Turkey and returned to their country were interviewed through a semi-structured interview form using the snowball sampling technique. The data obtained from the interviews were subjected to descriptive analysis through MAXQDA 2024 program. The results showed that “baklava, ayran, Adana kebab, döner, and tantuni” were the most memorable dishes from the trip to Turkey, providing a memorable experience in terms of “taste, novelty, and authenticity.” In this sense, product-based elements were most effective in creating a memorable gastronomy experience. Notably, the participants’ most memorable food experiences were associated with the consumption of “kebab and mumbar” and the factors of “health, habit, unhygienic, and stale”. On the other hand, the participants’ opinions about Turkish cuisine consisted of positive ones such as “delicious, quite good, authentic, and quite diverse” and negative ones such as “too spicy, too oily, unhealthy, and not of good quality.” The participants shaped their suggestions about Turkish cuisine around “quality and quantity of employees, tasting portions, proper use of spice, quality products, fair pricing, and use of gloves.”

Kaynakça

  • Akdağ, G., ve Üzülmez, M. (2017). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Kapsamında Otantik Yiyeceklere Yönelik Bir İnceleme. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 5(Special Issue 2), 301-309.
  • Akhoondnejad, A. (2024). A Comprehensive Understanding of Memorable Experiences in Food Tourism. Consumer Behavior in Tourism and Hospitality, 19(3), 447-461.
  • Akyürek, S., ve Kutukız, D. (2020). Gastro Turistlerin Deneyimleri: Gastronomi Turları Kapsamında Nitel Bir Araştırma. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(4), 3319-3346.
  • Albayrak, A. (2013). Farklı Milletlerden Turistlerin Türk Mutfağına ilişkin Görüşlerinin Saptanması Üzerine Bir Çalışma. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 8(30).
  • Antón, C., Camarero, C., Laguna, M., ve Buhalis D. (2019). Impacts of Authenticity, Degree of Adaptation and Cultural Contrast on Travellers’ Memorable Gastronomy Experiences. Journal of Hospitality Marketing & Management, 28(7), 743-764. doi:https://doi.org/10.1080/19368623.2019.1564106.
  • Ažić, M. L. (2024). Memorable Gastronomic Experience in Sustainable Tourism Destinations: Evidence From Croatia. European Journal of Tourism Research, 36, 3608-3608.
  • Badu-Baiden, F. (2021). Memorable Local Food Tourism Experiences and Their Effect on Attitudinal and Behavioral Consequences. The Hong Kong Polytechnic University School of Hotel & Tourism Management.
  • Badu‐Baiden, F., ve Kim, S. (2022). Is Local Food Consumption Memorable? Exploration of a Multidimensional Measurement Scale to Explain Tourists' Memorable Local Food Consumption Experiences. International Journal of Tourism Research, 24(6), 739-758.
  • Ballantyne, R., Packer, J., ve Sutherland, A. (2011). Visitors’ Memories of Wildlife Tourism: Implications for the Design of Powerful Interpretive Experiences. Tourism Management, 32, 770-779.
  • Birdir, K., ve Akgöl, Y. (2015). Gastronomi Turizmi ve Türkiye’yi Ziyaret Eden Yabancı Turistlerin Gastronomi Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3(2), 57-68.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ozan Güler 0000-0002-0062-3983

Neslihan Şimşek 0000-0002-3492-3757

Esat Özata 0000-0002-8175-1361

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 7 Aralık 2024
Kabul Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Güler, O., Şimşek, N., & Özata, E. (2024). Türkiye’yi Ziyaret Eden Polonyalı Turistlerin Unutulmaz Gastronomi Turizmi Deneyimleri. Journal of Travel and Tourism Research, 25(25), 237-260.

21622 20964   download   20965    20966  2162320967  download        download 20969download